The Code - Seizoen 1

Laurens van der Molen
10-03-2015

7.7

The Code - Seizoen 1 (DVD)

De autistische Jesse Banks (Ashley Zukerman) is een hacker die voorwaardelijk vrij is. Hij woont bij zijn broer Ned Banks, die werkt als journalist voor een Australische nieuwswebsite. Ned schrijft een stuk over een dodelijk ongeluk in Lindara, een afgelegen Australische plaats, waarbij twee jongeren betrokken zijn. Het lijkt erop alsof het ongeluk in de doofpot wordt gestopt en hierdoor besluit Ned naar Lindara af te reizen. Daar ontmoet hij Alex Wisham (Lucy Lawless), een lokale docente, die hem de mobiel van haar overleden student geeft. Ned vraagt aan zijn broer om de bestanden te ontcijferen. Hierdoor komt Jesse echter op de radar van de cyber unit die absoluut niet wil dat de gevonden gegevens openbaar worden. Het lijkt erop dat de twee broers terecht zijn gekomen in een complot waarbij niet alleen criminelen, maar ook topmensen van de overheid betrokken zijn.

The Code is een Australische politieke thriller uit 2014. De serie gooide hoge ogen in zowel binnen- als buitenland en heeft verschillende prijzen in de wacht gesleept. Het eerste seizoen bevat zes episodes van elk 55 minuten. Hoewel het eerste seizoen kan worden gezien als een afgerond verhaal, worden er genoeg openingen geboden voor een tweede seizoen. Dit tweede seizoen komt er ook en zal later dit jaar worden opgenomen. Het sterkste punt van de serie is absoluut acteur Ashley Zukerman, die de rol van de autistische Jesse Banks speelt. Hij doet dit voortreffelijk en steelt elke scène waarin hij zit. Zijn relatie met mede-hacker Hani Parande (Adele Perovic) is zeer aandoenlijk en zorgt voor het hart in de serie. De acteurs waren voor mij, met uitzondering van Lucy Lawless, onbekend, maar hebben mij allemaal zeer positief verrast. The Code behandelt verschillende onderwerpen. Aan de ene kant volgen we de voorlichters van de minister-president, die alles in goede banen proberen te leiden, zodat de wereld niet teveel te weten komt. Daarnaast neemt de serie de kijker mee naar de journalistieke kant van de gebeurtenissen, door de ogen van Ned. Tenslotte belicht The Code ook de menselijke kant van het verhaal door middel van alle onderlinge relaties. Het is vooral daar, dat de serie zijn sterkste momenten kent. Voor kijkers van de serie House of Cards met Kevin Spacey klinkt dit waarschijnlijk allemaal bekend en The Code doet bij vlagen inderdaad wel aan die uitstekende politieke thrillerserie denken. The Code onderscheidt zich echter genoeg. Het verhaal is een stuk compacter met slechts zes uitzendingen. Daarnaast speelt hacken een grote rol in de serie en ligt de nadruk veel meer op de verschillende karakters, waar het in House of Cards toch vooral gaat om Frank Underwood. The Code is zo geschreven dat het aan het einde van elke episode erg moeilijk is om er niet nog eentje aan te zetten. Het is dan ook een uiterst geschikte serie om in één zit te bekijken. De serie is een absolute aanrader voor liefhebbers van politieke thrillers en een uitstekende keuze voor alle House of Cards-fans, die na het zien van het derde seizoen nu weer een jaar op de nieuwe episodes moeten wachten.

Genre: Televisie, Thriller
Speelduur: 330 min
Verpakking: Duo Keep Case
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019008819

Het beeld van de DVD-uitgave van The Code Seizoen 1 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. Er is een soms een lichte filmgrain zichtbaar, die gelukkig nergens storend is. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn prima. In enkele scènes is een lichte edge enhancement te zien, met name in afstandshots, maar deze haalt je gelukkig geen moment uit het verhaal. Het Australische landschap is erg mooi in beeld gebracht en zorgt voor de gewenste sfeer. De makers hebben een mooie manier gevonden om de hackersactiviteiten van Jesse in beeld te brengen. Door middel van hologrammen zorgen ze ervoor dat de kijker door heeft wat Jesse aan het doen is.  De DVD-uitgave van The Code Seizoen 1 heeft optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van The Code Seizoen 1 bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan vanuit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Auto’s die voorbij rijden, deuren die in de verte opengaan, allles is uitstekend te horen. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ook wanneer er harde omgevingsgeluiden te horen zijn. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar doet wanneer nodig zijn werk goed. Het eerste seizoen van The Code bevat een instrumentale soundtrack, die zich aanpast aan de sfeer van de scène. Het enige kritiekpuntje is dat de soundtrack soms iets te vroeg wordt ingezet, waardoor je als kijker al weet dat er gevaar dreigt voordat er sprake van is.

De DVD-uitgave van The Code Seizoen 1 bevat geen extra’s. Vanuit een statisch menu kan er worden gekozen om een specifieke episode af te spelen of om alles af te spelen. De serie is verdeeld over twee DVD’s, op beide DVD’s staan drie episodes.

Journalist Ned Banks komt samen met zijn autistische broer Jesse in een complot terecht waarbij niet alleen criminelen, maar ook topmensen van de overheid betrokken lijken. Door middel van Jesses hackerskwaliteiten proberen de twee het complot te ontrafelen. De Australische politieke thriller The Code is in zowel binnen- als buitenland erg goed ontvangen. Zo goed dat er een tweede seizoen komt, dat later dit jaar zal worden opgenomen. In zes episodes geven de makers de kijkers een blik in zowel de politieke als de journalistieke kant van het verhaal. De serie is echter het sterkst wanneer die zich focust op de onderlinge relaties van de karakters en dan met name op die van Jesse Banks, een voortreffelijke rol van Ashley Zukerman. De DVD-uitgave is prima met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de DVD-uitgave geen extra’s.  The Code doet in vlagen denken aan de bekende serie House of Cards, maar onderscheidt zich gelukkig genoeg en is een aanrader voor iedereen die zin heeft in een sterke politieke thrillerserie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière.