Samba

13-03-2015

6.5

Samba (Blu-ray)

Sinds 10 jaar is Samba (Omar Sy) een pion in het Franse integratiesysteem, waar het steeds de vraag is of hij nu definitief mag blijven of niet. In plaats van jaren te slijten in opvangcentra, kiezen hij en velen anderen voor een illegaal bestaan om zo wel een leven op te kunnen bouwen. Een leven waar Samba wel altijd over zijn schouders moet blijven kijken. Wanneer hij door de politie wordt opgepakt en definitief Frankrijk zal moeten verlaten, aarzelt hij geen moment. De eerste de beste kans die hij krijgt neemt hij een nieuwe identiteit aan en blijft hij illegaal. Dit doet Samba ook om langer bij Alice (Charlotte Gainsbourg) te zijn, de vrouw van het immigratiebureau die wel erg veel interesse in zijn zaak heeft. Het lijkt echter een kwestie van tijd voordat Samba weer zal worden opgepakt.

Na het immense succes van Intouchables zijn alle ogen gericht op regisseursduo Éric Toledano en Olivier Nakache om deze kwaliteit te evenaren. Met Samba doen ze een goede poging, maar mist de balans tussen luchtigheid en een solide verhaal. Er wordt teveel getracht de vrolijke, optimistische toon van Intouchables te kopiëren. Aangezien het onderwerp van Samba zich hier lastiger voor leent en het dus lastiger is om dit natuurlijk in het verhaal te verwerken, komt veel van de humor, en zeker de romantische plotlijnen, erg geforceerd over. Er wordt een mooie focus gelegd op degenen die asielzoekers proberen te helpen. Er is een erg grappige scène waarin de absurditeit van de situatie wordt aangekaart en hoeveel tijd en energie het kost om ook maar een millimeter vooruit te komen. De frustratie van deze helpers wordt kort aangekaart, waar helaas niet op wordt voortgeborduurd. De film gaat nergens naartoe, wat wellicht de bedoeling is geweest van de filmmakers als metafoor voor de vele illegalen die ook nog steeds geen uitsluitsel hebben. Helaas voelt dit eerder afgeraffeld dan gemeend, aangezien elke opgebouwde verhaallijn blijft steken.
Omar Sy's charme is enorm, waar Samba voor het grootste deel ook op leunt. In de dramatische scènes met indrukwekkende acteur Youngar Fall straalt het talent van Sy en weet hij oprecht te ontroeren. Met actrice Charlotte Gainsbourg toont hij zich dan weer verlegen en ongemakkelijk, wat het grote bereik van de acteur toont. Sy is eigenlijk genoeg reden om Samba sowieso eens te zien. Dit moeten de filmmakers ook gedacht hebben, want veel van de andere rollen zijn helaas ondermaats ontwikkeld. Gainsbourg speelt op haar nu bekende wijze een getroebleerde dame met onderhuidse hunkeringen. Ze heeft verschillende belangrijke scènes, maar ze heeft niet echt een karakter behalve het liefje voor Samba. Manue, gespeeld door de stralende Izïa Higelin, treft een soortgelijk lot, die hier en daar de film binnenloopt en wat idealistische zinnen spreekt, maar totaal niet wordt uitgediept. Sterker nog, ze wordt gedurende de film alleen maar oppervlakkiger als ze zich, na een seconde verzet, gewillig in de armen van een man werpt omdat ie een mooi accent heeft. Weg onafhankelijke idealen. Tahar Rahim is naast Omar Sy duidelijk het karakter waar de filmmakers oog voor hadden. Hij krijgt niet veel te doen als Wilson, maar in een paar korte momenten zie je wat voor leven hij heeft geleden de afgelopen jaren en dat hij hier elke dag voor moet strijden.Samba roept veel interessante vragen op en zet een paar sympathieke karakters neer, maar weet helaas niet waar het met deze vragen heen wil. Behalve in enkele interessante scènes wordt er niet al teveel ingegaan op de serieuze maatschappelijke problemen om plaats te maken voor nog veel oppervlakkigere relatieperikelen. Dit levert een onevenwichtige film op, die niet lang bij zal blijven. Helaas is het niet de opvolger van Intouchables waar velen op zaten te hopen.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 120 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Frans
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370826992

• Behind the music of Samba: Ludovico Einaudi
  • Take the lead
  • Making of

Samba is in het beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc gezet. Bijna de gehele dubbellaags 50Gb-schijf is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p (1920*1080) en voor de videocodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codering. Er wordt in de film voornamelijk gebruik gemaakt van natuurlijk licht, om volgens de filmmakers zo realistisch mogelijk te blijven. Dit levert prima beelden op, alleen is het in de avondscènes soms lastiger om te zien wat er allemaal gebeurd. Er is sprake van een hoge zwartwaarde en vrij diep verzadigde kleuren, wat Samba alsnog een filmisch karakter geeft. De verschillende kleuraccenten gedurende de film zorgen voor de nodige variatie. Alle beelden zijn vrij scherp, met een prima schaduwdetail. Naast lichte ruis in de donkere scènes zijn er geen artefacten te bespeuren. Concluderend een voldoende beeldkwaliteit.

De Blu-ray Disc van Samba bevat een Franstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. In Samba voert zoals bij veel Franse films het gesproken woord de boventoon. Deze worden zoals gebruikelijk door het middenkanaal gepresenteerd. Hier zit een redelijke dynamiek is, maar voelt af en toe iets te eentoning aan. Er wordt gebruik gemaakt van vele geluidseffecten, die vrij gelaagd door de surroundkanalen te horen zijn. Vooral de omgevingsgeluiden zijn in sommige scènes erg mooi om naar te luisteren (een vliegtuig taxiet heel langzaam van links naar rechts) . Helaas klinken de vele scènes die zich binnen afspelen vaak wat kaal in vergelijking. Gedurende de gehele film is begeleidende muziek te horen van de beroemde (film)componist Ludovico Einaudi. Het weet de beelden goed te begeleiden, maar is nergens zo levendig of meeslepend als bijvoorbeeld in Intouchables het geval was. Al met al een redelijke geluidskwaliteit.

Zodra je de disc van Samba in je BD-speler stopt, kun je kiezen uit een Frans- of Nederlandstalig geanimeerd hoofdmenu. Hier kun je de film integraal afspelen of een van de tien hoofdstukken selecteren. In dit menu is er tevens de mogelijkheid (geen) ondertiteling te selecteren. Naast verschillende promotietrailers zijn er op deze Blu-ray Disc-uitgave zijn er verschillende extra's te bewonderen, wisselend in kwaliteit.

Behind the music of Samba: Ludovico Einaudi (4 min)
Een paar minuten waarin de muziek uit Samba te horen is, terwijl Einaudi dirigeert of er stills uit de film te zien zijn. Hier en daar wordt er iets gezegd, maar zonder enige context.

Take the lead
(2 min)
Alle acteurs hebben tijdens hun tijd op de rode loper zelf gefilmd, wat een korte indruk geeft van het enthousiasme voor Samba van fans en de populariteit van de acteurs. Leuk, maar nauwelijks interessant te noemen.

Making of (45 min)
Een extra met veel meer inhoud is de Making Of. De focus ligt vooral op de acteurs, die ook regelmatig aan het woord komen. De filmmakers bespreken hun aanpak, de manier waarop ze de acteurs scherp houden voor belangrijke scènes en hun zoektocht naar realiteit. Een leuke kijk in de keuken.

Deleted Scenes (10 min)
Een reeks van enkele verwijderde scènes die vanwege het verhaal of simpelweg het tempo van de film uit het eindproduct zijn gesneden. Er is een optie om elke scène met audiocommentaar van de regisseurs te bekijken, om iets meer te weten te komen. Dit audiocommentaar is helaas in het Frans en niet ondertiteld.

Trailer (3 min)
De trailer voor Samba geeft redelijk goed weer waar de film over gaat. Wordt je als kijker hier enthousiast van, zal de hele film ook niet teleurstellen.

Samba is al jarenlang illegaal in Frankrijk en moet constant achterom kijken of er geen politie in de buurt is. Hij bevriendt Alice, waarna snel de vonk overspringt. Samba is een redelijke poging om het belangrijke integratieprobleem aan te kaarten. Helaas vervalt de film uiteindelijk in een vrij standaard liefdesverhaal, zonder voor enige afsluiting te zorgen. Het acteerwerk is redelijk, met Omar Sy en Youngar Fall als uitschieters.  Het geluid op deze BD-uitgave is redelijk, maar nergens indrukwekkend. Qua beeldgeluid is er niet veel te klagen. De verschillende extra's zijn een leuke toevoeging. Concluderend is Samba redelijk vermaak, die kijkers helaas niet lang bijblijft of een positief gevoel als Intouchables meegeeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Belga Films.