Annabelle

Ferdi Akkulak
11-03-2015

7

Annabelle (DVD)

John Form (Ward Horton) heeft het ideale cadeau voor zijn hoogzwangere vrouw Mia Form (Annabelle Wallis) gevonden: de zeldzame pop Annabelle met een witte bruidsjurk. Maar Mia's blijdschap is echter van korte duur. Tijdens een afschuwelijke nacht wordt het echtpaar in hun huis overvallen door leden van een satanische sekte. Dat resulteert in meer dan alleen maar een bloedbad. De sekte is nu in het bezit van een entiteit waarbij al hun voorgaande sinistere daden in het niet vallen. Na een aantal onverklaarbare gebeurtenissen en de geboorte van hun kind besluit het koppel te verhuizen naar een appartement. Maar voor hoe lang zullen ze zich daar veilig bevinden?

Annabelle is een spin-off van de populaire en succesvolle horrorfilm The Conjuring. Ditmaal draait het verhaal over het ontstaan van de vervloekte pop Annabelle die later in de verzameling terechtkwam van de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. De regie van Annabelle ligt in de handen van John R. Leonetti (Mortal Kombat: Annihilation, The Butterfly Effect 2). Regisseur James Wan (Saw, Insidious, The Conjuring) dient als producent van deze film. De cast bestaat voor het merendeel uit onbekende acteurs. Annabelle Wallis (X-Men: First Class, Snow White and the Huntsman), Ward Horton (I Hate Valentine's Day, The Wolf of Wall Street) en Alfre Woodard (Cross Creek, 12 Years a Slave) leiden de cast. Annabelle is een horrorfilm die nergens zo spannend of angstaanjagend wordt als haar voorloper The Conjuring. Het verhaal is interessant om te volgen, maar kent een zwak uitgangspunt. De acteerprestaties zijn over het algemeen ingetogen, met voornamelijk puike vertolkingen van Annabelle Wallis en Alfre Woodard. De film kent een aantal ijzingwekkende scènes, maar ook heel wat goedkope schrikmomenten. De pop Annabelle werd al snel bekend bij velen na het zien van The Conjuring, deze spin-off legt de focus maar weinig op de pop en dat is noemenswaardig gezien de titel van de film. Er worden overduidelijk elementen gebruikt van betere horrorfilms als Rosemary's Baby en Insidious waardoor de film bijna nergens een originele weg inslaat. Annabelle bestaat uit veel clichés en weinig verrassingen, de liefhebbers van The Conjuring zullen helaas een teleurstelling te verwerken krijgen en de horrorliefhebbers zullen weinig opzienbarends beleven aan de prent. Voor het betere werk is het bij verre superieure The Conjuring een must-see. Voor de fans van die film is er gelukkig goed nieuws, want het vervolg The Conjuring 2: The Enfield Poltergeist zal volgend jaar in de bioscopen verschijnen.

Genre: Horror
Speelduur: 94 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888208915

• The Curse of Annabelle

Annabelle wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe, 2.40:1 beeldformaat. Het beeld is van zeer goede kwaliteit. De kleuren ogen zowel in de dag- als nachtscènes heel mooi. Af en toe verliest het beeld in de nachtscènes haar scherpte, wat opvallend maar niet storend is. Er is geen enkele sprake van vreemd ogend schaduwdetail tijdens de film. Annabelle heeft een prima beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Annabelle bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid op deze DVD-uitgave is over het algemeen goed verzorgd. Dialogen zijn altijd verstaanbaar en komen zuiver vanuit de centerspeaker. De angstaanjagende muziek in de film speelt een redelijk grote rol en komt fantastisch uit de frontspeakers. Er wordt niet heel veel gebruik gemaakt van de surroundkanalen en dat voelt toch aan als een gemis, vooral bij een horrorfilm. Annabelle heeft een nette geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Annabelle krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een statisch menu met achtergrondmuziek terecht. Hierin vinden we een enkele extra, namelijk een korte featurette. Deze is voorzien van Nederlandse ondertiteling. Op de Blu-ray Disc-uitgave van Annabelle zijn er meerdere featurettes en een aantal verwijderde scènes terug te vinden.

The Curse of Annabelle (5 min.)
Behoorlijk korte featurette die een kijkje achter de schermen biedt tijdens het maken van Annabelle. We krijgen interviews te zien met de makers en de acteurs van de film. Zij vertellen onder andere over de bizarre gebeurtenissen die ze op de set hebben meegemaakt. Hoewel het geheel niet veel voorstelt is het toch de moeite waard om eens te bekijken.

De hoogzwangere Mia Form (Annabelle Wallis) krijgt van haar echtgenoot John Form (Ward Horton) het perfecte cadeau: de zeldzame pop Annabelle met een witte bruidsjurk. Op een nacht wordt het echtpaar overvallen door een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. Annabelle is een horrorfilm volgens het boekje, nergens wordt het echt eng of voelt het verhaal enigzins origineel aan. De acteerprestaties redden het geheel maar net. De uitwerking van deze spin-off laat veel te wensen over. De superieure The Conjuring (en tevens de navolger van Annabelle) is een regelrechte aanrader voor de horrorfilmliefhebbers. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn van goede kwaliteit. De enige extra die we voorgeschoteld krijgen is een zeer korte featurette, de Blu-ray Disc-uitgave van Annabelle heeft daarentegen meerdere extra's te bieden.