Bloedlink

16-02-2015

7.5

Bloedlink (DVD)

Rico (Marwan Kenzari) is jong, knap en zachtaardig van karakter. Victor (Tygo Gernandt) is zijn tegenpool. Nors, impulsief, onberekenbaar en ogenschijnlijk gevoelloos. Ogenschijnlijk, want niets is wat het aanvankelijk lijkt. De twee heren hebben samen een waterdicht plan uitgedacht voor de ontvoering van de 25-jarige Laura Temming (Sarah Chronis). Met deze kidnapping willen ze de slag van hun leven slaan. Als zij Laura op klaarlichte dag een bestelbus insleuren en vasthouden in een flat, starten niet veel later de onderhandelingen over het losgeld met de rijke vader van Laura. Gaandeweg verschuift de machtsverhouding tussen Laura en haar kidnappers Rico en Victor in hoog tempo. Wie is nu eigenlijk de dader en wie het slachtoffer?

Voor een thriller heb je maar weinig middelen nodig. Bloedlink is gemaakt voor een geschat totaalbudget van 1 miljoen euro, waarvan het grootste deel hoogstwaarschijnlijk naar de personeelskosten en eventueel nog wat marketing is gegaan. De film werkt namelijk met uiterst minimale middelen. Bijna alles speelt zich af in één donkere flat op een niet nader genoemde locatie. Daarnaast zijn er nog een paar buitenscènes die jij en ik zo kunnen imiteren. Imiteren inderdaad, evenaren is een ander verhaal. Want regisseur Joram Lürsen (Alles is Liefde, Alles is Familie, In Oranje) heeft een professionele cast in huis gehaald. Niet zo’n ensemble als in zijn eerdere films, maar daar leent deze film zich ook niet voor. Sterker nog, er is helemaal niemand anders in beeld dan de drie hoofdrolspelers. Lürsen slaat met dit genre een heel andere weg in, maar weet zich daarbij gesteund door Gernandt, die een uitstekende rol neerzet. Kenzari en Chronis doen het niet slecht, maar blijven nog maar net overeind ten opzichte van zijn talent. In de eerste minuten van Bloedlink wordt er niet gesproken, maar zeggen de beelden genoeg. Je bent direct geboeid. Maar dan komt al vrij snel de eerste wending in het verhaal. En nog één. En dan nog één. Er is maar zoveel ongeloofwaardigheid dat een mens kan verdragen. Het credo ‘less is more’ gaat weer eens op. Een beetje mysterie en een wending in het verhaal is zo slecht niet meer, maar ongeveer halverwege verliest Bloedlink al haar geloofwaardigheid en ook het mysterie is verdwenen. Wat er dan nog overblijft is bar weinig. Bloedlink is een interessant experiment, maar helaas niet geheel geslaagd.

Genre: Thriller
Speelduur: 88 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777950425

Het beeld van Bloedlink is in een beeldformaat van 2.35:1 op de DVD geplaatst. Er valt niet veel goeds te zeggen over het beeld. Deze film is uitermate donker en juist daar ligt de grootste makke. Het schaduwdetail is namelijk zwaar ondermaats. In combinatie met het grove en korrelige karakter van het beeld is het soms moeilijk om zaken nog van elkaar te onderscheiden. De algehele scherpte is wel in orde. Dit valt het meest op tijdens een paar scènes overdag. Het is moeilijk een beoordeling te geven van kleuren en contrast. Deze zijn namelijk meer dan eens behoorlijk stilistisch bewerkt. Wederom, tijdens de scènes overdag is dit niet het geval en komen ze overtuigend en natuurlijk over. Er zijn geen defecten in het beeld te bekennen. Als totaalbeoordeling kan deze beeldkwaliteit nog net een voldoende wegdragen, aangezien de tekortkomingen niet zodanig zijn dat het de kijkervaring echt verstoord.

Bloedlink wordt ondersteund door een audiopresentatie in de originele Nederlandse taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Deze geluidspresentatie is weinig indrukwekkend te noemen. Het positieve is dat dialogen altijd uitstekend verstaanbaar zijn. Er is optioneel Nederlandse ondertiteling beschikbaar, maar deze heb je eigenlijk nergens nodig. Ook komen muziek en andere omgevingseffecten mooi uit de speakers en wordt de subwoofer hierbij gebruikt. De basis is dus wel op orde, maar in algemene zin kent deze track bij deze DVD van Bloedlink een gebrek aan dynamiek. De achterste speakers worden maar sporadisch en met onvoldoende kracht ingezet. Het geluid kan daarmee, net als het beeld, niet veel meer dan een voldoende opleveren.

Na een aantal trailers start je via een statisch menu de hoofdfilm. Vanuit dit menu is ook de trailer van Bloedlink te bekijken. Er zijn verder geen extra’s.

Rio en Victor ontvoeren de dochter van een rijke vastgoedmagnaat. Ze hopen hiermee de slag van hun leven te staan. Als snel blijkt dat niets is wat het lijkt en verschuiven de machtsverhoudingen. Wie komt er uiteindelijk als winnaar uit de bus? Bloedlink weet met heel weinig middelen – aanvankelijk – veel te bereiken. Door een stapeling aan wendingen gaan zowel mysterie als geloofwaardigheid gaandeweg verloren en blijft er niet veel meer over. De DVD heeft een net voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn geen extra’s beschikbaar.