Galapagos

08-04-2015

7

Galapagos (DVD)

Tv-avonturier David Attenborough maakt voor de vierde keer een reis naar de Galapagos, de eilandengroep met de meeste unieke soorten planten en dieren ter wereld. In deze driedelige serie wordt er gekeken naar hoe de eilandengroep is ontstaan en wat er zo speciaal aan is, bijvoorbeeld door de locatie en het klimaat. David Attenborough bespreekt de verschillen tussen de eilanden en daarmee de verschillen in flora en fauna. De Galapagos is een uniek natuurgebied dat nog elke dag evolueert, goedschiks of kwaadschiks. Aan de mensheid de keuze hoe ze het behandelen.

David Attenborough is sinds jaar en dag de man die een groot deel van de wereld kennis laat maken met unieke flora en fauna die de aarde rijk is. De Galapagos is beroemd voor iedereen die zich interesseert in evolutie, biologie of mooie natuur. Het is dan ook meer dan logisch dat David Attenborough de eilandengroep bezoekt en met behulp van de nieuwste filmapparatuur alles in beeld brengt. In Galapagos wordt er naar gestreefd om zo uitgebreid mogelijk de geschiedenis en ontwikkeling van de eilandengroep te bespreken. De eerste aflevering is vrij oppervlakkig, maar naarmate de serie vordert, komen er steeds meer lagen bij en wordt het hele plaatje duidelijk. Het tempo van de serie is voor het grootste deel erg laag, geduld is dus een schone zaak. Wanneer kijkers de gehele serie in een korte periode gaan zien, wordt goed duidelijk dat er veel herhaling en overlap in de verschillende afleveringen zit. Dit kan hier en daar wat storen. In Galapagos wordt er erg naar gestreefd om alles aan elkaar te verbinden. De mooie natuurbeelden maken deel uit van een narratief en niet andersom. Soms wordt er wel erg snel over een bepaald dier of bepaalde plant gepraat wat waarschijnlijk niet goed in dit concept past. Dat is jammer, omdat juist de zaak gemaakt wordt dat alles een verhaal heeft dat waard is om te vertellen. Naast een geschiedenisles wordt er ook zeker gekeken naar hoe het nu is en wat de toekomst brengt. Er komen elke aflevering locale onderzoekers aan bod die nog elke dag nieuwe dingen ontdekken, waardoor steeds meer gaten in de evolutionele puzzel kunnen worden opgevuld. Galapagos leest nergens de les of dwingt de evolutietheorie op, wat heel fijn is. Wel spreekt David Attenborough de wens uit dat aankomende generaties goed voor de Galapagos zullen blijven zorgen. In deze serie wordt duidelijk dat er veel moois is om te beschermen.

Genre: Documentaire, Natuurfilm
Speelduur: 205 min
EAN: 8718754402255

• Behind the Scenes

Als eerste moet er worden opgemerkt dat deze serie gefilmd is in 3D, maar op deze DVD-uitgave te bekijken is in 2D. David Attenborough draagt dit in de aanwezige Making Of ook aan als de reden om nog een keer naar de Galapagos te zijn gegaan; op die manier zien de kijkers het hele plaatje en zien ze de flora en fauna in hun volle glorie. Aan de kijkers de keuze op de hieronder besproken 2D-uitgave afdoende is.

Deze DVD-uitgave van Galapagos wordt in een 1.78:1 beeldformaat gepresenteerd. Er is ogenschijnlijk naar gestreefd om de eilandengroep zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Dit is prima gelukt. De beelden vanuit de lucht geven prachtige shots van de verschillende landschappen en in close-up zijn de meest wonderbaarlijke dieren en planten in beeld gebracht. Time-laps beelden tonen het ontvouwen van planten, wat niets nieuws, maar nog steeds imposant is. Alles oogt heel helder en kent een goed contrast. De kleuren springen er echt uit en de meeste beelden zijn van een prima scherpte. In de drie afleveringen van Galapagos wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van digitale animatie om de evolutie van dieren en de eilandengroep duidelijk te maken. Deze animaties ogen wat knullig, maar brengen de boodschap goed over. Er moet wel gezegd worden dat deze animaties vaak meer dan eens langskomen, wat op den duur licht stoort. In de derde aflevering van Galapagos wordt er herhaaldelijk gespeeld met schilderijen (zie screenshot zes) en beeldmateriaal van Attenboroughs vorige avontuur op de Galapagos. Dit maakt het een zeer levendige aflevering, maar is niet in lijn met de vorige twee.

De ondertiteling op deze DVD-uitgave van Galapagos stelt teleur. In meerdere gevallen is er een woord totaal verkeerd vertaald, waardoor de boodschap volkomen anders wordt en verwart. Voor degenen die vaardig genoeg zijn in Engels, is het dan ook aan te raden om ervoor te kiezen de ondertiteling uit te zetten.

Deze DVD-uitgave van Galapagos bevat een Engelstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) audiotrack. Al het gesproken woord is prima via het middenkanaal te horen, hoewel David Attenborough soms wat zacht praat. De geluidseffecten schommelen erg in aanwezigheid en kwaliteit, waarschijnlijk afhankelijk van hoe makkelijk het was geluidsopnames te maken. Hierdoor klinkt de audiomix af en toe wat onevenwichtig, waar de makers zeker rekening mee hebben gehouden. Bij gebrek aan geluidseffecten is er namelijk vaak de stem van David Attenborough te horen of klinkt er (soms iets te hard in de mix) begeleidende muziek. Deze muziek is gedurende de gehele serie via de surroundkanalen te horen om alle natuurbeelden nog imposanter over te laten komen. Verschillende composities worden echter vaak herhaald in de drie afleveringen, wat op den duur stoort in plaats van imponeert. Al met al een redelijke geluidskwaliteit.

In het statische hoofdmenu zijn de afleveringen en de ondertiteling te selecteren. Op de tweede schijf er er ruimte voor een lange Making Of.

Making Of (45 min)
Een lange documentaire over David Attenboroughs tijd op de Galapagos. Er wordt vooral aandacht besteed aan Davids voorbereiding en wat hij allemaal moet ondergaan voor en tijdens het filmen. Heel kort wordt er besproken waar het filmteam uit bestaat en wat ieders taak is. Op den duur komt vooral naar voren dat het heel veel wachten is en geluk hebben om de echt mooie/unieke beelden te krijgen. Een redelijke extra, hoewel er inhoudelijk niet heel veel verteld wordt.

David Attenborough keert terug naar de Galapagos en bespreekt de uniekheid van de eilandengroep naast de flora en fauna die op de eilanden leeft. Voor liefhebbers van Attenborough en natuurfilms is Galapagos een prima toevoeging op de collectie, hoewel de verschillende afleveringen enige overlap hebben. Qua beeld is er niet al te veel op te merken, hoewel deze DVD-uitgave wel in 2D is in plaats van de door Attenborough bedoelde 3D. Het geluid is redelijk, hoewel de muziek zich vaak herhaald. De aanwezige Making Of is interessant, maar wat op de oppervlakte. Al met al een prima natuurserie, hoewel deze specifieke DVD-uitgave wel zijn minpunten kent. Echte puristen zullen toch de 3D-versie uit Engeland moeten halen.