Tokarev (Rage)

02-03-2015

4

Tokarev (Rage) (DVD)

Paul Maguire (Nicholas Cage) heeft z'n criminele verleden al lang achter zich gelaten en is nu een succesvol zakenman en gelukkig getrouwd met Vanessa (Rachel Nichols). Hij is trots op zijn dochter Caitlin (Aubrey Peebles), die het goed doet op school. Tijdens een avondje uit met vrienden krijgt Paul van inspecteur St. John (Danny Glover) te horen dat er thuis iets is gebeurd met Caitlin, die met een stel vrienden een gezellige avond alleen hadden. Thuisgekomen blijkt dat Caitlin is ontvoerd en de vrienden in elkaar geslagen zijn. Heeft het met het verleden van Paul te maken? Omdat de politie niet snel genoeg werkt neemt Paul het heeft in eigen handen en schakelt zijn oude vrienden Kane (Max Ryan) en Danny (Michael McGrady) in. Uit politieonderzoek blijkt dat de moord is gepleegd met een oud Tokarev-pistool. Dat zorgt dat Paul en zijn kornuiten het vizier richten op de Russische maffia, met wie ze zo'n twintig jaar geleden al overhoop lagen. Alles wijst op een wraakactie van de Russen, maar wie is hier nu precies voor verantwoordelijk?

In een recente recensie werd al aangegeven dat de carrière van Nicholas Cage behoorlijk in het slop zit. En het moge duidelijk zijn dat Tokarev (ook bekend onder de titel Rage) hier weinig aan zal veranderen. Sterker nog, hij glijdt alleen maar verder af. In deze film ligt dat niet zozeer aan Cage zelf, die probeert er tenminste nog wat van te maken, maar het materiaal waarmee hij aan de slag moet is beneden alle peil. Het verhaal is slecht geschreven, vol onwaarschijnlijkheden, beroerde dialogen en bevat teveel clichés. Het feit dat de scenarioschrijvers tevens de uitvoerend producenten zijn heeft ervoor gezorgd dat deze film toch gemaakt kon worden. De Spaanse regisseur Paco Cabezas zal z’n Hollywood-debuut toch anders voorgesteld hebben. Het is een eer om met zo’n bekend fenomeen als Nicholas Cage te mogen werken, maar als de basis – in dit geval het verhaal – niet klopt, dan is het vechten tegen de bierkaai. Met zijn vorige film Carne de Neón kreeg Cabezas de ogen van Hollywood op zich gericht en dan met name van Nicholas Cage zelf. Die was erg onder de indruk van deze Spaanstalige film en daardoor maakte Cabezas de oversteek naar het mekka van de filmindustrie. Op voorspraak van Cage raakte hij betrokken bij dit project. Normaal schrijft Cabezas z’n eigen scenario’s, maar in dit geval kreeg hij met het materiaal van James Agnew en Sean Keller van doen. En dat valt dus niet mee. Maar is alles dan slecht aan Tokarev? Dat gaat wat ver. Zoals gezegd probeert Nicholas Cage er het beste van te maken, in zijn typische stijl met zijn droevige oogopslag en stoere houding. En de film bevat een paar mooi geënsceneerde achtervolgingen, waarvan één een vlotte autoachtervolging is. Maar daar houdt het dan ook wel een beetje mee op. Tokarev is daarmee een film geworden die maar weinig mensen zal aanspreken. En als er iets duidelijk wordt aan deze film dan is het wel dat Danny Glover z’n beste tijd gehad heeft. Zijn voorkomen is treurig om te zien en zijn stem heeft het inmiddels bijna begeven. Alleen de die-hard Nicholas Cage-fans kunnen misschien nog wat met deze film, maar ook voor hen is het met een vergrootglas zoeken naar de goede momenten van de film.

Genre: Thriller
Speelduur: 94 min
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549065160

Tokarev heeft een anamorf beeldformaat van 2.35:1, wat overeenkomt met het originele formaat. Op – letterlijk – het eerste oog is het beeld erg scherp en contrastrijk. Dat blijft de hele film zo. Voor de scherpte is dat alleen maar goed, natuurlijk, maar het hoge contrast neemt iets te hoge normen aan. Daardoor verdwijnt het schaduwdetail bijna volledig. Er is geen detail meer zichtbaar in het toupetje van Nicholas Cage, bijvoorbeeld. Het zwartniveau is daarbij erg degelijk, met een diep en donker zwart. De kleuren zijn iets te verzadigd, waardoor huidtinten niet geheel natuurlijk overkomen. Compressiefoutjes beperken zich tot een minimum en zijn alleen zichtbaar in egale vlakken in de achtergrond. Opvallend is dat het beeld op een paar momenten een beetje schokt. Het is niet goed te achterhalen of dat een transfer- of een opnameprobleem is. Als het contrast minder hoog zou zijn geweest had deze beeldtransfer een hogere score hebben behaald, maar het is nog steeds ruim voldoende.

De DVD van Tokarev heeft één geluidstrack en dat betreft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstrack. Meestal hebben uitgaves van Splendid Film ook een Duitstalige track, maar deze ontbreekt hier. Niet dat daar veel mensen rouwig om zullen zijn. Deze geluidstrack is er een met twee gezichten. Aan de ene kant is het erg dynamisch in de enkele actiescènes, zoals de heist in de flashbacks of de autoachtervolging. Het geluid is hard, met veel gebruik van de surroundkanalen en een actief LFE-kanaal. Daarnaast zijn de rustigere scènes, die wel erg rustig zijn. Het geluid is zacht, waardoor je regelmatig de neiging hebt om naar de volumeknop te grijpen om het geluid wat op te krikken, om het even later weer te dempen als er een actiescène voorbij komt. Dialogen zijn redelijk te volgen, al heeft Nicholas Cage nogal de gewoonte om te mompelen en is de stem van Danny Glover wel erg hees om duidelijk verstaanbaar te zijn. De muziek is bij vlagen sfeervol, maar meestal erg clichématig. Over de gehele linie genomen een voldoende, maar ook niet meer dan dat.

De DVD bevat een menu waarop je de instellingen kunt benaderen, plus een link naar de extra’s, waaronder een flink aantal promotietrailers. De enige ‘echte’ extra is een overzicht van verwijderde of alternatieve scènes. Deze hebben geen ondertiteling.

Deleted Scenes (14 min)
Zes scènes die anders zijn dan in de film, zoals een alternatief begin en alternatief einde. Vooral de beginscène is heel anders. Gelukkig zitten deze scènes niet in de film, anders zou hij nog langer zijn geweest.

Als de dochter van ex-crimineel Paul Maguire wordt ontvoerd en de politie naar zijn mening te weinig doet om haar te vinden zoekt hij contact met zijn vrienden van vroeger. Met alle gevolgen en gewelddadigheden van dien. Tokarev (ook bekend onder de titel Rage), met Nicholas Cage in de hoofdrol, is een slecht gemaakte thriller waarbij vooral het verhaal ondermaats is. Een paar actiescènes zijn nog wel te pruimen, maar daar houdt het ook wel mee op. Beeld en geluid op deze DVD zijn nog wel voldoende, de extra’s zijn erg beperkt. Alleen geschikt voor de die-hard Nicholas Cage-fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.