Dumb and Dumber To

13-04-2015

6.7

Dumb and Dumber To (Blu-ray)

Twintig jaar na hun eerste avontuur gaan Lloyd (Jim Carrey) en Harry (Jeff Daniels) weer samen op pad. Harry komt er namelijk achter dat hij een volwassen dochter heeft. Penny (Rachel Melvin) is geadopteerd door de gerenommeerd wetenschapper Dr. Pinchelow (Steve Tom). En er is een bijzondere reden om haar nu te willen vinden, want Harry heeft een nieuwe nier nodig. Ze beginnen hun zoektocht bij de biologische moeder Fraida (Kathleen Turner) en reizen van daaruit stad en land af om Penny te vinden. Onderweg maken ze de gekste dingen mee en komen ze er niet altijd zonder kleerscheuren vanaf. Hoewel het allemaal niet zo loopt zoals gepland, komen Lloyd en Harry uiteindelijk toch in El Paso terecht bij de wetenschappelijke conferentie waar Penny ook is. Maar vallen ze niet wel erg op tussen al deze knappe koppen?

Het was een kwestie van tijd voordat er weer een nieuwe film zou komen in deze commercieel zeer succesvolle reeks. Menig jong volwassene is opgegroeid met het eerste deel en kan hier zo uit citeren. De succesfactor is en blijft natuurlijk het duo Carrey en Daniels en gelukkig waren ze allebei bereid om opnieuw in de huid te kruipen van het domme duo Harry en Lloyd. Jeff Daniels mocht net een Emmy mee naar huis nemen voor zijn rol in The Newsroom en beschrijft deze overstap als “van A naar Z gaan.” Het concept van deze film is namelijk niet anders dan eerst: alle grappen zijn gebouwd rondom het uitgangspunt dat het duo een IQ heeft als het achtereind van een koe. De grappen zijn dan ook weinig subtiel, maar wat verwacht je anders van een film van de broertjes Farrely? Een voordeel van het spervuur aan grappen is dat er altijd wel een paar doel treffen. Maar er zijn minstens evenzoveel grappen die totaal niet werken en soms een hele scène de vernieling in helpen. Het is niet echt inspiratie wat de ingeving was voor Dumb and Dumber To, maar vooral een herhaling van een beproefd concept met een flinterdun plot bedacht om de speelduur vol te krijgen. De chemie tussen Carrey en Daniels is echter nog altijd aanwezig en maakt dat deze inspiratieloze film toch nog kijkbaar is geworden. Ze zijn geloofwaardig in hun (debiele) rollen en het hoge tempo met af en toe een rake grap maken dat je je niet hoeft te vervelen. Echter wel alleen voor de liefhebbers.

Genre: Komedie
Speelduur: 109 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664113905

• That’s Awesome – The Story of Dumb and Dumber To
  • Bloopers

De Blu-ray Disc-uitgave van Dumb and Dumber To heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit is prima met veel details in voor- en achtergrond. De kleuren zijn levendig en komen goed tot hun recht in combinatie met een stevig contract. Van kleine texturen tot grote overzichtsshots, alles komt even goed uit de verf. Het zwartniveau en schaduwdetail zijn ook prima op orde, maar er zijn nauwelijks donkere scènes in de film. Er is wat lichte ruis in het beeld zichtbaar maar dit is nergens storend. Verder is er geen sprake van defecten.

Deze BD-uitgave van Dumb and Dumber To bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De dialogen zijn goed verstaanbaar en er is regelmatig sprake van muziek dat goed ruimtelijk uit de speakers komt. Wel is het volumeverschil tussen muziek en overige audio te groot, waardoor je steeds aan het volume zit te draaien als je je buren niet tot last wil zijn. Los hiervan is de audio goed verzorgd en komen dialogen, muziek en overige effecten allemaal goed tot hun recht.

Vanuit het hoofdmenu zijn een tweetal extra’s te bekijken. Ze zijn beiden in HD en hebben Dolby Digital 2.0 audio. Bij de making of is ondertiteling inbegrepen, de bloopers zijn niet ondertiteld.

That’s Awesome – The Story of Dumb and Dumber To (42 min.)
Deze extra bestaat uit 5 hoofdstukken die afzonderlijk of allemaal achter elkaar te bekijken zijn. De onderwerpen gaan van het verhaal tot de cast naar de cameo’s, auto’s, stunts en de montage. Een compleet geheel dus.

Bloopers (8 min.)
Het is altijd leuk om vooral Jim Carrey te zien improviseren.

Lloyd en Harry zijn weer bij elkaar en beginnen aan een nieuw knotsgek avontuur. Ze gaan op zoek naar de verloren dochter van Harry. Dit alles met een speciaal doel, want Harry heeft een nieuwe nier nodig. Dumb and Dumber To is het nieuwste deel in de reeks over dit oerdomme duo en herhaalt de beproefde formule. Er is weinig nieuws onder de zon, maar er zijn welk enkele rake grappen. De BD is technisch prima verzorgd en heeft een tweetal extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.