Turist

21-02-2015

7
Bioscoop

Turist (Bioscoop)

Een ogenschijnlijk perfecte familie is op skivakantie in de Franse alpen. De vader werkt eigenlijk teveel en nu hebben deze jonge ouders en hun twee kinderen eindelijk de kans om quality time als gezin met elkaar door te brengen. Alles verloopt redelijk soepel, totdat ze op een dag op een open dakterras zitten en er iets heel verrassends gebeurt. Er ontstaat uit het niets een lawine. Aanvankelijk lijkt deze nog ver weg en gebruiken mensen de camera’s op hun telefoons om het spektakel te filmen. Maar dan blijkt dat de lawine recht op hen af komt. Een witte mist is het gevolg. Uiteindelijk blijkt de lawine net voor het restaurant tot stilstand te zijn gekomen en iedereen is ongedeerd. Maar op het moment van de waarheid vluchtte de vader in zijn eentje weg van het gevaar. Hij liet zijn vrouw en kinderen aan hun lot over. Aanvankelijk ontkent hij dat het zo gebeurd is, tot grote ergernis van zijn vrouw. Het wordt een terugkerende discussie, al dan niet met anderen erbij. Deze gebeurtenis heeft een soort van sneeuwbaleffect en de verhoudingen binnen het gezin komen steeds meer onder druk te staan.

In Scandinavië weten ze wel hoe ze films moeten maken. Turist (ook wel bekend onder de titel Force-Majeure, oftewel overmacht) is de officiële Zweede inzending geweest voor de Oscars van 2015. Het redde het tot de shortlist van 9 films. En terecht. Turist krijgt op IMDB het genre ‘drama’ maar feitelijk is dit een hilarische film. Een zwarte komedie is ontzettend moeilijk om te maken. De scheidslijn tussen grappig en overdreven is een voortdurende precaire balans. Turist is een hilarische film, terwijl er bijna geen rechtstreekse grap inzit. De bizarre (sociale) ontwikkelingen zorgen voor de humor in combinatie met het acteerwerk dat altijd serieus blijft. Sociale conventies en vooral ook man-vrouw verschillen worden op de hak genomen. Het bekende ‘Wat is er schat?’ met als reactie ‘Er is niets’ , terwijl er duidelijk wél iets aan de hand is, is hier zomaar een voorbeeld van. Een die als een soort rode draad door de film loopt. De spanning tussen de twee steekt continu opnieuw de kop op, ook in het bijzijn van anderen. Die anderen worden vervolgens op hun beurt hier ook weer door beïnvloed. Dit leidt tot steeds meer escalatie van de situatie. Het acteerwerk is daarbij zeer overtuigend en ook de regie is puik in orde. Terugkerend muziekthema is – ironisch genoeg – het thema ‘Zomer’ van Vivaldi’s ‘Vier Seizoenen’. Dat juist voor ‘Zomer’ is gekozen in plaats van ‘Winter’ is ongetwijfeld een verwijzing naar de inhoud van de film. Hetzelfde geldt voor het kamernummer 413 (deze mag je zelf uitvogelen). De precaire balans tussen grappig en overdreven wordt soms gevaarlijk dicht benaderd en volgens sommigen overschreden. Turist is een verrassend originele film geworden. De alternatieve aanpak zal niet iedereen aantrekken, maar als je je daarin kunt laten meevoeren staat je een leuke kijkervaring te wachten.

Medium: Bioscoop
Speelduur: 120 min