Birdman

26-01-2015

8.2
Bioscoop

Birdman (Bioscoop)

Acteur Riggan Thomas (Michael Keaton) behaalde grote successen in Hollywood met zijn vertolkingen van superheld Birdman. Hij wordt op straat nog steeds herkend en iedereen wil een handtekening of met hem op de foto. Na drie films wil Riggan dat imago van superheld echter achter zich laten en probeert samen met zijn producer Jake (Zach Galifianakis) een toneelvoorstelling op Broadway van de grond te krijgen. Vlak voor de try-outs van het toneelstuk krijgt een belangrijke acteur een ongeluk en is uitgeschakeld. Er moet snel een adequate vervanger worden gevonden, maar het budget is beperkt. Riggans vaste assistent Lesley (Naomi Watts) kent een bevriend acteur, Mike (Edward Norton), met wie ze het bed deelt en die kan en wil de rol wel spelen. Probleem voor Riggan is dat Mike meer en meer de inhoud van het stuk naar z'n hand wil zetten en de conflicten lopen hoog op. En Mike begint ook nog eens te flirten met Sam (Emma Stone), de net uit een afkickkliniek ontslagen dochter van Riggan. De vader-dochter relatie was al niet zo best en die wordt er zo niet beter op. Riggan begint niet alleen meer en meer te twijfelen aan zijn toneelstuk, waar hij ziel en zaligheid in heeft gelegd, maar ook aan zichzelf.

Birdman is Alejandro González Inarritu’s vijfde speelfilm sinds de voormalig radio-DJ veertien jaar geleden doorbrak met Amores Perros. De Mexicaan is geen regisseur van lichte films. En hij maakt er dus niet veel, maar degene die hij maakt, maken wel indruk. Op 21 Grams uit 2003 na zijn al zijn films genomineerd voor een Oscar voor Beste (Buitenlandse) Film. Maar het beeldje zelf ontbreekt nog in z'n collectie. Nu is hij terug met Birdman en ook nu maakt hij weer een kans op een Oscar. Birdman is een prachtig drama over een succesvol acteur die het over een andere boeg wil gooien, maar steeds herinnert wordt aan zijn vorige carrière. Hij wil zo graag iets literairs maken, maar wie neemt zo'n acteur nou serieus? Birdman is een karakterstudie van de bovenste plank. En, zoals in alle films van Iñárritu, met uitstekend acteerwerk. De gehele cast is geweldig op dreef, met Michael Keaton voorop. Keaton is sterk als theatermaker Riggan Thomas, die de laatste repetities van zijn toneelstuk moet regisseren, maar tevens alle rompslomp achter de schermen in goede banen moet leiden. Ook Emma Stone als de afkickende dochter van Riggan is uitstekend, waarbij de confrontatiescène met haar vader, als ze op het roken van een joint betrapt is, als hoogtepunt gezien mag worden.
Naast het goede acteerwerk en een mooie aankleding is het bijzondere camerawerk het meest opvallende aan deze film. Birdman lijkt uit slechts een paar lange shots te bestaan. De camera volgt continue de karakters in hun doen en laten en gaat over van de ene scène naar de andere, soms op een indrukwekkende manier. Het zorgt vaak voor een mooie mise-en-scène, zeker als de camera mee het podium van het theater op gaat. Het is niet altijd even geslaagd, zoals de scènes tussen Mike en Sam op het dak van het theater, maar dat komt meer door het gebrek aan opties om de camera te bewegen dan de visie van de makers. De film begint vanaf de opening op deze manier en het duurt even voordat je in de film komt, maar als je eenmaal de stijl herkent wordt je meegezogen in dit proces. Door het camerawerk lijkt het alsof het hele verhaal zich in één tijdsbestek afspeelt, maar in werkelijkheid zijn het een aantal dagen. Men heeft op een inventieve manier verdikking van tijd toegepast. Het mooiste voorbeeld is als de camera wegzwenkt van een flirtende Mike en Sam naar het toneel, waar Mike een repetitie heeft van het toneelstuk.
Birdman wordt omschreven als een komische film. Hoewel er zeker wel wat te lachen valt is die omschrijving niet geheel juist en ga je met een verkeerde insteek de film in. Drama is een veel betere omschrijving als genre. Door de vele aandacht voor deze film en de negen Oscar-nominaties die het gekregen heeft ga je met hoge verwachtingen de film in. Die worden niet altijd waargemaakt, maar Birdman is een boeiende en interessante film, die vooral na afloop nog lang in je hoofd blijft rondhangen. En dat is een goed teken.