Dorsvloer vol Confetti

14-01-2015

8.3

Dorsvloer vol Confetti (Blu-ray)

In een Zeeuws boerengezin is Katelijne (Hendrikje Nieuwerf) het enige meisje. Hierdoor mag ze veel dingen niet die haar broers doen en moet zij zich vooral bezighouden met het huis schoonmaken. Als oefening voor later. Dit weerhoudt haar er echter niet van om 'jongensdingen' te ondernemen, met alle gevolgen van dien. Bij haar moeder (Suzan Boogaerdt) lijkt ze niets goeds te kunnen doen, vooral Kathelijnes constante gelees is erg frusterend. Opa (Genio de Groot) en oudere broer Christaan (Yannick de Waal) snappen haar gelukkig wel, met wie Kathelijne dan ook het meeste optrekt. Ze leert op haar eigen benen te staan en snel merkt ze dat ze alles wil aangrijpen wat er in het leven is. In het strengelovige gezin is daar echter geen plaats voor. Iedereen in haar omgeving lijkt de keuze ergens in hun leven te hebben gemaakt; voor God of voor zichzelf. Aan haar om dit besluit ook te nemen en de eerste stappen in haar volwassen leven te zetten.

Dorsvloer vol Confetti, naar het boek van Franca Treur, is op het eerste gezicht vrij simpel. Een jong meisje begint een eigen karakter te vormen en vecht voor een plek waar zij gelukkig is. Door het nuchtere, zeer natuurlijke spel  van Hendrikje Nieuwerf werkt de Dorsvloer vol Confetti ook zeker op dit niveau. Kathelijne is een goed afgerond karakter dat vooral doet in plaats van denkt, wat vele jongere kijkers zeker zal aanspreken. Niet al te origineel, maar prima te doen. Voor diegenen die verder willen kijken, bevat dit drama echter veel meer lagen. De losse maar ook wel verdrukkende sfeer van de film wordt optimaal benut en de acteurs laten zich van hun beste kant zien, hoe klein hun rol ook is. Alle personages lijken een verhaal te hebben. Alleen bij Kathelijne en in mindere mate Christiaan wordt deze echt besproken. Voor de rest is het aan de kijker om zelf de punten te verbinden. Met beetje fantasie worden de onbelichte gevoelens van twijfel, verdriet, jaloezie en teleurstelling bij elk personage duidelijk. Dit leidt tot nieuwe inzichten, bijvoorbeeld waarom Kathelijne moeder zo streng met haar dochter omgaat. Niet alleen omdat ze zich ergert dat Kathelijne niet wil luisteren. Er ontvouwt zich een schets van een hele samenleving en de rol die iedereen daarin dient of weigert te spelen. Een interessant personage is Kathelijnes tante, die in de grote stad woont en zich ogenschijnlijk niets meer van het strenge Christelijke leven aantrekt, maar wel altijd contact heeft gehouden met haar familie. Een mindere regisseur zou dit willen uitleggen of weglaten (het is toch een kinderfilm?), maar regisseur Tallulah Schwab heeft het vertrouwen in haar film en kijkers om alleen een tipje van de sluier op te lichten zonder dat het geforceerd op onnodig overkomt. Zodoende heeft ze een sterk product afgeleverd, wat veel kijkers zal aanspreken. De enige kritiek is dat het allemaal wel iets gedurfder had gemogen; de sfeer en de personages zijn sterk, maar de enscenering en het verhaal brengen niets nieuws. Concluderend is Dorsvloer vol Confetti zeker een film om eens te bekijken. De toon blijft geënt op kinderen, maar de sterke oudere personages en de generatieoverstijgende dilemma's zullen kijkers van alle leeftijden aanspreken.

Speelduur: 93 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243777

De Blu-Ray Disc-uitgave van Dorsvloer vol Confetti heeft her originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor bijna 20GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p (1920*1080) en voor de video-codering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. De gehele film bestaat voornamelijk uit bruintinten, waarschijnlijk om de bedrukkende sfeer van het gezin te benadrukken. Als direct contrast zijn er vaak veel kleurrijke elementen te bespeuren, vooral in kleding en de scènes in het dorp/de stad. Deze zijn diep verzadigd, ten op zichte van de veel zachtere bruintinten. Dit maakt Dorsvloer vol Confetti een hele levendige film, waardoor het een genot is om ernaar te kijken. Door de erg simpele belichting gedurende het gehele product ogen veel scènes toch hetzelfde, waarbij het een kwestie van smaak is of het stoort/verveelt. Er is sprake van een redelijke zwartwaarde en een niet al te hoog contrast, om het realistische element te behouden. Alles oogt scherp en gedetailleerd. De slow-motion scène aan het einde (zie afbeelding rechtsonder) komt vrij nep over ten opzichte van de rest van de film, wat ogenschijnlijk de bedoeling was van de makers. Desalniettemin leidt het een beetje af in toon. Er zijn geen noemenswaardige artefacten te bespeuren. Al met al hebben we het hier dus over een prima beeldkwaliteit.

Op deze Blu-Ray Disc is Dorsvloer vol Confetti alleen te bekijken met Engelstalige ondertiteling, die automatisch staat ingeschakeld bij het opstarten van de disc. Deze ondertiteling is uit- en weer in te schakelen per afstandsbediening.

Op deze Blu-Ray Disc is Dorsvloer vol Confetti te horen met een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Zoals gebruikelijk wordt het gesproken woord via het middenkanaal gepresenteerd. Sommigen van de personages mompelen wat, dus het is belangrijk om goed op te letten. Het klinkt gelukkig helder genoeg om niet te hoeven missen. Er is geprobeerd de film extra sfeer mee te geven door omgevingsgeluiden via de surroundkanalen te laten horen. Helaas is dit niet al te gelaagd. Hetzelfde geldt voor de geluidseffecten die overal aanwezig zijn maar nergens echt opvallen. Wat wel indruk maakt, is de begeleidende muziek die veel van de scènes uit Dorsvloer vol Confetti begeleidt. Hier en daar voelt het iets te opdringerig, maar al met al maakt componist Fons Merkies zeker indruk.

Na verschillende promotietrailers, begint Dorsvloer vol Confetti gelijk te spelen. Er zijn geen menu of extra's op deze disc.

Kathelijne probeert als enige meisje in een groot boerengezin haar plek te vinden. Steeds meer merkt ze dat ze anders is dan de meeste streng gelovige mensen om haar heen. Dorsvloer vol Confetti is een indrukwekkend drama wat zonder hier een echte nadruk op te leggen, vele emoties weet bloot te leggen. Het gaat niet om het verhaal, maar om de acteurs en de sfeer die subliem wordt neergezet. Op deze Blu-Ray Disc is er sprake van een prima beeldkwaliteit. Het geluid is niet al te gelaagd, maar de muziek maakt veel goed. Helaas zijn er geen menu of extra's op deze Blu-Ray uitgave aanwezig. Al met al zeker een aanrader!