Coming Home / Gui La

23-04-2015

7.8

Coming Home / Gui La (DVD)

Feng Wanyu (Gong Li) woont met haar revolutionaire dochter Dan Dan (Zhang Huiwen) op een kleine kamer op de bovenste verdieping van een flat. Lu Yanshi (Chen Daoming), de man van Feng Wanyu, zat als politieke gevangene opgesloten in een werkkamp, maar is ontsnapt. De politie wil van Feng Wanyu en Dan Dan horen of zij weten waar hij en of ze hem aan willen geven als hij contact met hen wil hebben. Dan Dan moet niets van haar vader weten. Volgens haar zit hij niet voor niets gevangen en als zij hoort van een mogelijke ontmoeting tussen Lu Yanshi en Feng Wanyu informeert ze de politie. Vlak voor de ontmoeting wordt Lu Yanshi gepakt en wordt Feng Wanyu tegen de grond geslagen, met een grote hoofdwond als gevolg. Daardoor raakt ze haar geheugen kwijt. Als jaren later de Culturele Revolutie eindigt en alle politieke gevangenen worden vrijgelaten en gerehabiliteerd keert Lu Yanshi terug naar huis. Maar zijn eigen vrouw herkent hem niet en wijst hem de deur. Lu Yanshi doet er alles aan om in contact met zijn vrouw te blijven om zo te proberen bij haar de herinneringen terug te laten komen.

Na het bombastische The Flowers of War maakt de Chinese cineast Zhang Yimou met zijn nieuwe film Coming Home misschien wel zijn meest compacte film ooit. Hij keert terug naar de basis, de eenvoud van filmmaken. De Chinese filmmarkt is aan het veranderen. Alles draait tegenwoordig om entertainment en groot vermaak. The Flowers of War deed daar aan mee, maar met Coming Home doet Zhang Yimou het anders. Met een beperkt budget maakt hij een periodefilm die zich afspeelt tijdens en kort na de Culturele Revolutie in China. Een bewogen periode waar boeken vol over zijn geschreven. Yimou’s film gaat niet over de revolutie zelf, maar over wat het met de mensen deed die het meemaakten. Een revolutionaire dochter distantieert zich volledig van haar vader, die in een werkkamp zit. Het geloof in de staat gaat verder dan de familiaire liefde. Maar het grootste deel van de film gaat over de moeilijke fase waarin de vader zich bevindt als hij na zijn terugkeer moet constateren dat zijn vrouw hem in het geheel niet meer herkend.
Yimou houdt alles klein. Van de locatie tot het spel van de acteurs. Zijn oude liefde Gong Li is prachtig als Feng Wanyu, die aan geheugenverlies lijdt. Met kleine gebaren en mimiek weet zij de kijker danig te overtuigen en maakt dat het verhaal geloofwaardig is. Geloof je haar geheugenverlies niet, dan stort de hele film in. Volgens Gong Li zelf is het een van de moeilijkste rollen die ze ooit gespeeld heeft. Ook Chen Daoming is sterk en vooral zijn wanhoop weet hij prachtig te spelen. Op momenten wordt het wat sentimenteel en vloeien de tranen in overvloed. Het past echter bij dit verhaal en het maakt de karakters alleen maar sterker. Zeker dat van Lu Yanshi, waarbij de onmacht om zijn vrouw te bereiken enorm groot is. De zwakte van de film is dat de scènes te repetitief worden. Na verloop van tijd weet je wel dat de vrouw de man niet herkent en worden zijn verdere pogingen tot contact te melodramatisch. Een nieuwe invalshoek zou de film sterker gemaakt hebben. Zoals bijna altijd ziet ook deze film van Yimou er weer prachtig uit. Bij deze film valt vooral de mooie belichting op. En Yimou laat zien dat je op locaties die je in principe beperken toch hele mooie beelden kunt maken. Als voormalig cameraman en fotograaf heeft hij een groot gevoel voor beelden en dat zien we altijd terug in zijn films. Zijn volgende film (The Great Wall) wordt weer iets heel anders. Een $135 miljoen kostende Hollywood blockbuster met Matt Damon in de hoofdrol. Zijn eerste Hollywoodproductie ooit. Yimou blijft ons verrassen en dat maakt hem zo interessant als filmmaker.

Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
Uitgever: Lumière Cinema Selection
EAN: 5425019008857

Coming Home heeft op DVD een anamorf beeldformaat van 2.39:1. Zoals in het commentaar reeds beschreven zijn de beelden prachtig vormgegeven en mooi belicht. Dat komt op DVD goed over, maar er zijn wel een aantal punten voor verbetering vatbaar. En dat geldt met name voor het contrast en de helderheid. Het beeld mist het diepe zwart, doordat de helderheid te hoog en daarmee het contrast te laag is. Hoge lichten als wit overstralen daardoor een beetje. Ook zien we lichte moiré, maar dat stoort nauwelijks. De grote pluspunten van deze beeldtransfer zijn de scherpte en het kleurgebruik. Beiden zijn uitstekend, waarbij de kanttekening geplaatst moet worden dat de kleuren heel ingetogen zijn. Op het dansoptreden van Dan Dan na zijn er geen felle kleuren gebruikt, maar juist veel bruin-, grijs- en groentinten. Over de gehele linie gezien een ruim voldoende beeldtransfer.

Net als de film is het geluid van Coming Home heel ingetogen. Het wordt gepresenteerd via een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in het Mandarijn. In het begin van de film, tijdens de scènes in de regen, is het geluid behoorlijk sterk aanwezig, ook in de surroundkanalen. Daarna wordt het een stuk rustiger, een enkele uitzondering daargelaten. Dan richt het geluid zich op kleine details, waardoor het geluid zeker nog interessant blijft. Dialogen zijn vrij zacht en komen keurig uit het middenkanaal. Het LFE-kanaal is eigenlijk niet actief, behalve als de trein het station binnen komt denderen. Muziek is minimaal en dan net zo subtiel als de rest van het geluid, dus het overheerst nooit. Een heel sfeervolle geluidstrack dus, waar zeker van te genieten valt.

De DVD heeft statische menuschermen. Afgezien van een aantal promotionele trailers heeft deze DVD-uitgave helaas geen extra’s. Er is in Nederland geen Blu-ray Disc van beschikbaar.

Na jaren in gevangenschap te hebben geleefd keert een Chinese man terug naar zijn gezin, waar hij tot de constatering komt dat zijn vrouw aan geheugenverlies lijdt en hem in z’n geheel niet herkent. Coming Home is een kleine, intieme arthousefilm van de Chinese cineast Zhang Yimou. Met sterk acteerspel en een degelijk verhaal weet deze film voldoende te boeien, al valt men op een gegeven moment teveel in herhaling. Deze DVD-uitgave heeft een goed verzorgde beeld- en geluidskwaliteit, maar extra’s zijn niet aanwezig. Een Blu-ray Disc wordt in onze contreien niet uitgebracht.