Let's Be Cops

Laurens van der Molen
20-02-2015

6.2

Let's Be Cops (DVD)

Ryan (Jake Johnson) woont samen met zijn beste vriend Justin (Damon Wayans Jr.) in Los Angeles. De twee zijn dertig en hebben allebei niet bereikt wat ze wilden bereiken. Ryan had professioneel football speler kunnen worden, maar door een blessure ging dit helaas niet door. Justin werkt bij een game developer en heeft al zijn energie in een politiegame gestoken. Hij wil deze game graag aan het management voorleggen, maar dat heeft geen interesse. Voor de presentatie van de game heeft Justin twee politie-uniformen in huis. De vrienden besluiten om de uniformen aan te trekken naar een gekostumeerd feest, maar merken, terwijl ze buiten lopen, dat iedereen hen aanziet voor echte agenten. Ze vinden de positieve aandacht die ze krijgen erg fijn en besluiten om de uniformen vaker aan te trekken. Ryan gaat hier zover in dat hij zelfs een politieauto op eBay koopt en via Youtube alle ins en outs van het politieleven leert. Wanneer de twee onbedoeld verwikkeld raken in een gevaarlijke zaak, is het niet langer een spelletje en is hun leven echt in gevaar.

Let’s Be Cops is een echte buddiemovie. Het allerbelangrijkste bij dit soort films is uiteraard de chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Deze is bij Jake Johnson en Damon Wayans Jr. erg sterk aanwezig. Ze kenden elkaar al van de tv-serie The New Girl, waar ze ook huisgenoten spelen, en als je het duo daar leuk vindt, dan zit je bij Let’s Be Cops ook aan het goede adres. De twee zijn in het echt ook goede vrienden en dit is duidelijk in de film terug te zien. Let’s Be Cops is in eerste instantie een komedie, maar heeft in het tweede gedeelte ook het verhaal van een actiefilm. Dit is aan het begin wel even wennen, maar Johnson en Wayans Jr. zetten hun karakters zo overtuigend neer dat je hierin meegaat. Ook zien de actiescènes er goed uit. Regisseur Luke Greenfield heeft voor de bijrollen een aantal erg leuke acteurs gecast, zoals:  Rob Riggle, Nina Dobrev, James D’Arcy, Keegan-Michael Key en Andy Garcia. Met name Rob Riggle is erg grappig. Hij speelt Segars, een echte agent die de twee tegenkomen terwijl ze door de stad rijden. Samen moeten ze een overval stoppen, wat een erg komische situatie oplevert. De game die Justin aan het maken is en de manier waarop het bedrijf er op reageert is erg leuk om te zien. Vooral de games die het bedrijf op zijn naam heeft, zijn een dikke knipoog naar de game-industrie en de originaliteit daarvan. Helaas is niet alles leuk aan Let’s Be Cops. Zo zijn sommige grappen wat aan de kinderachtige kant en voelt de film bij vlagen wel erg onrealistisch aan. Ook maakt het script soms teveel gebruik van stereotype karakters. Dit maakt dat Let’s Be Cops een leuke film is als je zin hebt in honderd minuten vermaak, maar dat de film geen klassieker zal worden.

Genre: Komedie
Speelduur: 101 min
Uitgever: 20th Century Fox
EAN: 8712626047148

• - Broeders in Blauw
  • - Audiocommentaar van Luke Greenfield
  • - Audiocommentaar van Nicholas Thomas
  • - Trailer

Het beeld van de DVD-uitgave van Let’s Be Cops wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is daarmee in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De transfer is van een goede kwaliteit. De kleuren zijn verzadigd en het zwartniveau is goed. Storende fouten bevat het beeld niet, wel is er tijdens de overview van de stad weleens wat grain. De film gebruikt veel close-ups en deze zien er prachtig uit. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onder in beeld en is goed leesbaar. Een prima transfer.

De DVD-uitgave van Let’s Be Cops bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid is van goede kwaliteit en bevat geen vervelende fouten. De dialogen zijn duidelijk te volgen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Het tweede gedeelte van de film zit vol met actiescènes en hierbij wordt goed gebruik gemaakt van de verschillende surroundspeakers. Ook de subwoofer is in deze scènes duidelijk hoorbaar. Daarnaast bevat de film een erg toffe soundtrack met veel rap- en hiphopnummers en ook hier is de subwoofer duidelijk aanwezig. Al dat audiogeweld gaat echter nooit ten koste van de dialoog. Uitstekende transfer dus.

De DVD van Let’s Be Cops start na een aantal waarschuwingen op met een statisch hoofdmenu met achtergrondmuziek uit de film. Hier zijn de taalinstellingen te kiezen en de extra’s te selecteren.

Broeders in het blauw (11 min)
Een korte special over de film met daarin een aantal leuke interviews met de acteurs en de regisseur.

Audiocommentaar van Luke Greenfield
Regisseur Luke Greenfield vertelt over het maken van de film en hoe hij op het idee is gekomen. Greenfield laat weinig stiltes vallen, interessant audiocommentaar.

Audiocommentaar van Nicholas Thomas
Nicholas Thomas is co-auteur van het script van Let’s Be Cops. Ook hij vertelt een aantal interessante dingen, maar er is wel sprake van herhaling. Het was dan ook beter geweest als de heren het commentaar samen hadden opgenomen.

Bioscooptrailer(2 min)
De trailer van de film.

Ryan en Justin zijn allebei niet gelukkig met hun leven. Wanneer ze naar een feestje verkleed gaan als agenten, worden ze aangezien voor het echte werk. Ze worden erg gelukkig van het respect dat het uniform krijgt en besluiten zich vaker voor te doen als agenten. Op het moment dat ze de verkeerde crimineel tegenkomen is het echter geen spelletje meer. Let’s Be Cops is een echte buddiemovie. De twee hoofdrolspelers hebben een erg sterke chemie en dit is dan ook meteen het sterkste punt van de film. De humor in de film is over het algemeen erg leuk, maar wil weleens doorslaan naar kinderachtig. De film is daarnaast ook niet bepaald realistisch. Let’s Be Cops is een uitstekende film voor honderd minuten vermaak met het verstand op nul. Verwacht echter geen klassieker. De DVD-uitgave is uitstekend. De beeld- en geluidskwaliteit zijn prima en de DVD bevat een flink aantal interessante extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door 20th Century Fox.