A'Dam - E.V.A. 2

Laurens van der Molen
06-02-2015

5

A'Dam - E.V.A. 2 (DVD)

Adam de Heer (Teun Luijkx) en Eva van Amstel (Eva van de Wijdeven) verwachten hun eerste kindje. De twee hebben een relatie, maar wonen op dit moment nog niet samen. Dit omdat Eva, na alles wat er in het eerste seizoen van de serie is gebeurd, eerst wil kijken hoe het zo gaat. Met Adam gaat het goed, op zijn werk krijgt hij promotie en de medicijnen voor zijn geestelijke gezondheid slaan aan. Met Eva gaat het aan het begin van de serie minder. Na de bevalling wil zij snel weer aan het werk, maar dit gaat helaas niet. Haar beste vriend Harm-Jan (Rick Paul van Mulligen) besluit namelijk om het reisbureau waar ze de afgelopen jaren heeft gewerkt op te doeken, wat betekent dat Eva op zoek moet naar een nieuwe baan. Daarnaast merkt ze dat ze het niet alleen redt met de baby en krijgt ze ook nog eens slecht nieuws te horen over haar vader. Samen met Adam en hun pasgeboren kindje zal ze alles op een rijtje moeten krijgen in haar stad, Amsterdam.

Hoewel het maar liefst drie jaar heeft geduurd voordat dit tweede seizoen van A’dam - E.V.A., voluit “Amsterdam en vele anderen”, op tv te zien was, gaat de serie gewoon verder waar we de karakters in het eerste seizoen achterlieten. Net als in het eerste seizoen kiest scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm belangrijke momenten voor de stad Amsterdam om de uitzendingen aan op te hangen. Zo zien we de Dam-tot-Dam-loop en de benoeming van de nieuwe koning door de ogen van onze karakters. Naast de verhalen van Adam en Eva zien we dit seizoen ook een stuk meer van de bijkarakters zoals Timo (de beste vriend van Adam) en Harm-Jan. Beiden krijgen hun eigen verhaallijn door het seizoen heen. Zo vindt Harm-Jan dit seizoen ook liefde en komt Timo diep in de problemen. Net als in het eerste seizoen zien we ook weer het verhaal van veel inwoners van Amsterdam. Door middel van een mozaïekvertelling zien we hun verhaal en de interactie met onze bekende karakters. De meeste van deze verhalen zijn erg interessant om te zien en een mooie afwisseling met het hoofdverhaal.  In het eerste seizoen zat het nummer “Ik Kan Blijven Kijken Naar Jou” van Peter Beense in een aantal afleveringen. In dit tweede seizoen wordt het nummer echter elke uitzending gebruikt, maar in verschillende variaties. Hier zitten echt een paar prachtige versies bij. Zowel Teun Luijkx als Eva van de Wijdeven hebben hun personages uitstekend onder de knie en zetten hun rollen perfect neer. Ook de rest van de cast is erg goed en het is duidelijk dat ze met plezier aan de serie hebben gewerkt. Net als in het vorige seizoen speelt de stad Amsterdam een heel belangrijke rol in de serie. Waar het eerste seizoen vooral een liefdesbetuiging aan Amsterdam was, schuwt scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm dit seizoen de kritische noot niet. De karakters houden nog steeds van de stad, maar zeggen wel dat Amsterdam niet meer de stad is die het vroeger was. Vooral Harm-Jan laat dit goed zien. Hij herinnert zich Amsterdam nog als de stad waar iedereen zichzelf kon zijn, maar tegenwoordig wordt hij elke week wel een keer uitgemaakt voor vuile flikker. Ook dit seizoen is A’dam - E.V.A. er weer in geslaagd om in acht episodes van 45 minuten de sfeer van de stad weer te geven op film. Ook dit tweede seizoen is zeer geslaagd en kijkt weer heerlijk weg.  Een derde seizoen is al aangekondigd en de opnames vinden plaats lente 2015. Hopelijk hoeven we nu geen drie jaar te wachten!

Genre: Drama, Televisie
Speelduur: 360 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862342

• Samenvatting seizoen 1

Het beeld van A'dam - E.V.A. 2 wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is over het algemeen uitstekend, maar doordat de serie voor de sfeerbeelden soms gebruik maakt van beelden van de inwoners wil hier nog weleens de kwaliteit inzakken.  Dit is echter een bewuste keuze van de regisseur, waar ik persoonlijk geen last van had. De normale opnames hebben mooie verzadigde kleuren en een goed zwartniveau. Ook bevat het beeld geen storende fouten. De DVD-uitgave bevat Engelse en Spaanse ondertiteling. Erg handig, want de serie is zeker interessant voor het buitenland. De DVD bevat ook Nederlandse ondertiteling, maar alleen voor de niet-Nederlandse dialogen.

De DVD-uitgave van A’dam - E.V.A. 2 bevat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Nederlandse track. Op de verpakking staat Dolby Digital 2.0, maar dit klopt dus gelukkig niet. De track is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn altijd goed te verstaan door de daarvoor bestemde speakers, ook tijdens de drukkere scènes zoals de Dam-tot-Dam-loop. De omgevingsgeluiden zijn ook dit seizoen weer erg belangrijk. De trams, het verkeer, de treinen en het water, allemaal dragen ze bij aan de sfeer en allemaal zijn ze goed te horen zonder de dialoog te storen. De subwoofer wordt weinig gebruikt, alleen in scènes waar harde muziek te horen is. De soundtrack van dit tweede seizoen is prachtig. Het nummer “Ik Kan Blijven Kijken Naar Jou” blijft in je hoofd hangen en dit seizoen bevat een paar prachtige varianten. Vooral die van Paul de Leeuw over Rotterdam is een aanrader.

De DVD-uitgave van A’dam - E.V.A. 2 bevat de acht episodes van 45 minuten, verspreid over vier discs. Helaas bevat de DVD-uitgave maar één extra, maar wel een heel belangrijke. Vanuit een statisch menu kan er worden gekozen voor de episode of voor optionele ondertiteling.

Samenvatting Seizoen 1 (10 min.)
Een must voor iedereen die het eerste seizoen heeft gezien toen het oorspronkelijk verscheen. In tien minuten krijg je een goed beeld van wat er ook alweer in het eerste seizoen is gebeurd en ben je klaar voor het tweede seizoen.

Adam en Eva verwachten hun eerste kindje, maar moeten ondertussen nog wel hun eigen leven op orde krijgen. Harm-Jan stopt met zijn reisbureau en gaat een nieuwe uitdaging aan. Dit alles speelt zich af in hun stad Amsterdam. Na drie jaar is er dan eindelijk het tweede seizoen van A’dam - E.V.A. De acteurs zijn in hun rol gegroeid en zetten hun karakters perfect neer, ook de kritische noot dit seizoen is erg welkom. De DVD-uitgave van A’dam - E.V.A 2 is van een goede kwaliteit. Op de beeld- en geluidskwaliteit valt weinig tot niets aan te merken en hoewel de DVD slechts één extra bevat, een samenvatting van seizoen 1, is deze wel essentieel. Ook dit tweede seizoen is weer een plezier om naar te kijken. Op naar het derde seizoen!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door September Film.