Europa Report

29-04-2015

6.3

Europa Report (Blu-ray)

Wie zijn we? Waarom zijn we hier? Zijn we alleen? Het zijn enkele van de fundamentele vragen van de mensheid. Een ruimtemissie met zes van de beste astronauten ter wereld vertrekt naar Jupiters maan Europa. Ze gaan waar nog nooit een mens geweest is en hopen antwoord te krijgen op vragen waar nog nooit eerder antwoord op is verkregen. De oceanen op de maan zijn bevroren, maar al snel ontdekken de wetenschappers dat onder het oppervlak vloeibaar water schuilgaat. En waar water is, daar is de kans op leven groot… De missie loopt voorspoedig, totdat reparaties aan de buitenkant van het ruimteschip noodzakelijk worden. En dan ziet een van de bemanningsleden een mysterieus blauw licht buiten de sonde. Is het een lichtgevend micro-organisme? Of toch iets anders?

De mens is immer gefascineerd door de vraag of we alleen zijn in dit universum. Europa Report heeft dit vraagstuk centraal staan en gaat maximaal voor mysterie en spanningsopbouw. De hele film is vormgegeven volgens het principe van de ‘gevonden beelden’. Sinds The Blair Witch Project volgden talloze films dit stramien, dus dit is niet bepaald meer origineel. Het feit dat je als kijker op deze manier het verhaal mag meemaken, maakt je wel direct nieuwsgierig wat er toch met de bemanning is gebeurd. In Europa Report zijn het niet de goedkope schrikmomenten die de klok slaan, maar is er sprake van een langzame opbouw naar de onvermijdelijke climax. Het spel van de castleden is op zich prima, maar de hele film heeft een nogal koude en emotieloze uitstraling. De emotionele scènes werken dan ook niet zo goed. Met een speelduur van krap anderhalf uur is er bovendien te weinig tijd om de karakters echt van vlees en bloed te maken. Ook de dialogen zijn gestript tot het minimaal acceptabele. Wat overblijft is het element van mysterie en de letterlijk wereldvreemde beelden. Dit maakt de film onderhoudend van begin tot eind. Aan het begin gebeurt er nog wat te weinig en is de opbouw wel erg langzaam, maar na verloop van tijd wordt het steeds spannender. Toch is er een groot gemis. De  film lijkt afgelopen voordat deze daadwerkelijk begonnen is. Steven Spielberg deed er ook lang over om Jaws te laten zien en ook Ridley Scott wachtte wel even met het laten zien van het monster uit Alien. Maar daarna mochten we genieten van het nodige spektakel. Zonder teveel uit de doeken te willen doen, kan wel gesteld worden dat Europa Report een andere weg kiest dan bovengenoemde films. Dit maakt het nog niet tot een slechte film, maar uiteindelijk heeft de film niet heel veel nieuws te brengen.

Genre: Science fiction, Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777951583

De Blu-ray Disc-uitgave van Europa Report heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het is wat moeilijk om de beeldkwaliteit zuiver op haar merites te beoordelen. In de post-productie zijn namelijk diverse gebreken bewust aan het beeld toegevoegd. Dit is gedaan om de illusie van gevonden beelden in stand te houden. Ook is technische verstoring van de beelden een belangrijk plotelement. Het is echter wel duidelijk wanneer deze zaken bewust zijn toegevoegd. Naast de gevonden beelden zijn er ook aparte interviewfragmenten in de film verwerkt. Hier wordt duidelijk wat de capaciteiten voor het beeld zijn. En die zijn prima. De scherpte en detaillering zijn voortdurend van hoog niveau. Wel zijn kleuren en contrast weinig indrukwekkend door alle steriele omgevingen. Er is praktisch geen kleur te bekennen. Samenvattend is de beeldkwaliteit voldoende ondersteunend aan de film, maar het is geen demonstratiemateriaal.

Deze BD-uitgave van Europa Report bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Om de illusie van een documentaire in stand te houden, ligt de nadruk sterk op een stereo geluidsbeeld. Ook wordt er veel gewerkt met stilte. Dialogen zijn altijd helder te verstaan. De muziek speelt een subtiele rol op de achtergrond. Er zijn enkele moment waarop de audio wat meer impact heeft. Daarbuiten speelt deze audiopresentatie geen rol op de voorgrond. Het is prima ondersteunend aan de film, maar maakt weinig indruk als afzonderlijk element.

Afgezien van een trailer van de hoofdfilm, zijn er geen extra’s beschikbaar.

Trailer
Een trailer van de hoofdfilm.

Europa Report laat door middel van gevonden beelden zien hoe een ruimemissie wordt ondernomen naar een van de manen van Jupiter. Het doel? Achterhalen of er leven is buiten onze aarde. Het element van mysterie maakt de film van begin tot eind onderhoudend. De steriele omgevingen en het afstandelijke acteerwerk maken wel dat het moeilijk is om emotioneel bij de film betrokken te raken. De beeld- en geluidskwaliteit van deze BD-uitgave zijn ruim voldoende. Ze sluiten aan bij het concept van gevonden beelden. Op deze uitgave is alleen een trailer van de hoofdfilm te vinden. Verder zijn er geen extra’s.