Best Offer, The / La migliore offerta

24-02-2015

8.5

Best Offer, The / La migliore offerta (DVD)

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) is een zeer gewaardeerd kunstkenner en veilingmeester met smetvrees. Hij pakt niets zonder handschoenen aan, zelfs een telefoon niet. Tijdens veilingen speelt hij onder een hoedje samen met Billy Whistler (Donald Sutherland) die in opdracht van Oldman biedt op schilderijen, die de veilingmeester dan zelf in zijn eigen collectie opslaat. Oldman krijgt van de jonge dame Claire Ibbetson (Sylvia Hoeks) de opdracht om een schatting te maken van de gehele inboedel van het huis van haar overleden ouders. Oldman begint zich echter steeds meer te ergeren aan Claire omdat zij zich nooit aan de afspraken houdt om af te spreken. Langzaam beseft Oldman dat Claire altijd in het huis aanwezig is, maar zich verborgen houdt voor mensen. Ze heeft pleinvrees en leeft in een afgesloten kamer. Oldman raakt geobsedeerd door de onzichtbare jonge vrouw, met wie hij lange gesprekken heeft. Ondertussen vindt hij tussen de inboedel onderdelen van een mechanisch bouwwerk, maar weet niet wat het is. Hij roept de hulp in van Robert (Jim Sturgess), die gefascineerd raakt door de onderdelen, maar ook goed ligt bij de vrouwen. Aan hem vertelt Oldman als enige over het bestaan van Claire en vraagt hem om advies hoe haar te benaderen.

Soms zijn er van die films die geruisloos op DVD verschijnen, er wordt weinig aandacht aan geschonken, maar die toch heel erg de moeite waard zijn. The Best Offer (originele titel: La Migliore Offerta) is er zo een. De film heeft niet in de Nederlandse bioscopen gedraaid (wel kortstondig in de Belgische zalen) en dat is toch wel vreemd. De Italiaanse regisseur Giuseppe Tornatore is niet een van de minste. Zijn meesterwerk is Cinema Paradiso, een prachtig, Oscarwinnend epos uit 1988 over een kleine jongen die opgroeit in een bioscoop en vrienden wordt met de filmprojectionist. Maar ook Malèna en La Sconosciuta zijn van zijn hand. Waarom een film als The Best Offer dan zo weinig aandacht krijgt is eigenaardig. Zeker ook omdat de Nederlandse Sylvia Hoeks (De Storm, De Bende van Oss) een belangrijke rol in de film speelt. En het is ook onterecht, want dit is een bijzonder fraai stukje cinema, met vooral prachtig camerawerk en geweldig acteerwerk van Geoffrey Rush als een virtuoos veilingmeester die geobsedeerd raakt door een jonge vrouw met pleinvrees. Zijn verval van gesoigneerde, licht hautaine veilingmeester tot desperate man die verliefd is op een onzichtbare vrouw wordt prachtig vertolkt door Rush. De rest van de cast liegt er ook niet om met Donald Sutherland en Jim Sturgess in belangrijke bijrollen. Zo goed als Cinema Paradiso is de film niet en zo'n film zal Tornatore waarschijnlijk nooit meer maken, maar The Best Offer is wel een intrigerende en bij vlagen mysterieuze film. Tornatore, die zelf verantwoordelijk is voor het script, speelt met tijd, goochelt met tijd. De ene verhaallijn, tussen Virgil Oldman en Billy Whistler (Donald Sutherland) lijkt in slechts een paar dagen af te spelen, terwijl de verhaallijn tussen Oldman en Claire (Sylvia Hoeks) enkele maanden lijkt te bestrijken. Toch worden de twee lijnen door elkaar heen verweven en dat stoort geen moment. Ook op het einde van de film zijn twee tijdslijnen naadloos door elkaar heen gemonteerd. Het verhaal is redelijk gecompliceerd, maar dat maakt het des te interessanter. De aandacht mag niet verslappen, anders mis je belangrijke informatie die verderop in de film weer nodig is om het verhaal verder te kunnen volgen. Dat maakt het script zo ingenieus. Tornatore heeft opnieuw een prachtige film gemaakt die het aanzien meer dan waard is en volop de aandacht verdient.

Genre: Drama, Mysterie
Speelduur: 126 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777950234

The Best Offer heeft het originele beeldformaat van 2.35:1 op de DVD. Het camerawerk met de daarbij behorende belichting is prachtig en dat verdient een mooie transfer. Dat is op deze DVD-uitgave slechts gedeeltelijk gelukt. De detaillering en contrast zijn prima, waardoor de finesses van het beeld goed overkomen. Door de hoge gemiddelde bitrate komen problemen met compressie totaal niet voor. De minpunten betreffen bij deze transfer de scherpte en het zwartniveau. Op de close-ups na toont het beeld niet geheel scherp en het zwartniveau wisselt nogal. Op momenten is het zwart ook echt donker, op andere momenten is het licht.

The Best Offer heeft twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks, waarbij we ons focussen op de Engelstalige track. Deze steekt zeer ingenieus in elkaar en heeft een prachtig ruimtelijke werking. Overal komen geluiden vandaan, waarbij ze goed richting krijgen. Dat geldt ook voor de dialogen, die vaak iets teveel op de voorgrond staan. Maar de stem van Claire komt uit alle kanalen, al naargelang de richting daarom vraagt. Zelfs uit de achterste kanalen als we een close-up van Virgil Oldman zien en Claire achter de camera wordt gesuggereerd. Omgevingsgeluiden zijn subtiel aanwezig en krijgen nooit de overhand. Soms had dat juist wel gemogen om iets meer sfeer aan het geluid te geven. Het LFE-kanaal komt in het geheel niet in het spel voor, maar daar is het de film ook niet naar. Ennio Morricone is verantwoordelijk voor de muziek en hij heeft wederom prachtig werk afgeleverd. Heel herkenbaar van de meester zelf, maar toch origineel en sfeervol.

A-Film heeft The Best Offer alleen op DVD uitgebracht. Men had wel ooit een Blu-ray Disc op de releaselijst gezet, maar deze is later weer teruggetrokken. Dat geeft aan hoe weinig vertrouwen men in deze film heeft. De DVD heeft een standaard menu en deze uitgave bevat slechts één extra: de trailer.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film in origineel beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Virgil Oldman is een alom gerespecteerd kunstkenner en veilingmeester, die graag op slinkse wijze zijn eigen collectie schilderijen aanvult. Hij krijgt de opdracht om de inboedel van een huis te taxeren, maar de eigenaresse laat zich nooit zien. Oldman ergert zich in eerste instantie, maar raakt daarna ook geobsedeerd door haar. The Best Offer is een intrigerende en mysterieuze film Giuseppe Tornatore met prachtig acteerwerk van Geoffrey Rush. De film en ook de DVD-release heeft, onterecht, weinig aandacht gekregen en een aangekondigde Blu-ray Disc-release is zelfs teruggetrokken. De DVD heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar geen noemenswaardige extra's. Toch een film die gezien mag worden en de aandacht zou moeten krijgen die het verdient.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.