Gone With the Wind

13-01-2015

8.8
Bioscoop

Gone With the Wind (Bioscoop)

In het zuiden van Amerika, vlakbij Atlanta, ligt Tara, de katoenplantage van Gerald O'Hara (Thomas Mitchell) en zijn familie. Het werk wordt nog gedaan door zwarte slaven. Tijdens een grote barbecue op het landgoed van de buren Wilkes wordt er door de aanwezige mannen gesproken over de op handen zijnde oorlog met de noorderlingen, de Yankees. De oudste dochter Scarlett O'Hara (Vivien Leigh) is ook op de barbecue en weet alle jonge mannen het hoofd op hol te brengen. Maar zijzelf is verliefd op Ashley Wilkes (Leslie Howard), die echter op zijn beurt zijn huwelijk aankondigt met Melanie Hamilton (Olivia de Havilland). Om Ashley jaloers te maken trouwt ze hals over kop met Charles Hamilton (Rand Brooks), de broer van Melanie, maar van hem houden doet ze niet. Dat doet ze alleen van Ashley. De meeste mannen zien een oorlog met de noorderlingen wel zitten, maar zo niet Rhett Butler (Clark Gable), die de zuiderlingen geen schijn van kans geeft. Zijn opmerkingen lokt alleen maar boze reacties uit. De burgeroorlog breekt uit en zowel Ashley als Charles nemen dienst en Charles overlijdt al binnen afzienbare tijd. Scarlett gaat een ogenschijnlijke rouwperiode in, maar de dood van Charles doet haar weinig. Om iets om handen te hebben vertrekt ze naar Atlanta, zogenaamd om te helpen met fondsenwerving voor de soldaten, maar eigenlijk om dichterbij Ashley te zijn, mocht hij terugkeren van het front. In Atlanta ontmoet ze Rhett Butler weer, die deze eigenzinnige dame wel ziet zitten. De Yankees rukken steeds verder op en Atlanta ligt zwaar onder vuur. Het is er niet veilig meer en Scarlett besluit terug te gaan naar het vredige landgoed Tara. Maar dat is volledig geplunderd door de Yankees en naast het gezin zijn alleen de trouwe huisbedienden Pork (Oscar Polk) en Mammy (Hattie McDaniel) nog aanwezig. Maar iedereen is getroffen uit de strijd gekomen en Scarlett staat er zo'n beetje alleen voor. Maar ze is vastbesloten om van Tara weer een goedlopende katoenplantage te maken.

Schrijfster Margaret Mitchell kreeg 50.000 dollar (nu omgerekend zo'n 800.000 dollar) voor de filmrechten van haar boek. Een flink bedrag voor een boek, maar de producenten zagen er een groot succes in. En dat inzicht was niet verkeerd. Na een eindeloze productie, die drie jaar in beslag nam, vele castings en uren materiaal was daar in 1939 dan de film: Gone With the Wind. Het was een groot succes en meer dan een kwart eeuw was het de film die het meeste geld heeft opgebracht. Nu, vijfenzeventig jaar later, draait de film opnieuw in de bioscopen, in een prachtig gerestaureerde versie. Er gaan vele verhalen en evenzovele meningen de wereld rond over deze film. De een vindt het de beste film ooit, de ander niet meer dan een 'lange soap' en weer anderen ergeren zich aan de racistische inslag die de film zou hebben omdat het de slavernij niet afzweert. Maar de film verheerlijkt de slavernij niet. Het schetst vooral de situatie zoals die zich in de tijd rond de Amerikaanse burgeroorlog voordeed. De zuiderlingen hadden zwarte slaven voor zich werken op de plantages en de noordelingen wilden daar een eind aan maken. Dit conflict was de oorzaak van de burgeroorlog. De zwarte mens komt er in de film in ieder geval beter af dan tijdens de première van de film zelf, want toen werden de zwarte acteurs niet uitgenodigd. En tijdens de uitreiking van de Oscars was Hattie McDaniel (de eerste Afro-Afrikaan die een Oscarnominatie kreeg) wel uitgenodigd, maar ze mocht niet bij de rest van de – blanke – cast in de zaal zitten. Zij mocht die avond echter een welverdiende Oscar in ontvangst nemen voor haar geweldige rol als huisbediende Mammy. Gone With the Wind gaat niet over slavernij of racisme, maar over de eigenzinnige en vrijgevochten Scarlett O’Hara. Ze verkiest geld boven echte liefde en ze is niet sympathiek, maar zoals ze de mannen rondom haar om haar vingers windt, zo weet ze ook de kijker voor zich te winnen. Feit is dat dit een megaproductie is die bijna vier uur duurt (inclusief ouverture en pauze) die na al die jaren nog steeds enorm weet te boeien en geen moment verveelt. Het prachtige acteren van Vivien Leigh als Scarlett O’Hara en de al genoemde Hattie McDaniel, naast een groot deel van de overige cast maakt het een lust voor het oog. Naast drama, oorlog en romantiek is er op de juiste momenten de nodige humor, die het geheel niet al te zwaar maakt. En de beelden zijn prachtig en door de onlangs uitgevoerde restauratie ziet alles er zeer kleurrijk en strak uit, zonder spoor van beschadigingen. Zo goed heeft Gone With the Wind er nog nooit uitgezien. Ter gelegenheid van de vijfenzeventigste verjaardag van de film is deze tijdelijk weer in de bioscoop te zien. Wie de mogelijkheid heeft zou deze film zeker op het grote doek moeten aanschouwen, zo’n kans krijg je niet zo heel vaak meer.