Gett

Jaap Stolze
25-02-2015

8.5

Gett (DVD)

De film Gett volgt de jarenlange strijd van een Israëlische vrouw Viviane Amsalem (Ronit Elkabetz) om zich te laten scheiden van haar man Elisha Amsalem (Simon Abkarian). Ze moet hiervoor volledige toestemming krijgen van haar man en de scheiding moet officieel uitgesproken worden door een Joodse rabbijn. We volgen het verhaal alleen binnen de muren van de Joodse rechtszaal en horen via de getuigenissen van familie, vrienden en buren hoe zij denken over deze vrouw en man en hun ervaringen met dit echtpaar. Langzaamaan wordt steeds duidelijker dat de rabbijnen ook een dubieuze rol hebben in deze zaak en dat hun objectiviteit in twijfel kan worden getrokken. Ieder heeft zo zijn eigen kijk op de zaak en het wordt steeds duidelijker dat Viviane veel geduld moet hebben om haar vrijheid te verkrijgen. De starre koppigheid van haar man en de zeer lange weg van de scheiding testen haar volharding tot op het bot.

Gett is het Joodse begrip voor scheiding tussen man en vrouw binnen de Joodse gemeenschap. Een scheiding moet verkregen worden voor een rabbijn en met volledige instemming van de man. Deze DVD-uitgave van Gett; ondertitel The Divorce Trial of Viviane Amsalem is een Israëlische film van de regisseurs Ronit & Shlomi Elkabetz, tevens broer en zus. Ook zijn ze beiden de schrijvers van deze film en speelt Ronit Elkabetz de hoofdrol van Viviane Amsalem. Deze hoofdrol speelt de actrice op een prachtige wijze, je voelt echt de frustratie en wanhoop van haar personage tijdens het verloop van haar proces. De film heeft veel weg van een toneelstuk vanwege slechts één locatie waar alles zich afspeelt en dat is de rechtszaal waar de scheiding (GETT) eventueel zal worden toegekend aan Viviane Amsalem. Zeer sporadisch verlaten we de rechtszaal voor de wachtkamer waar de getuigen worden opgeroepen voor het proces. De keuze van de regisseurs om zonder flashbacks of scènes te werken waar het leven van Viviane en Elisha Amsalem buiten de rechtszaal wordt getoond werkt des te beklemmender voor de toeschouwer. Voor de westerse mens zal deze film behoorlijk schokkend zijn omdat we dit fenomeen niet kennen. Ondergetekende wist absoluut niet wat een onvoorstelbaar emotioneel proces het is om een scheiding te krijgen binnen de Joodse gemeenschap. Viviane krijgt heel veel kritiek over zich heen van de rabbijnen, getuigen en moet zich constant verdedigen om haar vrijheid weer terug te krijgen. In het begin van de film wordt haar man Elisha afgeschilderd als een heilige man van goede afkomst die niets fout heeft gedaan, dus moeten de problemen wel van haar kant komen. Naarmate de film vordert en vooral ook door het doorvragen van haar advocaat Ya' Akov Ben Harouch (Shmil Ben Ari) bij de getuigen ontstaat er een steeds duidelijker beeld van haar man en de stand van hun huwelijk. Na jaren van procederen en opvolgen wat de rabbijnen van haar vragen lijkt er eindelijk een oplossing in zicht. Je voelt als kijker echt mee met deze vrouw en krijgt zeer veel respect voor haar onmetelijke geduld en gevecht om haar vrijheid en het recht om haar leven weer in haar eigen hand te krijgen. Ook haar advocaat raakt steeds meer emotioneel betrokken bij het lange proces en dit uit zich af en toe in een woede uitbarsting. Als dan eindelijk het moment komt dat Viviane Amsalem haar mening uit in een emotioneel betoog tegenover de rabbijnen en haar stilte doorbreekt voelt dit geheel verdiend.

Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hebreeuws
  • Dolby Digital 2.0 - Hebreeuws
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249482635

De DVD-uitgave van Gett heeft een beeldformaat van 1.85:1 anamorf. Het beeld is scherp en helder van kleur. De film speelt zich af in één ruimte en bevat enkel beelden van de acteurs en actrices in deze ruimte. De close-ups van de gezichten zijn zeer scherp, zelfs de tranen zijn kristalhelder zichtbaar in sommige scènes. Een prachtige transfer waar weinig op aan te merken valt!

Er staan 2 geluidssporen op de DVD-uitgave van Gett, een Dolby Digital 2.0 stereo en een Dolby Digital 5.1 surround-track. De hele film bestaat uit dialogen en bevat nauwelijks extra geluidseffecten. Alleen is (zeer spaarzaam) wat muziek te horen tijdens enkele momenten. Alleen bij de muziek wordt er bij de Dolby 5.1-track gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Maar het draait allemaal om de dialogen en die worden helder weergegeven, er is geen sprake van achtergrondgeluiden.

De DVD bevat slechts één extra, naast enkele (Nederlands ondertitelde) trailers van uitgaves van Homescreen.

Trailer (2 min.)
Een duidelijke (Nederlands ondertiteld) trailer van Gett waarin goed wordt weergegeven waar het verhaal om draait.

Deze DVD-uitgave van Gett (The Divorce Trial of Viviane Amsalem) is een prachtig drama dat je langzaam maar zeker meevoert in de strijd van een vrouw om haar vrijheid terug te krijgen. Een film die het geheel moet hebben van de dialogen en het spel van de acteurs en waarin de psychologische oorlog die gevoerd wordt tussen de vrouw, man en de rabbijnen bijna ondraaglijk wordt voor de kijker. Een absolute aanrader voor de liefhebber van persoonlijk drama en ook leerzaam voor degene die niets weten van de strijd die een vrouw moet voeren om een scheiding te kunnen krijgen binnen de Joodse wereld. De DVD is qua beeld- en geluidskwaliteit prima verzorgd, maar bevat naast de trailer helaas geen extra's.