Tale of Princess Kaguya, the

02-04-2015

8.5

Tale of Princess Kaguya, the (Blu-ray)

Een bamboesnijder (James Caan) en zijn vrouw (Mary Steenburgen) genieten van een rustig leven op het Japanse platteland. Totdat de bamboesnijder op een dag een vreemd licht ziet in een van de bamboestammen. Tot zijn stomme verbazing vindt hij een pasgeboren baby, maar hoe komt het hier terecht? De bamboesnijder en zijn vrouw besluiten het kindje op te voeden. Dat gaat ze best aardig af, maar al snel valt het op dat dit meisje niet van deze aarde is. Ze groeit als een bonenstaak. Soms lijkt het net alsof je haar letterlijk ziet groeien. En ze leert nieuwe dingen heel snel. Als klap op de vuurpijl is ze ook nog eens beeldschoon. De ouders besluiten deze jongedame mee te nemen naar de stad, waar ze voorbestemd is om een adellijk leven te leiden. Ze noemen haar prinses Kaguya (Chloë Grace Moretz). De ouders van Kaguya hebben bepaald dat ze moet trouwen en hebben een aantal kandidaten voor haar uitgezocht. Maar ze wil dit helemaal niet en geeft de heren schier onmogelijke opdrachten. Alleen als ze deze voltooien kunnen ze haar hart winnen. De prinses heeft moeite om te voldoen aan de verwachtingen die haar ouders van haar leven hebben. Hoe lang houdt ze het nog vol hier op aarde? Of keert ze terug naar waar ze vandaan komt?

Studio Ghibli is een wereldberoemde animatiestudio geworden. Van deze studio kwamen moderne klassiekers als Spirited Away, Howl’s Moving Castle en Grave of the Fireflies. Je zou ze gerust de Oosterse tegenhanger van Disney kunnen noemen. The Tale of Princess Kaguya is de nieuwste film van de studio en misschien wel een van de meest traditionele tot nu toe. Het verhaal waarop deze film gebaseerd is, is een van de aller-oudste opgeschreven verhalen uit de Japanse geschiedenis. Het vormt onderdeel van de cultuur daar en zal in Japan dus nog een andere lading hebben dan in de Westerse wereld. Maar het verhaal en de thema’s daarbinnen zijn universeel. Zoals het moeten voldoen aan de verwachtingen die je door je ouders worden opgelegd en het vinden van je weg tijdens het volwassen worden. De screenplay en regie zijn in handen van één en dezelfde persoon: Isao Takahata. Deze bijna 80-jarige man is medeoprichter van de studio en gek op dit verhaal. Deze verbeelding schijnt dan ook enorm waarheidsgetrouw te zijn. Het verhaal is duidelijk opgedeeld in twee fasen. Het start op het platteland, waar de pracht van de natuur en de verwondering van een jong kind voorbeeldig worden weergegeven. Het tweede deel speelt zich af in de grote stad en daar wordt het allemaal een stuk serieuzer. The Tale of Princess Kaguya is dan ook vooral een animatiefilm voor volwassenen. Het verhaal biedt meer dan genoeg diepgang en veel hiervan zal aan de kleintjes voorbij gaan. De tekenstijl van de film is zo simpel als het maar kan met weinig fijne details. Paradoxaal genoeg werkt dit juist wonderschoon en zijn het juist de details die wél getekend zijn die des te meer opvallen. Van begin tot einde is deze film – zoals alle Ghibli films – een genot om naar te kijken. En de stijl is zo afwijkend van Westerse (computer)animatie dat het bovendien erg verfrissend werkt. The Tale of Princess Kaguya duurt maar liefst 137 minuten en is daarmee de langste films van studio Ghibli tot nog toe, drie minuten langer dan Princess Mononoke. Dat is ook meteen de grote makke. De film zit prachtig in elkaar, maar de ellenlange speelduur in combinatie met een niet al te hoog tempo maakt dit wel een lange zit. Dit is het echter waard, The Tale of Princess Kaguya is animatie van het hoogste niveau.

Genre: Animatie, Drama, Fantasy
Speelduur: 138 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019009120

De Blu-ray Disc-uitgave van The Princess Kaguya heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beoordeling van dit beeld is wat anders dan gebruikelijk. De animatiestijl bestaat namelijk uit wat meer ingetogen kleuren en de details bestaan niet uit harde lijnen, maar eerder uit krijtstrepen. Deze oorspronkelijke tekenstijl is echter wonderwel bewaard gebleven op deze transfer. Er is werkelijk waar geen sprake van ook maar een spatje beeldruis of enige andere vorm van tekortkomingen in het beeld. Deze foutloze presentatie is uitstekend ondersteunend aan het tot leven brengen van het eigen werk van de tekenaars.

Deze BD-uitgave van The Princess Kaguya bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Japanse taal. De Engelse nasynchronisatie (met een aantal grote namen) is op deze uitgave niet terug te vinden. Persoonlijk vind ik dat een pré, maar als je op zoek bent naar een versie met de Engelse taal, zal je dus verder moeten zoeken. De audio is al even uitstekend als het beeld. Dialogen zijn glashelder en uitstekend verstaanbaar. Er is mooie output vanuit de subwoofer en de andere speakers. Samen zorgen deze voor een complete en samenhangende geluidservaring.

Er zijn geen extra’s, afgezien van een aantal trailers. Dit is wel een gemis, want op buitenlandse uitgaves is onder andere een making of van speelfilmlengte terug te vinden.

Een bamboesnijder vinden een baby in het bos en ze besluiten het op te voeden. Al snel blijkt het geen gewoon meisje. Het gezin vertrekt naar de grote stad waar Princess Kaguya is voorbestemd om het leven van een prinses te leiden en te huwen met een man die voor haar gekozen is. The Tale of Princess Kaguya is de nieuwste film van studio Ghibli en is – net als andere films van de studio – een genot om naar te kijken. De lange speelduur begint na verloop van tijd wat tegen te staan, maar verder is er niets aan te merken op de deze film. De BD-uitgave is technischuitstekend verzorgd met foutloze beeld- en geluidskwaliteit. Wel is jammer dat extra’s ontbreken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.