Game of Thrones - Seizoen 4

19-02-2015

9.5

Game of Thrones - Seizoen 4 (Blu-ray)

Er heerst schijnbare vrede in Westeros en Koningslanding. Jamie Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) is terug in het kasteel van zijn vader Tywin (Charles Dance) en Joffrey (Jack Gleeson) zit nog steeds op de troon en de voorbereidingen voor zijn huwelijk met Margaery Tyrell (Natalie Dormer) zijn in volle gang. Gasten komen van heinde en verre om de bruiloft bij te wonen, inclusief Oberyn Martell (Pedro Pascal), die vergelding zoekt voor de moord op zijn zus door de Lannister-familie. Door een tragische gebeurtenis tijdens het huwelijk komt Tyrion Lannister (Peter Dinklage) in de problemen, terwijl hij juist probeert de lieve vrede met zijn zus Cercei (Lena Headey) te bewaren. In het koude Noorden rukken de Wildlingen steeds verder op richting De Muur, waarop Jon Snow (Kit Harrington) en zijn broeders van de Nachtwacht zich opmaken voor de onherroepelijke strijd. Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) verzamelt een steeds groter slavenleger om haar heen en het kan niet lang meer duren voordat zij haar aanspraak op de troon om gaat zetten in daden. Net als Stannis Baratheon (Stephen Dillane), die ook nog steeds aanspraak denkt te maken op de troon van Westeros.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het vierde seizoen van Games of Thrones is het beste tot nu toe! Het sluit naadloos aan op het vorige seizoen en gaat verder met de verhalen rond koning Joffrey, zijn moeder Cercei Lannister en oom Tyrion Lannister en de avonturen van de Nachtwacht bij De Muur en de vorderingen van Daenerys Targaryen om een groot leger te bouwen. Plus een flink aantal kleine verhaallijnen die de serie bevat. Het is daardoor ook bijna onmogelijk om voor nieuwe kijkers om halverwege in te stappen. Daarvoor zijn er te veel karakters met hun eigen voorgeschiedenis. Zoveel karakters, zoveel verhaallijnen. Bij de extra’s is nog een korte samenvatting van het vorige seizoen te vinden, maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk en is eigenlijk alleen bedoeld als opfrisser voor de vaste kijkers. Het vierde seizoen bevat elementen uit verschillende boeken uit de reeks `A Song of Fire and Ice` van schrijver George R.R. Martin. Van het tweede deel van het derde boek `A Storm of Swords` tot aan het nog ongepubliceerde zesde boek The Winds of Winter toe.
Het derde seizoen was enigszins teleurstellend door een gebrek aan boeiende plotwendingen, op de laatste twee afleveringen na. In dit vierde seizoen blijf je vanaf het begin op het puntje van je stoel zitten door de vele nieuwe intriges en onverwachte, verrassende verhaallijnen en wendingen. Niet elke verhaallijn is even interessant. Zo zit er te weinig vordering in de plannen van Daenerys Targaryen, maar de meeste reeds bestaande verhaallijnen worden interessanter en de nieuwe zijn uitermate boeiend. Dat maakt dit seizoen erg afwisselend. Er worden nieuwe karakters geïntroduceerd, waarvan de Nederlander Michiel Huisman er één van is. Hij kwam aan het eind van het derde seizoen al in beeld, maar krijgt nu een meer aanwezige rol en volgens de geruchten wordt zijn inbreng in een later stadium nog groter. Het is ook voor het eerst dat een aflevering geheel gewijd is aan één locatie. Aflevering negen speelt zich namelijk geheel af op of rond De Muur in het Noorden, waar Jon Snow en zijn broeders van de Nachtwacht zich gereed maken voor een aanval van de Wildlingen. Deze aflevering behoort, samen met de zesde aflevering, tot de beste uit de gehele serie tot nu toe. Over gehele linie gezien krijg je wat je verwacht. Gevechten, intriges, verraad en heldhaftigheid, het zit er allemaal in. Het aandeel erotiek is een stuk minder dan in voorgaande seizoenen. Er is nog steeds wat bloot te zien, maar niet meer met de hoofdkarakters zoals voorheen. Niettemin zit je weer op het puntje van je stoel en kijk je al weer reikhalzend uit naar het nieuwe seizoen. Helaas moeten we daar toch nog een tijdje op wachten.

Genre: Avontuur, Fantasy
Speelduur: 545 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS 2.0 - Commentaar
  • DTS 2.0 - Pools
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS 5.1 - Catalaans
  • DTS 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Pools, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888209004

• In-Episode Guide
  • The Politics of Power: A Look Back at Season 3
  • The Fallen: A Roundtable
  • Histories and Lore
  • Bastards of Westeros
  • Behind the Battle for the Wall
  • New Characters & Locations
  • Bloopers

Het vierde seizoen van Game of Thrones staat, net als de overige seizoenen, in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De serie is verdeeld over vier discs, die allemaal 50 GB dubbellaags zijn. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. De kwaliteit van het beeld valt heel goed te vergelijken met de eerdere seizoenen van Game of Thrones. Dan weet je dat het wel goed zit en dat er weinig op aan te merken valt en dat het vooral genieten is van het scherpe en gedetailleerde beeld. De verschillende locaties hebben alle hun eigen kleursettings meegekregen. De Muur is wit en koud, het landschap heeft een groene uitstraling en de stad Koningslanding is warm van tint. Als we dan een minpuntje moeten aanstippen dan komen we bij het zwartniveau uit. Dat is niet altijd consistent en neigt soms naar het donkergrijs toe. Maar dan moeten we eigenlijk al met een loep gaan zoeken en dan doen we afbreuk van deze verder perfecte beeldtransfer.

Er staan een aantal geluidstracks op de Blu-ray Disc-uitgave van Game of Thrones - Seizoen 4, maar de enige lossless audiotrack is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Qua geluid weet men de hoge standaard te handhaven. Dialogen staan keurig in het midden en staan in een mooie balans met de rest van het geluid. Dat geluid richt zich iets meer op de voorste kanalen dan voorheen, maar de surroundkanalen worden zeker niet vergeten. Muziek en omgevingsgeluiden worden altijd verdeeld over alle beschikbare kanalen. Het LFE-kanaal is nu weer meer actief dan tijdens het vorige seizoen en zorgt voor een extra laag in het geheel. Qua geluid is het volop genieten geblazen. Bijzonder fraai blijft ook de filmmuziek van Ramon Djawadi, die voortborduurt op eerdere seizoenen en elke locatie en setting z’n eigen sfeer meegeeft.

De Blu-ray Disc-uitgave heeft een zeer fraaie verpakking, waarbij de kartonnen sleeve een mooi reliëf bevat. De afmetingen zijn echter anders dan voorgaande seizoenen, wat de eenheid van de serie geen eer aandoet. Deze uitgave bestaat uit vier discs, die allemaal een geanimeerd menu met foto’s uit de serie hebben. Alle extra’s zijn in HD-resolutie en zijn Nederlands ondertiteld, behalve waar vermeld.

Elke disc bevat een In-Episode Guide. Daarnaast hebben zeven afleveringen, verdeeld over de vijf schijfjes, een audiocommentaar. De rest van de extra’s zijn verdeeld over disc 1 en 4, de discs met ieder twee afleveringen in plaats van drie.

Op disc 1 zijn beide afleveringen voorzien van audiocommentaar. Bij de eerste aflevering spreken producenten David Benioff en D.B. Weiss, samen met acteur Pedro Pascal (Oberyn Martell) het commentaar in. Bij aflevering twee zijn dat Jack Gleeson (Joffrey Baratheon), Natalie Dormer (Margaery Tyrell), regisseur Alex Graves en schrijver George R.R. Martin. Aflevering drie bevat geen commentaar, aflevering vier wordt ingesproken door regisseuse Michelle MacLaren en cameraman Robert MacLachlan. Bij aflevering vijf is het commentaar van de meisjes Sophie Turner (Sansa Stark) en Maisie Williams (Arya Stark) te horen. Het commentaar bij aflevering zes wordt verzorgd door regisseur Alik Sakharov en schrijver/co-producent Bryan Cogman. Aflevering zeven wordt ingesproken door acteurs Aidan Gillen (Littlefinger) en Kate Dickie (Lysa Arryn), samen met uitvoerend producent Bernadette Caulfield en producent Chris Newman. In aflevering acht zijn de commentaren van art director Deborah Riley, kostuumontwerpster Michele Clapton en cameravrouw Anette Haellmigk te horen. Aflevering negen bevat twee commentaartracks, de eerste met Kit Harington (Jon Snow) en Rose Leslie (Ygritte) en John Bradley (Samwell Tarley). De tweede met special effects producent Steve Kullback en special effects supervisor Joe Bauer. Aflevering tien bevat ook twee commentaartracks, waarbij de eerste wordt ingesproken door acteurs Rory McCann (The Hound) en Gwendoline Christie (Brienne of Tarth) en regisseur Alex Graves. De tweede en laatste commentaartrack wordt ingesproken door acteurs Peter Dinklage (Tyrion Lannister) en Lena Headey (Cercei Lannister) Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister). De commentaartracks zijn niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

In-Episode Guide
Als deze feature is geactiveerd komt er bij elke scène aan de rechterkant een optie in beeld waarbij je meer informatie kunt krijgen over de locatie, de karakters en historische achtergronden van die bepaalde scène.

Disc 1

The Politics of Power: A Look Back at Season 3 (25 min)
Voor wie even een opfrisbeurt nodig heeft voordat hij aan het vierde seizoen begint kan hier terecht. In dit klein half uur krijg je de belangrijkste gebeurtenissen uit het derde seizoen voorgeschoteld door de karakters zelf.

New Characters & Locations (8 min)
In het vierde seizoen worden een aantal nieuwe karakters en locaties opgevoerd, die in dit item worden geïntroduceerd.

Bastards of Westeros (7 min)
Schrijver George R.R. Martin en producenten David Benioff en D.B. Weiss vertellen over de afkomst van de vele bastaardkinderen in Westeros, zoals Gendry Baratheon en Jon en Ramsay Snow.

Disc 4

Histories & Lore
Ook dit vierde seizoen kent de Histories & Lore-sectie. Via korte filmpjes vertellen diverse karakters vanuit hun eigen perspectief de verschillende gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden en die van invloed zijn op de huidige verstandverhoudingen binnen de diverse families en clans. Er zijn wederom zestien hoofdstukken, met in totaal zestien animatiefilmpjes die vertellen over House of Martel, Poisons en Robert's Rebellion: Dornish Perspective door Oberyn Martell, House Baelish door Littlefinger, Dragons door Grand Maester Pycelle, The Bastards of Westeros door Ellaria Sand, The Kingsguard Part 1 door Jaime Lannister, The Kingsguard Part 2, Sellswords & Hedge Knights en Justice of the Seven Kingdoms door Bronn, The Iron Bank of Braavos door Tycho Nestoris, The Wall door Samwell Tarly, The Nations of the North door Tormund Giantsbane, The Maester's Chain door Qyburn, The Death of Kings door Varys en Valyrian Steel door Jorah Mormont

Behind the Battle for the Wall (37 min)
Aflevering negen is geheel gewijd aan de belevenissen op en rond De Muur in het Noorden. Interviews met de cast en crew worden afgewisseld met beelden van de set en de voorbereidingen voor de opnames. De special effects over de mammoet en de reuzen wordt uit de doeken gedaan, net als het gebruik van green-screen.

The Fallen: A Roundtable (30 min)
Een aantal karakters hebben het einde van dit seizoen niet levend gehaald. Zeven van hen hebben zich verzameld rond de tafel en gaan onder leiding van producent en schrijver  Bryan Cogman in gesprek over het wel en wee van Game of Thrones. Veel anekdotes, achtergrondinformatie en humor gaan over tafel. Absoluut pas kijken als je het seizoen reeds bekeken hebt, anders heb je al snel door die er gaan sneuvelen. Daarom hier ook niet de namen van de deelnemers aan het gesprek.

Deleted Scenes (3 min)
Twee scènes die de serie niet gehaald hebben. Een met Bronn & Shae en een korte scène met Dany & Missandei. Geen van beide scènes zou grote indruk gemaakt hebben in het verhaal, dus inderdaad overbodig.

Seasen 4 Blooper Reel (2 min)
Korte grappenmakerij op de set of mislukte opnames.

Het vierde seizoen van Game of Thrones richt zich vooral op het aankomende huwelijk van koning Joffrey met Margaery Tyrell en de tragische gebeurtenis tijdens het huwelijk. Tyrion Lannister komt daardoor ernstig in de problemen en moet vechten voor zijn leven. In het Noorden komen de Wildlingen steeds dichter bij De Muur en een aanval kan niet lang meer duren. De broeders van de Nachtwacht zijn sterk in de minderheid en zullen alle zeilen bij moeten zetten om de aanval af te kunnen slaan. Overzee bouwt Daenerys Targaryen gestaag aan een groot leger van ex-slaven. Dit vierde seizoen van Game of Thrones is het beste tot nu toe en een grote verbetering in vergelijking met het vrij saaie derde seizoen. De basis blijft hetzelfde, het is een serie vol avontuur, fantasy, bedrog en (on)trouw. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een bijna perfecte beeld- en geluidskwaliteit. De verpakking is weer fraai, al wijken de afmetingen af van voorgaande seizoenen. De extra’s geven een goede indruk hoe de serie is gemaakt en mede hierdoor is deze serie wederom een verplichte aanschaf!