Noord Zuid

Laurens van der Molen
03-04-2015

8.5

Noord Zuid (DVD)

Rechercheur Dana van Randwijck (Ariane Schluter) is een gescheiden vrouw die net weer begint met daten. Ze is altijd aan het werk en heeft weinig inzicht in het leven van haar 16-jarige dochter Roos (Lobke de Boer), die voor een groot deel van de tijd bij haar vader (Reinout Bussemaker) en zijn nieuwe vriendin (Katja Schuurman) woont. Dana heeft een team rechercheurs onder zich waarmee ze dagelijks zaken in Amsterdam oplost. De belangrijkste personen in haar team zijn de jaloerse Steven (Juda Goslinga), die moeilijk kan accepteren dat zijn relatie uit is, de Rotterdamse Dennis (Patrick Laureij) en de Marokkaanse Günay (Meral Polat). Een van de zaken die het team op moet lossen, is de moord op het 16-jarige meisje Elsie. De zaak lijkt eenvoudig, een jaloers vriendje dat niet zonder haar wil leven, maar al snel  komen Dana en haar team erachter dat er meer speelt en dat de zaak Elsie is verbonden met een nog veel grotere zaak.

De detective serie Noord Zuid wordt in de promotie vaak het Nederlandse antwoord op The Killing genoemd. De vergelijking is te begrijpen. Bij beide series speelt een vrouwelijke rechercheur de hoofdrol  en de sfeer is in beide series hetzelfde. Gelukkig onderscheidt Noord Zuid zich verder genoeg van de Deense hitserie. Actrice Ariane Schluter zet met Dana van Randwijck een erg interessant personage neer. Doordat we ook veel van haar privéleven zien, bijvoorbeeld haar relatie met haar dochter en haar halfbroer, leef je als kijker met haar mee en dit zorgt voor de rode draad door de volledige serie heen. De belangrijkste zaak in dit eerste seizoen is de moord op student Elsie, waarschijnlijk gepleegd door haar vriend. Deze zaak is in de hele serie aanwezig, soms op de voorgrond, maar in ieder geval altijd op de achtergrond. Daarnaast krijgen Dana en haar team verschillende andere zaken op hun bureau. Bijvoorbeeld een reeds zelfmoorden of een aanranding in het Vondelpark. Opvallend is, dat ervoor is gekozen om de bekendere gezichten te gebruiken voor bijrollen, terwijl de hoofdrollen worden vertolkt door minder bekende acteurs. Zo  is de rol van Katja Schuurman zeer beperkt en ook Gijs Scholten van Aschat is maar weinig te zien in de serie. Toch werkt dit goed, de hoofdrolspelers acteren overtuigend. Het team van Dana is erg interessant. De kijker krijgt bij alle rechercheurs een kijkje in hun privéleven, maar bij de één komt dit beter uit de verf dan bij de ander. De verhaallijn van Steven is bijvoorbeeld interessant, maar die van Dennis is totaal overbodig. De vele verhaallijnen zijn sowieso een probleem waar Noord Zuid niet altijd uit lijkt te komen. Zo wordt een aantal verhaallijnen opgestart, maar nooit echt afgemaakt. De laatste vier afleveringen komt Noord Zuid in een stroomversnelling en is het erg lastig om te stoppen met kijken. Veel van de verhaallijnen komen dan samen en de puzzelstukjes vallen op hun plaats. De verwachtingen waren voor Noord Zuid erg hoog gespannen en deze verwachtingen zijn grotendeels waargemaakt.  Noord Zuid onderscheidt zich van eerdere Nederlandse detectiveseries en is zeer de moeite waard voor iedereen die Nederlandse series een warm hart toedraagt.

Genre: Televisie, Thriller
Speelduur: 500 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344756099

Het beeld van de DVD-uitgave van Noord Zuid wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is over het algemeen uitstekend, maar het beeld wil weleens wat onscherp zijn bij shots van de stad. Dit is echter nergens echt storend. Het beeld heeft mooi verzadigde kleuren en een goed zwartniveau. Ook bevat het geen storende fouten. De serie maakt gebruik van veel close-ups, bijvoorbeeld in de verhoorscènes, daarnaast zijn de beelden van de stad prachtig en dragen deze goed bij aan de sfeer. De DVD-uitgave bevat helaas geen ondertiteling voor doven en slechthorenden.

De DVD-uitgave van Noord Zuid bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Nederlandse track. De track is van een uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn altijd goed te verstaan door de daarvoor bestemde speakers, ook tijdens de drukkere scènes. Omgevingsgeluiden zijn de hele serie door goed te horen en dragen zeker bij aan de sfeer. De subwoofer wordt weinig gebruikt, alleen in scènes waar harde muziek te horen is, bijvoorbeeld in de club waar Steven op zoek is naar een verdachte. De soundtrack is volledig instrumentaal en erg goed uitgezocht bij de sfeer van de serie.

De DVD-uitgave van Noord Zuid bestaat uit tien uitzendingen verdeeld over drie DVD’s. Er kan worden gekozen om alles af te spelen of een episode te selecteren. De DVD-uitgave bevat helaas geen extra’s.

Rechercheur Dana van Randwijck leidt een team van rechercheurs in Amsterdam. Ze gaat volledig op in haar werk en heeft dan ook veel moeite om haar privéleven op orde te krijgen. Wanneer Dana en haar team de moord op Elsie moeten oplossen, blijkt dat de zaak een stuk ingewikkelder ligt dan ze in eerste instantie denken. Noord Zuid wordt vergeleken met The Killing. Begrijpelijk, want in beide series staat een vrouwelijke detective centraal. Noord Zuid onderscheidt zich echter genoeg en bevat een aantal zeer interessante verhaallijnen. Helaas worden sommige verhaallijnen niet afgemaakt, het enige minpunt van de serie. De DVD-uitgave van Noord Zuid is prima. Op de beeld- en geluidskwaliteit valt niets aan te merken, maar er zijn helaas geen extra’s. Noord Zuid is een vernieuwende Nederlandse detectiveserie en zeker een aanrader voor mensen die van Nederlandse series houden.