Dansen op de vulkaan

Laurens van der Molen
16-04-2015

7

Dansen op de vulkaan (DVD)

Dansen is een grote passie van de 16-jarige Maarten (Nils Verkooijen). Wat niemand mag weten, zeker zijn danspartner Roxanne (Gina van Os) niet, is dat Maarten een ernstige stofwisselingsziekte heeft. Hierdoor is hij snel moe en zal hij niet oud worden. Maarten wil volop van het leven genieten en alle dingen doen die jongens van 16 doen. Hij is smoorverliefd op Roxanne en wil niks liever dan met haar deelnemen aan de grote uitvoering van hun dansschool. Wanneer zijn lichaam het steeds vaker af laat weten, heeft hij het dan ook erg moeilijk en neemt hij steeds riskantere beslissingen, dit tot grote zorgen van zijn vader (Marcel Musters) en moeder (Mouna Goeman Borgesius).

Dansen op de vulkaan is een belangrijke film voor hoofdrol speler Nils Verkooijen. Hij heeft de ziekte van dichtbij meegemaakt en heeft er dan ook alles aan gedaan om de film van de grond te krijgen. Verkooijen is absoluut ook de ster van de film. Hij zet de zieke Maarten erg goed neer en gunt de kijker een blik in zijn machteloosheid wanneer hij weer eens iets niet kan doen omdat hij ziek is. Het doel van de film, aandacht voor de op dit moment ongeneeslijke ziekte vragen,  is zeker bereikt, maar de omgeving van Maarten is helaas niet altijd even geloofwaardig. Met name de gebeurtenissen op de school zijn zeer onrealistisch. Zijn klasgenoten gedragen zich belachelijk en de docenten hebben de klassen totaal niet onder controle. Daarnaast mag je toch echt hopen, dat op het moment dat een student onwel wordt op een schoolfeest een beveiliger deze niet gewoon buiten neerzet en wegloopt.  Deze ergernissen halen de kijker uit de film en dat is erg jammer, want de acteerprestaties van Nils Verkooijen, maar ook van zijn ouders Marcel Musters en Mouna Goeman Borgesius, verdienen beter. Gelukkig is de relatie van Maarten met zijn ouders wel erg mooi om naar te kijken en ook de opbloeiende liefde tussen Maarten en Roxanne is erg goed gedaan. De aftiteling van de film maakt de meeste indruk. Maar liefst achthonderd kinderen per jaar krijgen de diagnose stofwisselingsziekte. Meer dan de helft van deze kinderen zal niet ouder worden dan 18 jaar. Statistieken die aan het einde van de film nog veel meer kracht krijgen wanneer ze worden verteld door drie kinderen die inmiddels aan de ziekte zijn overleden. Filmmaker Adriënne Wurpel heeft ervoor gekozen om het begin van de ziekte te tonen, wanneer Maarten ook nog genoeg plezier kan beleven en niet de laatste maanden van Maartens leven. Een interessante keuze die goed uitpakt. Dansen op de vulkaan is een mooie Nederlandse film die een goed beeld geeft van de ongeneeslijke stofwisselingziekte, waarvan het belangrijk is dat iedereen er vanaf weet.

Genre: Drama, Jeugd
Speelduur: 80 min
EAN: 8715664113912

Het beeld van de DVD-uitgave van Dansen op de vulkaan wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. Soms is er wat lichte filmgrain te zien, maar dit is nergens storend. De kleuren zijn mooi vol. Ook tijdens de donkere scènes houdt het beeld goed stand. Het zwartniveau en contrast zijn prima. De regisseur heeft er voor gekozen om de kijker mee te nemen in Maartens ziekte en dit komt ook goed terug in het beeld. Wanneer Maarten bijvoorbeeld duizelig is, is het beeld bewust onscherp. Dit werkt prima. De film heeft optionele ondertiteling voor doven en slechthorenden. Die staat duidelijk onder in het beeld weergeven.

De DVD-uitgave van Dansen op de vulkaan bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn voornamelijk door de voorste speakers te horen en zijn duidelijk verstaanbaar. Maarten woont midden in de stad en fietst veel, er zijn dan ook veel omgevingsgeluiden te horen. Dit is erg goed gedaan en leidt nooit af van de dialogen. Ook niet tijdens harde muziek. De subwoofer is duidelijk aanwezig tijdens de verschillende feesten die Maarten bezoekt en ook op de dansschool is de subwoofer subtiel aanwezig.

De DVD-uitgave van Dansen op de vulkaan begint met een aantal promotietrailers en start daarna direct de film. De Nederlandse ondertiteling moet worden gekozen vanaf de afstandsbediening. De DVD bevat geen extra’s. Een gemiste kans, want deze extra’s hadden extra aandacht kunnen vragen voor onderzoek naar de verschrikkelijke ziekte.

Maarten doet niks liever dan dansen. Helaas kan hij dit steeds minder goed, omdat hij lijdt aan een ernstige stofwisselingsziekte. Hij vindt dit erg lastig om te accepteren en wil net als andere 16-jarige jongens gewoon alles kunnen doen. Hij zoekt dan ook steeds meer zijn grenzen op, wat grote zorgen veroorzaakt bij zijn ouders. Dansen op een vulkaan is een mooie film, die een duidelijk beeld geeft van een verschrikkelijke ziekte die ruim 800 kinderen per jaar krijgen. Hoofdrolspeler Nils Verkooijen heeft de ziekte van dichtbij meegemaakt en de film ligt hem dan ook na aan het hart. Hij zet zijn rol uitstekend neer. Helaas is het regisseur Adriënne Wurpel niet altijd gelukt om realistische karakters neer te zetten. Met name de scènes op school zijn zwaar overdreven. Dit is jammer, want verder is Dansen op de vulkaan een sterke Nederlandse film. De DVD-uitgave is goed met een mooie beeld- en geluidskwaliteit. De DVD bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.