Kingsman: The Secret Service

09-03-2015

7.8
Bioscoop

Kingsman: The Secret Service (Bioscoop)

Harry Hart (Colin Firth) komt in actie als Kingsman Galahad wanneer een collega tijdens een geheime missie op mysterieuze wijze om het leven komt. Het is van groot belang de dader zo snel mogelijk te vinden, omdat die waarschijnlijk ook verantwoordelijk is voor de steeds grotere hoeveelheid verdwenen beroemdheden. Tegelijkertijd wordt er gezocht naar geschikte vervanging voor de gevallen Kingsman. Uit de selectie van acht jongeren is de volkse Eggsy (Taron Agerton) de minst waarschijnlijke kandidaat. Aan hem dan ook de taak om zich waar Kingsman-materiaal te tonen, zeker wanneer het leven van zijn leermeester Galahad en dat van iedereen op aarde op het spel komt de staan.

Kingsman: The Secret Service is regisseur Matthew Vaughns (Kick-Ass, X-Men: First Class, Layer Cake) hommage aan spionnenfilms en dan vooral de 'campy' James Bondfilms uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. Zoals filmkijkers inmiddels van Vaughn gewend zijn is het een film in de hoogste versnelling, gepaard met veel extreem geweld. Het verhaal kent alle clichés en elementen die we van spionnenfilms gewend zijn, maar doet alles net iets anders dan verwacht. Dit levert een frisse film op vol leuke momenten van herkenning en verbazing. Iemand die bekend is met spionnenfilms kan het einde wel voorspellen, maar de reis er naar toe zit vol verrassingen, inclusief een paar sterke visuele grappen. De vele humor en het snelle tempo van Kingsman gooit een sluier over de verschillende inconsequenties van de film, waardoor ze nergens storen. Vaughns eerder genoemde passie voor extreem geweld dient in Kingsman een centrale rol wat alles iets minder zinloos doet aanvoelen, maar alsnog niet geschikt is voor degenen met een zwakke maag. Ook sommige grappen zullen voor sommigen iets te ver gaan. De absurditeit van de film wordt omarmd terwijl iedereen in Kingsman zijn rol volledig serieus neemt. Een teken van een goede parodie-film. Colin Firth en Samuel L. Jackson spelen succesvol een volledig andere rol dan gewoonlijk en lijken hier immens veel plezier in te hebben. Ondanks dat zij elke scène stelen waar zij in zitten, is Kingsman uiteindelijk een ensemble-film waar ook nieuwkomer Taron Agerton en Mark Strong weten te schitteren. Het grote kritiekpunt op Kingsman is wel dat de verschillende vrouwenrollen erg ondermaats zijn, iets waar X-Men: First Class ook last van had. Het kan worden weggezet als een ander cliché van het spionnengenre, maar bijvoorbeeld spionne Roxy (Sophie Cookson) wordt, na een ogenschijnlijk zorgvuldige opbouw van een redelijk karakter, vrijwel genegeerd in het laatste uur. Een gemiste kans, wat wellicht in een mogelijk vervolg kan worden rechtgezet. Er zijn sowieso meer dan genoeg positieve dingen te noemen om een vervolg op Kingsman: The Secret Service te verantwoorden.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Detective, Misdaad

Concluderend is Kingsman: The Secret Service een zeer vermakelijke, komische spionnenfilm met sterke karakters en een verhaal dat kijkers de volledige twee uur en een beetje zal interesseren. Er wordt op een frisse manier met de clichés uit het genre omgegaan, wat voor leuke verrassingen zorgt. Ondanks de vrouwelijke karakters ligt de focus toch echt op de mannen en hun vele wapens. Verdient Kingsman: The Secret Service genoeg geld en wordt er een vervolgfilm gemaakt, heeft Matthew Vaughn hier al grootste plannen. Hopelijk krijgt hij de mogelijkheid een tweede film te maken, want de wereld heeft meer Kingsman nodig.