Maze Runner, the

16-03-2015

6.8

Maze Runner, the (Blu-ray)

Thomas (Dylan O’Brien) wordt plotseling wakker en bevind zich in een lift. Eenmaal boven gaan de deuren open en kijken een groot aantal vreemde gezichten hem aan. Hij herinnert zich niets meer van zijn leven hiervoor, in het begin zelfs niet zijn eigen naam. Zijn eerst reflex is rennen, zo hard als hij kan. Maar dan komt Thomas erachter dat hij zich op een ommuurt terrein bevindt. Alby (Aml Ameen), de leider van de groep, legt hem uit hoe de vork in de steel zit. Hij was de eerste die naar deze openluchtgevangenis werd gebracht. Daarna kwam er elke maand iemand bij. Elke ochtend gaat er een deur open. Deze deur leidt naar een doolhof. De zogenoemde ‘runners’ gaan hier elke dag naar binnen om het in kaart te brengen en te zoeken naar een uitgang. Ze moeten echter zorgen dat ze terug zijn voor de deuren dicht gaan. In de nacht komen er namelijk onooglijke monsters in het doolhof en niemand heeft daar ooit een hele nacht overleefd. Wie heeft deze jongeren naar deze plek gebracht? Waarom hebben ze dit gedaan? En zal het hen ooit lukken om te ontsnappen?

The Maze Runner is de zoveelste serie die zich duidelijk richt op een tienerpubliek en gebaseerd is op een serie boeken. Hunger Games zorgt voor de doorbraak en vorig jaar was daar Divergent. En zonder inhoudelijk iets te verklappen, The Maze Runner is ook overduidelijk een opening voor een vooropgezette reeks van films. En het legt de producenten geen windeieren. Deze film bracht alleen in de bioscopen in de VS al meermalen haar eigen budget op. Voor Wes Ball is dit zijn eerste volledige speelfilm waarover hij de regie heeft en dat is goed te zien. The Maze Runner is competent gemaakt, maar ook niet meer dan dat. Het camerawerk is weinig bijzonder en het verhaalverloop vrij standaard. Mysterie is een immer fascinerend element en dat is ook wat de film lang interessant houdt. Van actie moeten we het niet hebben, want daar zien we verrassend weinig van terug. En als er dan sprake is van actie, dan is er weinig oprechte spanning. De monsters zijn beklijven niet en komen wel erg duidelijk uit de computer. Het concept van The Maze Runner biedt legio kansen om de diepgang te zoeken met betrekking tot de groepsprocessen rondom een stel jongeren dat jarenlang op deze wijze bijeen wordt gezet. Hier wordt echter maar heel beperkt tijd voor gemaakt. Het helpt daarbij niet dat de cast ook niet al teveel in huis heeft. Hoofdrolspeler Dylan O’Brien is duidelijk niet getalenteerd genoeg om de film te dragen en de anderen weten helaas ook geen indruk te maken. Men heeft in ieder geval flink kunnen besparen op de kosten voor de cast, met zoveel onervaren lieden bij elkaar. The Maze Runner weet vooral in de eerste helft nog te boeien. Het gebrek aan actie en fatsoenlijk acteren neem je op de koop toe, aangezien de mysterieuze elementen al snel beklijven. Maar er moet natuurlijk een moment komen dat de plot uit de doeken wordt gedaan en dit moment is uitermate teleurstellend. Maze Runner: Scorch Trials is nu al in post-productie, maar het is de vraag of dat iets is om naar uit te kijken.

Genre: Actie, Mysterie, Science fiction
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626085126

• Verwijderde scènes
  • Navigating the Maze: Het maken van Maze Runner
  • Het dagboek van Chuck
  • Bloopers
  • Visuele effecten
  • Ruin
  • Bioscooptrailer

De Blu-ray Disc-uitgave van The Maze Runner heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit is wisselend afhankelijk van de setting. De scènes overdag in de openluchtgevangenis zijn van oogverblindende kwaliteit. Gestoken scherm en met warme kleuren en contrast. Of je nu ver weg kijkt of naar een close-up, er is sprake van uitermate veel details. Tijdens de nachtelijke scènes in bijvoorbeeld het doolhof, is het schaduwdetail wat gebrekkig. Maar dit kan ook een bewuste keuze zijn geweest. De scènes in het labyrint hebben namelijk een erg donkere en naargeestige uitstraling. Er is geen sprake van tekortkomingen in het beeld.

Deze BD-uitgave van The Maze Runner bevat een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Leuk voor de mensen met een 7.1 opstelling, dit soort tracks komen we niet elke dag tegen. De audio is simpelweg perfect. Het biedt alles wat je ervan mag verwachten. Er is sprake van zeer actieve surroundelementen en veel kracht en dynamiek. Er zit veel ‘beweging’ in het geluid. Daarnaast blijven dialogen altijd goed verstaanbaar tussen al dit geweld. En er is geen sprake van defecten van enigerlei soort. Deze audio-track mag gerust dienen als demonstratiemateriaal.

De disk start met een aantal trailers. Vanuit het hoofdmenu zijn onderstaande extra’s te bekijken. De extra’s zijn in HD met Dolby Digital 2.0 audio (224 kb/s) en Nederlandse ondertiteling.

Verwijderde scènes (19 min.)
Deze zijn beschikbaar met optioneel commentaar door regisseur Wes Ball.

Navigating the Maze: Het maken van Maze Runner (43 min.)
Een uitgebreide making of bestaande uit meerdere delen, waarin alle geijkte zaken aan bod komen.

Het dagboek van Chuck (6 min.)
Hoe Blake Cooper gecast werd met behulp van twitter.

Bloopers (7 min.)
Zoals de titel al aangeeft: grappen en grollen.

Visuele effecten (34 min.)
Deze bestaat uit een segment van 30 minuten en een van 4 minuten. De eerste (langste) bevat optioneel commentaar door de regisseur. In het 2e zien we één scène met de verschillende lagen van special effects een voor een geprojecteerd.

Ruin (8 min.)
Het is beter om de inhoud hiervan niet te verklappen. Beschikbaar in 2D én 3D met optioneel commentaar door de regisseur Wes Ball.

Door regisseur Wes Ball en mede-schrijver T.S. Nowlin. Deze geeft veel achtergrondinfo over het maken van scènes en het omzetten van boek naar film.

Foto’s van de set en storyboards.

Bioscooptrailer
Trailer van de hoofdfilm.

Thomas komt terecht in een enclave vol jongeren, ommuurt door een onuitputtelijk doolhof. Hij weet niet wie hij is en hoe hij hier terecht is gekomen. En niemand weet waarom ze daar zitten en of er een uitweg is. The Maze Runner richt zich op het tiener publiek en is een opmaat naar vervolgfilms. Dankzij het mysterie weet de film in het begin nog te boeien, maar uiteindelijk spreekt de beperkte kwaliteit van deze productie toch boekdelen. De BD-uitgave is prima verzorgd met een prima beeldkwaliteit en een uitstekende geluidspresentatie. Daarnaast is er een zeer compleet pakket aan extra’s inbegrepen.