Exodus: Gods and Kings

08-05-2015

6.7

Exodus: Gods and Kings (Blu-ray)

Mozes (Christian Bale) groeit op samen met Ramses (Joel Edgerton) in Egyptische weelde. Ramses is de zoon van de farao en zal zijn vader vroeg of laat gaan opvolgen. Er ontstaat een breuk tussen de twee wanneer Ramses twijfelt aan de afkomst van Mozes. Deze weet ternauwernood levend te ontsnappen en start een nieuw leven buiten de invloed van de farao. Mozes staat echter in contact met niemand minder dan God. Van Hem krijgt Mozes de opdracht om de slaven uit Egypte te bevrijden. Voor dat doeleinde lukt het Mozes om maar liefst 600.000 slaven op de been te krijgen in protest tegen de machthebber. Daarbij een handje geholpen door een weerzinwekkende reeks van zeven plagen.

Het is Ridley Scott, inmiddels bijna 80 jaar oud, nog altijd toevertrouwd om epische films te maken. Het wordt bijna niet grootschaliger dan dit. Genregenoten Gladiator en Kingdom of Heaven lijken opeens kinderspel. In de schaal der dingen overtreft Scott zijn eerdere werk. Het oogverblindende spektakel is dan ook de grootste troef die deze verfilming van het boek Exodus uit het oude testament in handen heeft. Dit alles wordt ondersteund door meer dan solide acteerwerk van vooral de hoofdrolspelers Bale en Edgerton. Het is wel een erg veilige verfilming. In een poging gelovigen niet voor het hoofd te stoten worden de scherpe randjes vermeden. Ironisch genoeg heeft Exodus toch de nodige controverse veroorzaakt. Verschillende Arabische landen, waaronder Egypte, hebben de film in de ban gedaan. Ze vinden de historische weergave van het Egyptische volk inaccuraat en onnodig negatief. Maar valt dit niet gewoon onder de artistieke vrijheid die een regisseur zichzelf mag toe-eigenen? Eenieder zal begrijpen dat het hier geen documentaire betreft. Exodus duurt lang, erg lang. En dat komt het tempo niet altijd ten goede. Want hoewel dit verhaal een van de oudste en bekendste ter wereld is, is er in essentie niet zo heel veel te vertellen. Dit maakt dat de film bij vlagen echt te traag verloopt. Net als het dieptepunt bijna bereikt is, komen de plagen in beeld. Dit is op onvergetelijke wijze gedaan en bovendien juist weer in een zeer hoog tempo. De wisselvalligheid zet zich voort, want het einde is teleurstellend. Na de grote climactische scène volgen er nog een paar nietszeggende fragmenten om het verhaal op ietwat kunstmatige wijze af te sluiten. Exodus had alle potentie in zich om een meesterwerk te worden, maar dat is niet gelukt. Desalniettemin is het nog steeds een film die het kijken meer dan waard is, al is het alleen maar vanwege de spectaculaire beelden.

Deze recensie heeft betrekking op de 2D-versie. Er is ook een 3D-versie op de Nederlandse markt uitgebracht. Deze heeft meer extra’s.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Regio: A, B
Speelduur: 150 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626048169

• Historische gids van de exodus
  • Verwijderde en verlengde scènes

De Blu-ray Disc-uitgave van Exodus heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Over het beeld kunnen we kort zijn, deze is simpelweg foutloos. De visuele presentatie is werkelijk adembenemend. De CGI-effecten gaan naadloos op in de omgevingen. Scherpte en detaillering zijn consistent van een zeer hoog niveau. De kleuren zijn altijd prachtig en passend en ook het schaduwdetail is dik in orde. Er zijn geen defecten in wat voor vorm dan ook terug te vinden.

Deze BD-uitgave van Exodus bevat een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De specificaties zijn veelbelovend en de hoge verwachtingen die dit oproept worden in de uitvoering meer dan waar gemaakt. De grote scènes vol met actie doen je huis op de grondvesten trillen en zorgen voor een heel intensieve geluidservaring. Maar ook tijdens de rustige scènes is er sprake van veel details in het geluidsbeeld. Tussen al dit geweld is de dialoog altijd perfect te horen. Er zijn geen defecten te bespeuren.

De disk start met een aantal trailers van andere films. Deze kunnen worden overgeslagen. Deze recensie heeft betrekking op de 2D-versie. Er is ook een 3D-versie op de Nederlandse markt uitgebracht. Deze heeft meer extra’s.

Historische gids van de exodus
Als je deze extra aanzet, bekijk je de gehele film met af en toe historische trivia in beeld.

Verwijderde en verlengde scènes (15 min.)
Deze scènes kunnen allemaal samen worden afgespeeld. Beeld en geluid zijn op onderdelen onvolledig. Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Dit commentaar is ingesproken door regisseur Ridley Scott en door Jeffrey Caine, een van de schrijvers. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en er is Nederlandse ondertiteling bij beschikbaar.

Exodus vertelt het verhaal uit het gelijknamige boek van de Bijbel over hoe Mozes de slaven uit Egypte bevrijdt. Regisseur Ridley Scott heeft er een indrukwekkend spektakel van gemaakt met fenomenale CGI en degelijk acteerwerk. Qua verhaal is het echter allemaal wat langdradig en er is niet al te veel diepgang. De BD-uitgave heeft een meer dan uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Beter dan dit wordt het niet. Er zijn een handjevol extra’s inbegrepen. Er is ook een 3D-versie uitgebracht op Blu-ray Disc en deze heeft meer extra's.