Fright Night 2: New Blood

Ferdi Akkulak
04-05-2015

5.2

Fright Night 2: New Blood (DVD)

Gerri Dandridge (Jaime Murray) is overdag een geschiedenisprofessor, maar 's nachts verandert ze in een bloedlustige vampier. Zo lokt ze uitwisselingsstudenten in haar web van lust en lijden. Gerri is van plan om het bloed van Amy Peterson (Sacha Parkinson), de ex-vriendin van Charley Brewster (Will Payne) en een ''volle maan maagd'', te drinken en er vervolgens in te baden. Samen met zijn vriend ''Evil'' Ed Bates (Chris Weller) moet Charley hier een punt achter zien te zetten. Ze schakelen de hulp in van Peter Vincent (Sean Power), een vampierjager, in de hoop Amy te kunnen redden van een lot dat erger is dan de dood.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Fright Night 2: New Blood is niet het directe vervolg op de Fright Night remake uit 2011. De titel van de film is daardoor misleidend, aangezien Fright Night 2: New Blood gewoonweg nog een remake is van de horrorklassieker uit 1985. De makers hebben er duidelijk voor gekozen om de film als een vervolg te doen lijken om zo nog wat geld in het laatje te kunnen brengen. Fright Night 2: New Blood is geregisseerd door Eduardo Rodriguez (Stash HouseEl Gringo). De cast bestaat uit redelijk onbekende acteurs, waaronder Jaime Murray (Botched, Devil's Playground), Will Payne (Elfie Hopkins, Mr. Selfridge), Sacha Parkinson (Coronation Street, Mr. Selfridge), Chris Waller (Inbred) en Sean Power (Tara Road). De film wordt, in tegenstelling tot de Fright Night remake uit 2011, direct op DVD uitgebracht. Aan het eindresultaat van de film is dan ook duidelijk te zien waarom. Fright Night 2: New Blood is een middelmatige horrorfilm. De film slaat zelden een originele weg in en als dat gebeurt dan is het maar voor heel even. De opzet van het verhaal is clichématig en het einde van de film is voorspelbaar. De vertolkingen van de cast voelen merendeels amateuristisch aan. Fright Night 2: New Blood heeft gelukkig ook een paar pluspunten, zo is de film op momenten humoristisch en spannend. De make-up effecten zien er kwalitatief goed uit en de film is op momenten zeer bloederig. Het camerawerk is dan ook piekfijn in orde. De camerabeelden in de stad Boedapest zien er fraai uit. Diepgang in personages is er weinig aangezien de meeste karakters eendimensionaal aanvoelen. Al met al is Fright Night 2: New Blood een film die totaal overbodig is, vooral omdat het weinig tot niets nieuws op tafel brengt. De film is op momenten vermakelijk en er zit genoeg spanning en humor in. Voor liefhebbers van de Fright Night-films is dit leuk om een keertje te bekijken, maar er bestaan veel betere films in dit genre. Voor de nieuwsgierigen onder ons, de DVD-uitgave van Fright Night 2: New Blood bevat de ongecensureerde versie van de film.

Genre: Horror, Komedie
Regio: 2, 4
Speelduur: 96 min
Verpakking: Viva Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626058144

• Audiocommentaar van Eduardo Rodriguez, Alison Rosenzweig en Michael Gaeta
  • Webisodes Fright Night
  • Dracula onthuld

Fright Night 2: New Blood wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Het beeld ziet er uitstekend uit op deze DVD-uitgave. Kleuren ogen altijd mooi en helder. In zowel de dag- als nachtscènes ziet het beeld er ten alle tijden kwalitatief goed uit. In sommige scènes verliest het beeld haar scherpte, maar dit komt niet al te vaak voor. Compressiefouten worden weinig tot zelden geconstateerd. Het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan het in beeld brengen van details. Vreemd ogend schaduwdetail is hier weinig te vinden. Fright Night 2: New Blood heeft een nette beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Fright Night 2: New Blood bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid op deze DVD-uitgave is van uitmuntende kwaliteit. De dialogen zijn altijd verstaanbaar en komen netjes vanuit de centerspeaker. De angstaanjagende muziek uit de film komt bijzonder goed uit de frontspeakers. Er wordt daarbij voldoende gebruik gemaakt van de surroundspeakers. Fright Night 2: New Blood heeft een zeer goede geluidkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Na het opstarten van de DVD-schijf komen we in een statisch menu terecht. Daarin vindt de kijker een drietal aan extra's, waaronder een audiocommentaar. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Op buitenlandse uitgaves van Fright Night 2: New Blood staan exact dezelfde extra's als op deze DVD-uitgave. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar van Eduardo Rodriguez, Alison Rosenzweig en Michael Gaeta
De kijker krijgt de optie om de film te bekijken met audiocommentaar van regisseur Eduardo Rodriguez en producenten Alison Rosenzweig en Michael Gaeta. Regisseur Rodriguez komt het meeste aan het woord en producenten Rosenzweig en Gaeta maken hier en daar opmerkingen over hun ervaringen tijdens de opnames van de film. De regisseur bespreekt regelmatig diverse aspecten van het verhaal in de film en dat maakt deze audiocommentaar in zijn geheel best interessant.

Webisodes Fright Night (12 min.)
Een viertal aan korte afleveringen van de webserie Fright Night, die overigens gedeeltelijk in de film voorbij komt. We zien hierin acteur Sean Power in zijn personage als vampierjager Peter Vincent onderzoek doen naar de legende achter Dracula. Niets spectaculairs, maar wel leuk om een keer te bekijken. Deze afleveringen zijn los te bekijken, maar er is ook de optie om alles af te spelen.

Dracula onthuld (6 min.)
Korte, maar interessante featurette waarin de histories van Vlad the Impaler en Elizabeth Báthory centraal staan. Dit wordt ons verteld door professor Rebecca Johns, tevens schrijfster van het boek The Countess. Ook krijgen we interviews met de cast en crew te zien, afgewisseld met scènes uit de film.

Professor Gerri Dandridge verandert 's nachts in een bloeddorstige vampier en lokt uitwisselingsstudenten in haar web van lust en lijden. Gerri is van plan om het bloed van Charleys ex-vriendin Amy, een ''volle bloed maagd'', te drinken en er vervolgens in te baden. Met de hulp van vampierjager Peter Vincent moeten Charley en Ed hier een stokje voor steken. Fright Night 2: New Blood is een gemiddelde horrorfilm met een concept dat we eerder en veel beter hebben gezien. De film is weinig verrassend en het acteerwerk is redelijk. De make-up effecten zijn daarentegen zeer goed verzorgd en het camerawerk is fraai. Laat de titel je niet misleiden, Fright Night 2: New Blood is een remake gevormd als een vervolg. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn van hele goede kwaliteit en er worden een aantal interessante extra's aangeboden.