Cuban Fury

12-01-2015

7

Cuban Fury (Blu-ray)

Bruce (Nick Frost) zit niet zo lekker in zijn (ruime) vel. Als jongetje stond hij letterlijk in de spotlights aangezien hij zeer goed was in salsadansen. Onder leiding van zijn strenge doch gepassioneerde coach Ron (Ian McShane) won hij wedstrijd na wedstrijd. Tot een noodlottige gebeurtenis hem heeft doen besluiten om van de een op de andere dag zijn passie op te geven. Nu heeft hij een kantoorbaan en is hij het pispaaltje van zijn ‘vriend’ en collega Drew (Chris O’Dowd). Zijn leven krijgt wat meer kleur wanneer hun nieuwe leidinggevende een vrouw blijkt te zijn. En wat voor een vrouw! Julia (Rashida Jones) mag er zijn en Drew en Bruce raken al snel in een strijd verwikkeld om haar voor zich te winnen. Maar dan komt Bruce erachter dat Julia en hij een gezamenlijke passie delen. Juist ja, salsa. Is dit de schop onder de kont die Bruce nodig had om uit zijn schulp te kruipen?

Nick Frost kwam zelf met het idee voor deze film en is ook de hoofdrolspeler. Voor de regie vond hij de onbekende James Griffiths, die voorheen alleen wat afleveringen van TV-series regisseerde. Chris O’Dowd, een oude bekende van Frost, strikte hij voor de cast om het nodige komische tegengas te geven. En dat is gelukt. De strijd tussen de twee heren zorgt voor de meeste van de komische situaties. Ze hebben een leuke chemie samen. Dit houdt zijn waarde ondanks het feit dat het van het begin af aan volkomen voorspelbaar is hoe het verhaal af zal gaan lopen. Dit is tegelijkertijd de grote makke van Cuban Fury. Er wordt geen enkel risico genomen. Nergens gebeurt er ook maar iets dat verrassend te noemen is en het verloop van het hele verhaal van begin tot einde is uitermate voorspelbaar. Toch is het een vermakelijke film geworden. Dit is te danken aan de uitstekende en soms ook verrassende casting. Zo wordt de stoere Ian McShane volledig buiten zijn normale type rollen gecast. En met succes! Zijn ruwe uiterlijk en voorkomen in combinatie met zijn rol als docent salsadansen is al direct komisch. Rashida Jones heeft minder komisch talent en als ze al acteertalent heeft, dan komt dat hier niet echt uit de verf. Dit mag de pret niet drukken, want ze is een plaatje om naar te kijken. En laat dat nou precies haar rol zijn in dit verhaal. Nee, de echte sterren van Cuban Fury zijn Nick Frost en Chris O’Dowd en zij maken een standaard script toch nog tot een vermakelijke film, dankzij hun prima acteerspel.

Genre: Komedie
Speelduur: 98 min
EAN: 8715664111598

De Blu-ray Disc-uitgave van Cuban Fury  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Deze transfer ziet er gewoon prima uit. Hier kunnen we vrij kort over zijn. De scherpte en detaillering zijn uitstekend. Wat in het bijzonder opvalt zijn de heldere uitstraling van het beeld en de pakkende kleuren. De kleuren stralen echt, zonder dat het onrealistisch wordt. Soms wordt er wat gespeeld met kleur en contrast. Bijvoorbeeld in een flashback en tijdens een scène in een club, maar dit zijn bewuste artistieke keuzes en deze worden accuraat weergegeven. Het schaduwdetail is prima, maar dit is nauwelijks relevant want er zijn weinig donkere scènes. Cuban Fury is wat dat betreft een vrolijke film in beeld en in uitstraling. Er zijn geen defecten te bespeuren in welke vorm dan ook.

Deze BD-uitgave van Cuban Fury bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Net als bij de beeldkwaliteit kunnen we ook van de audio stellen dat deze gewoonweg prima op orde is. Er wordt veel gesproken in de film en deze dialogen zijn altijd goed verstaanbaar. Daarnaast speelt vanzelfsprekend (salsa)muziek een belangrijke rol. Deze komt met kracht, dynamiek en voldoende ruimtelijkheid uit de speakers. Er wordt hierbij optimaal gebruik gemaakt van subwoofer en verschillende speakers, waardoor er een mooi geluidsbeeld ontstaat.

Er is geen menu en er zijn geen extra’s. Na een tweetal trailers start direct de hoofdfilm.

Bruce was vroeger een echte held op het gebied van salsa dansen maar stopte daar plotseling mee. Nu zit hij vastgeroest in een kantoorbaan, maar de komst van een beeldschone leidinggevende met dezelfde hobby doet Bruce twijfel of hij zijn lang vergeten hobby weer op moet pakken. Nick Frost en Chris O’Dowd hebben een leuke chemie samen en hun vermakelijk acteerspel maakt dat Cuban Fury, ondanks het uitermate voorspelbare verhaal, toch nog een vermakelijke film is geworden. Deze BD-uitgave is vrij kaal en heeft geen extra’s en geen menu. Op technisch vlak is deze echter prima verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit.