Peppa Pig - Bellen Blazen

11-05-2015

6

Peppa Pig - Bellen Blazen (DVD)

Peppa Big woont samen met Pappa Big, Mama Big en kleine broertje George. Ze beleeft avonturen met haar gezin en vrienden uit de klas. Zelfs de simpelste dingen kunnen tot een mooie belevenis leiden, wat bij Peppa altijd lijkt te gebeuren. Uit de kleinste dingen is een wijze les te halen. Voor elk probleem is er, soms met hulp, een oplossing te vinden en belangrijker nog, in elke situatie is er genoeg plezier te beleven.

Peppa Pig (uitgesproken als 'Peppa Big' in de Nederlandse versie) is een serie voor de allerkleinsten. Op deze DVD-uitgave van de serie met de subtitel Bellen Blazen, de titel van de eerste aflevering, staan in totaal twaalf avonturen van Peppa, elk circa vijf minuten lang. De simpele animatie biedt een prima decor voor de toegankelijke verhalen. De meeste afleveringen hebben een duidelijke boodschap waar het gaat om iemand of een situatie te accepteren, maar gaan vooral om plezier maken. De afleveringen verschillen in kwaliteit - soms gaat het om een direct conflict, in andere situaties wordt er echt fantasie gebruikt - wat de kleine kijkers echter niet erg zal opvallen. Elk conflict is makkelijk op te lossen zonder dat het conflict echte (negatieve) gevolgen met zich meedraagt. Elk karakter is vriendelijk en toegankelijk met Papa (die af en toe wel knorrig wordt) en Mama Pig (die overal raadt mee lijkt te weten) als perfecte rolmodellen. Naast Peppa neemt ook George soms de hoofdrol op zich. In dergelijke verhalen gaat het bijvoorbeeld om het eerlijk delen van speelgoed of andere zaken die kleuters aangaan. Voor jonge kinderen is dit een prima DVD om aan te schaffen, omdat het niet alleen vermaakt maar vaak (simpele) lessen meegeeft. Voor ouders zit er genoeg in een aflevering om de serie ook leuk te vinden. Het is echter wel af te raden is om meer dan twee/drie afleveringen per keer te kijken, wil men zich niet doodergeren aan de zoetzappige toon. Concluderend is Peppa Pig - Bellen Blazen is een leuke serie voor kleine kinderen met leuke karakters in vaak leerzame verhalen. Er is niet veel inhoud om ook oudere kinderen of ouders te vermaken, wat sommige kijkers wellicht belangrijk vinden.

Regisseur

Mark Baker en Neville Astley

Acteurs

-
Genre: Animatie, Jeugd, Televisie
Speelduur: 60 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045244811

Alle twaalf afleveringen die op Peppa Pig - Bellen Blazen aanwezig zijn, worden gepresenteerd in een niet anamorf 1.33:1 beeldformaat.  De animatie is heel simpel met soms wat houterige bewegingen. Ook de tekenstijl is simplistisch te noemen, met veel grote vlakken en niet te veel detail. Achtergronden worden licht aangepast om een geheel nieuwe setting neer te zetten (zoek de gelijkenissen in afbeeldingen 3 en 4). Voor de serie werkt het en de kleine kijkers waarop Peppa Pig geënt is, zullen hier dan ook weinig problemen mee hebben. Peppa Pig is een zeer kleurrijke serie, die op deze DVD-uitgave prima naar voren komen en allen diep verzadigd zijn. De beelden zijn redelijk scherp op de voorgrond, hoewel deze kwaliteit naar beneden gaat zodra er veel bewogen wordt. In de achtergrond kan het vaak wat wazig overkomen. Voor de rest zijn er geen artefacten te bespeuren. Een redelijke beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave van Peppa Pig - Bellen Blazen zijn alle afleveringen voorzien van een Nederlandstalig Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) audiospoor. Alle stemmen zijn scherp en helder via de stereokanalen te horen. Sommige stemmen lijken wel erg op elkaar, wat het soms lastig maakt iedereen uit elkaar te houden. Gelukkig is er een verteller die in een vrijwel constante voice-over uitlegt wie de personages zijn en af en toe ook wat ze doen/denken. Er wordt licht gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden om scènes meer sfeer te geven. Hier is niet heel veel variatie in en soms lijkt het in een loop te worden afgespeeld. Er wordt meer gebruik gemaakt van geluidseffecten, die wel erg simpel zijn samengesteld en op den duur ook wat herhalend klinken. Alle afleveringen worden muzikaal begeleid, bestaande uit korte klanken om een handeling meer kracht bij te zetten en een handjevol melodieën om de algehele sfeer te verhogen. Dit laatste is de voornaamste reden dat meer dan 2/3 afleveringen per keer echt tegen gaat staan, omdat alle melodiën erg op elkaar lijken en in bijna  elke aflevering voorkomen.

Zodra kijkers deze DVD-uitgave van Peppa Pig - Bellen Blazen in hun DVD-spelers stoppen, komen ze gelijk in het statische hoofdmenu terecht. Hier zijn de twaalf aanwezige afleveringen in één keer af te spelen en afzonderlijk te selecteren. Er zijn geen extra's aanwezig.

Peppa Big is een avontuurlijke big die samen met haar gezin en/of vrienden korte avonturen beleeft. Het gaat vaak om problemen die opgelost moeten worden, waarbij geleerd en gelachen kan worden. Peppa Pig - Bellen Blazen is alleen geschikt voor de allerkleinsten. De animatie en verhalen zijn simpel, waardoor zeer toegankelijk. Kinderen van zes jaar en ouder willen waarschijnlijk meer inhoud. Het geluid op deze DVD-uitgave is voldoende. Ook het beeld is niet perfect, maar goed genoeg voor een dergelijke kinderserie. Helaas zijn er geen extra's aanwezig. Alleen aanschaffen voor peuters en kleuters.