Magic in the Moonlight

Ferdi Akkulak
23-02-2015

6.2

Magic in the Moonlight (DVD)

Het jaar is 1928 in het pittoreske Zuid-Frankrijk, de Britse meester illusionist Stanley Crawford (Colin Firth) wordt gevraagd om onderzoek te doen naar een jongedame die beweert een spiritueel medium te zijn. Sophie Baker (Emma Stone) is ingehuurd door de rijke Catledge-familie: moeder Grace (Jacki Weaver) en zoon Brice (Hamish Linklater) zijn beide onder de indruk van Sophie en haar bijzondere talent en verwachten dan ook dat zij hen in contact kan brengen met hun overleden man en vader. Vanaf het eerste moment dat Stanley het charmante medium ontmoet is hij ervan overtuigd dat zij een oplichtster is en schrijft hij alles toe op de goedgelovigheid van de familie. Maar wanneer Sophie een aantal bijzondere demonstraties geeft van haar helderziendheid kan hij niet anders dan zich langzaam maar zeker over te geven aan deze wereld vol onverklaarbare gebeurtenissen.

Magic in the Moonlight is geschreven en geregisseerd door Woody Allen, die ons eerder films als Annie Hall, Hannah and Her Sisters en Midnight in Paris leverde. De cast wordt geleid door onder andere Colin Firth (Love Actually, The King's Speech), Emma Stone (Easy A, Birdman), Marcia Gay Harden (Into the Wild, The Mist) en Jacki Weaver (Animal Kingdom, Silver Linings Playbook). Magic in the Moonlight is in zekere zin een van de mindere werkjes van schrijver en regisseur Woody Allen. De cast doet zoveel mogelijk haar best en dat is duidelijk te merken. Colin Firth, maar vooral Emma Stone zijn meer dan voortreffelijk. Het is alleen jammer dat er vrijwel geen sprake van chemie is tussen de twee acteurs, dat maakt het geheel ook ongeloofwaardig als kijker. De film heeft een sterke eerste helft, maar zakt volledig in mekaar in de tweede helft door een overdaad aan clichés en voorspelbaarheid. Ook het einde van de film zie je dan ook van mijlenver aankomen. De regie is, zoals we gewend zijn van Woody Allen, subliem met natuurlijk de prachtige locaties en kostuums. De muziek is passend voor de tijd waarin de film zich afspeelt en is mooi om naar te luisteren. De personages zijn ook interessant, kleurrijk en goed uitgewerkt gedurende de film. Woody Allen kan weer een mooie film toevoegen aan zijn C.V. met Magic in the Moonlight, maar dat is vooral te danken aan het spel van de acteurs en de indrukwekkende stijl en niet het voorspelbare verhaal met weinig verrassingen. Magic in the Moonlight is een half geslaagde romantische komedie die vooral de fans van Woody Allen en de cast zal bekoren.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 98 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033089

Magic in the Moonlight wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke anamorf 2.35:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit op deze DVD-uitgave is zeer indrukwekkend. De kleuren zijn verzadigd en ogen in zowel de dag- als nachtscènes prachtig. Ook de scherpte is van bijzonder goed niveau. In sommige nachtscènes is er wel eens sprake van grain maar dit wordt nergens storend. Magic in the Moonlight heeft een nette beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is leesbaar en duidelijk onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Magic in the Moonlight bevat naast een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engelstalig audiospoor ook een DTS 5.1 (754 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid op deze DVD-uitgave is zeer goed. Dialogen zijn altijd duidelijk te verstaan en komen zuiver vanuit de centerspeaker. Ook de frontspeakers doen de muziek in de film voldoende gerechtigheid. Wat wel noemenswaardig is, is dat de omgevingsgeluiden met de Dolby Digital 5.1-track erg goed te horen zijn. Bij de DTS 5.1-track zijn de details in de surroundkanalen iets meer te onderscheiden. Magic in the Moonlight heeft een uitstekende geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Na het opstarten van de DVD-schijf komen we in een keuzemenu terecht waarin de kijker de ondertiteling kan selecteren. Vervolgens start de film meteen, er zijn geen extra's aanwezig op de DVD-uitgave van Magic in the Moonlight. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Op buitenlandse uitgaves van Magic in the Moonlight zijn er wel een tweetal aan featurettes te vinden.

Meester illusionist Stanley Crawford (Colin Firth) wordt gevraagd om onderzoek te doen naar een jongedame genaamd Sophie Baker (Emma Stone) die een spiritueel medium beweert te zijn. Stanley is vanaf de eerste ontmoeting ervan overtuigd dat zij een oplichtster is. Maar wanneer Sophie een aantal bijzondere demonstraties geeft van haar gaven begint Stanley zich langzaam over te geven aan deze mysterieuze gebeurtenissen. Maar voor hoe lang? Magic in the Moonlight is een standaard romantische komedie die weinig nieuws bijdraagt aan het genre, maar steekt vooral uit door de vertolkingen van de acteurs, het prachtige camerawerk van Woody Allen en de bijzondere locaties en kostuums. Het verhaal is voorspelbaar en de chemie tussen Colin Firth en Emma Stone schiet te kort. De film is wel aan te bevelen voor liefhebbers van het genre, de cast en Woody Allen. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn zeer netjes verzorgd. De DVD bevat helaas geen extra's.