Equalizer, The

30-01-2015

7.8

Equalizer, The (Blu-ray)

Robert McCall (Denzel Washington) is een brave burger die in een bouwmarkt werkt. Hij heeft een obsessieve-compulsieve stoornis, waarbij hij alles tot in de puntjes doet en regelt. Slapen doet hij niet of nauwelijks. 's Nachts gaat hij naar een café om te lezen, waarbij hij z'n eigen theezakje meeneemt. Tijdens een nacht ontmoet hij het jonge hoertje Teri (Chloë Grace Moretz). Zij wordt door haar Russische pooier Slavi (David Meunier) opgedragen om met diverse rijke en lelijke mannen mee te gaan. Nadat Teri op een avond door Slavi het ziekenhuis in is geslagen komt bij McCall een oud gevoel opzetten en probeert hij haar vrij te kopen. Helaas gaat Slavi niet op het aanbod in en dan komt de echte aard van Robert McCall naar boven. Hij besluit in z'n eentje Slavi en diens handlangers te vergelden, dit zeer tegen de zin van het hoofd van de Russische maffia, die huurmoordenaar Terry (Marton Csokas) op McCall afstuurt. Tijdens het kat en muisspel dat tussen hen gaande is moet Robert McCall alle zeilen bijzetten om uit handen van deze ongenaakbare killer te blijven.

Voor wie de naam The Equalizer bekent voorkomt heeft het bij het rechte eind. Midden jaren ’80 bestond er een Amerikaanse spionageserie onder dezelfde naam. De inmiddels overleden Britse acteur Edward Woodward speelde hierin de voormalig CIA-agent Robert McCall, die geheel anoniem door het leven ging. Dertig jaar later is er een remake van deze televisieserie gemaakt, met Denzel Washington in de rol van Robert McCall. Het uitgangspunt is hetzelfde gebleven; McCall probeert in het reine te komen met zijn gewelddadige verleden door onschuldige en hulpeloze mensen te helpen die het slachtoffer zijn geworden van criminelen. In de filmversie van The Equalizer gaat het hier om een jonge prostituee, die droomt van een carrière als zangeres. McCall probeert haar vrij te kopen, maar als dat niet lukt trekt hij alle registers open. Als het niet goedschiks kan, dan toch maar kwaadschiks. Hij gaat door met vergelden, ook als de reden van zijn acties al lang van het toneel is verdwenen. De subtiliteit ontbreekt in The Equalizer, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte film is. Het is een typisch kat en muis spelletje tussen Robert McCall en de Russische killer Terry, die precies door lijkt te hebben wat de volgende stappen van McCall zijn. Maar die laat op zijn buurt zich niet gek maken en weet Terry altijd een stap voor te blijven, tot de onvermijdelijke confrontatie aan het einde. De film is gewelddadig en soms intens spannend en draait volledig om Denzel Washington, de inmiddels bijna 60 jaar oude acteur die nog steeds erg fit oogt. Regisseur Antoine Fuqua doet het na het mislukte Olympus Has Fallen nu – letterlijk – wat rustiger aan. Je zal McCall niet betrappen op een snel loopje, zelfs niet als achter hem de halve stad ontploft en het vuur akelig dichtbij komt. Het toont de zelfverzekerdheid van deze voormalige agent en voelt als snel aan dat hem weinig kan overkomen. Fuqua weet door een goede montage en voldoende plotwendingen de film toch interessant te houden. Fuqua en Washington kennen elkaar van Training Day en het niveau van die film wordt hier niet gehaald. The Equalizer is een voorspelbare, maar degelijk gemaakt thriller, die wel iets korter had mogen zijn. Er is ruimte voor karakterontwikkeling, vooral voor dat van McCall, maar ruim twee uur is toch net iets te lang. Echter, een film met Denzel Washington is altijd kijkwaardig en dat is ook hier het geval.

Genre: Thriller
Speelduur: 132 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609651829

• Vengeance Mode
  • Binnen de Equalizer
  • Denzel Washington: een ander soort superheld
  • Equalizer Visie: Antoine Fuqua
  • Eenmans leger: Training en vechten
  • Kinderen van de nacht
  • Home Mart: Bout voor bout de boel opbouwen
  • Fotogalerij

The Equalizer staat in het originele 2.39:1 beeldformaat en in 1080p HD op deze Blu-ray Disc-uitgave. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codering. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 43GB is beschreven. Sony heeft echt prachtig werk afgeleverd met deze transfer naar het HD-schijfje. Wat vooral uitstekend overeind blijft is het schaduwdetail in deze zich veelal in het donker afspelende film. Alles blijft tot in detail te volgen en dat mag echt als een groot pluspunt worden beschouwd. Kleuren zijn goed verzadigd en het zwartniveau is zeer degelijk. Nergens zijn vervelende of storende elementen aanwezig. Kortom, dit is een prachtige transfer en haalt referentiekwaliteit. Fans van de film zullen zeker blij zijn met wat ze te zien krijgen.

Voor het geluid van The Equalizer is er een lossless DTS-HD Master Audio 7.1-track beschikbaar. Dit is een uitstekend voorbeeld van een goed gedetailleerde geluidstrack, waar plaatsing van geluidseffecten perfect werkt. Geluidseffecten worden in elke kanaal aangetroffen en dienen niet alleen als couleur-locale, maar zijn echt een toevoeging voor de vertelling van het verhaal. Het LFE-kanaal wordt ook uitbundig getest tijdens twee scènes met heftige explosies. Omgevingsgeluiden zorgen voor een subtiele, doch mooie sfeerzetting van de locaties. In dit alles blijven de dialogen goed overeind en zijn prima verstaanbaar, al heeft Denzel Washington, zoals wel vaker, de neiging om te gaan mompelen. De dynamiek van het geluid is groot en dat geeft soms de neiging om naar de volumeknop te grijpen. Maar voor het overige is dit een perfecte geluidstrack.

Er zijn twee versies van de Blu-ray Disc van The Equalizer verkrijgbaar. De Blu-ray Disc bevat een flink aantal extra’s, die allemaal in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Naast de keepcase in sleeve is er ook een steelbookversie, die een 2e disc bevat met de 21 minuten durende extra Equalizing the Odds: An inside look at The Equalizer.

Vengeance Mode
Je kunt de film ook in de Vengeance Mode afspelen. Dan wordt de film af en toe onderbroken voor extra info over de film, een interviewfragment met Denzel Washington of regisseur Fuqua of ander behind-the-scenes-materiaal.

Binnen de Equalizer (8 min)
In interviews vertellen de makers hoe zij tegen The Equalizer aankijken. Hoe breng je een televisieserie goed over naar het witte doek? Producent Jason Blumenthal hint er op dat er een nieuwe filmreeks komt van The Equalizer.

Denzel Washington: een ander soort superheld (7 min)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit item over Denzel Washington. Hij is vanaf het begin enthousiast over het script en wil per sé de rol hebben. Anderen praten over hem hoe geweldig hij is en altijd aardig op de set naar andere acteurs en crew toe.

Equalizer Visie: Antoine Fuqua (7 min)
Iedereen is laaiend enthousiast over regisseur Antoine Fuqua. Zijn ideeën, zijn werk met de acteurs, zijn visie op de film, alles wordt hoog gewaardeerd. Hijzelf komt overigens ook aan het woord.

Kinderen van de nacht (5 min)
Dit item gaat over Chloë Grace Moretz, en haar karakter Teri. De titel verwijst naar een organisatie van jonge prostituees waar Chloë op bezoek ging tijdens research voor haar rol.

Eenmans leger: Training en vechten (7 min)
De film bevat veel aktie- en vechtscènes, waarvoor veel geoefend en getraind moet worden. De denkwijze van Robert McCall moet omgezet worden in de juiste choreografie van de gevechten. Producent Jason Blumenthal vindt overigens dat hij gevechten opnieuw heeft uitgevonden. Hij overdrijft hiermee engiszins.

Home Mart: Bout voor bout de boel opbouwen (2 min)
Een grappige reclamefilm van Home Mart, de bouwmarkt waar Robert McCall werkt. Het prijst allerlei artikelen aan die erg handig kunnen zijn in een gevecht.

Foto Galerij
Ruim vijftig foto's van de set

Robert McCall is een brave burger die in een bouwmarkt werkt en ’s nachts een rustig cafeetje opzoekt om een boek te lezen. Als hij daar een jonge prostituee leert kennen die misbruikt wordt door de Russische maffia komt de ware aard van McCall naar boven. Hij zal niet rusten voordat al het maffia-gespuis is uitgeroeid. The Equalizer is gebaseerd op een oude TV-serie uit de jaren ’80, maar nu met Denzel Washington in de hoofdrol. Het is een redelijk voorspelbare, maar ook spannende en goed gemaakte thriller. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een perfecte beeld- en geluidskwaliteit en daarnaast ook nog een aantal interessante extra’s. Mooie uitgave!