Dawn of the Planet of the Apes

08-01-2015

8.7

Dawn of the Planet of the Apes (Blu-ray)

Het begon allemaal met één wetenschapper die op het spoor was van een medicijn tegen Alzheimer. Hierbij werden chimpansees gebruikt als proefdieren, waarbij hun intelligentie zich razendsnel ontwikkelde. Toen de situaties ontspoorde had dit gevolgen voor de hele wereld. Het is tien winters later en het grootste deel van de mensheid is uitgeroeid door een ziekte als gevolg van de experimenten op de apen. Even buiten de stad heeft de aap Caesar (Andy Serkis) zich ontwikkeld tot leider en een heuse nederzetting opgebouwd. Ze hebben lang geen mensen gezien en vragen zich af of er nog overlevenden zijn. Dan lopen ze er op een dag een aantal tegen het lijf en vanaf dat moment is er sprake van een precaire balans tussen strijd en vrede tussen de mensen en de apen. Namens de mensen onderhandelt Malcolm (Jason Clarke) met Caesar over de mogelijkheid om aan een nabijgelegen stuwdam te mogen werken. Op deze wijze kunnen de mensen weer energie opwekken om zo hun overlevingskansen te vergroten. Maar onder de apen is er de mishandelde aap Koba (Toby Kebbell) die het hier niet meer eens is en ook Dreyfus (Gary Oldman), de leider van Malcolm, is nog niet zo overtuigd of vrede hier wel het juiste pad is. Kunnen de apen en de mensen naast elkaar bestaan of is de een gedoemd de ander uit te roeien?

Rise of the Planet of the Apes uit 2011 kenmerkte zich door twee dingen. Een behoorlijke diepgang in het verhaal en uitmuntende special effects. De film was een groot succes en drie jaar later is het onvermijdelijke vervolg met Dawn of the Planet of the Apes werkelijkheid geworden. Met een grotendeels nieuwe cast (Andy Serkis keert wel terug als Caesar) én een nieuwe regisseur aan het roer in de persoon van Matt Reeves (Cloverfield, Let Me In), voelt deze film toch als een logisch vervolg het eerste deel. Zowel qua verhaal als in termen van sfeer en toonzetting. De sterke punten uit het origineel worden opnieuw ingezet en verder verbreed. Bovendien maakt dit vervolg optimaal gebruik van het feit dat een tweede deel de basis niet meer hoeft uit te leggen. Een en ander wordt op slimme wijze nog even snel getoond tijdens de begintiteling. Om te beginnen met het verhaal. Dat zit bomvol nuance. Het is de makers gelukt om je ook mee te laten voelen met de apen. Maar ook met het personages Malcolm én Dreyfus. Dit komt doordat iedereen menselijk wordt neergezet en duidelijk is dat eenieder handelt vanuit zijn eigen overtuigingen en emoties. Een mooi voorbeeld hiervan is Dreyfus die – nadat de mensen voor het eerst weer stroom hebben – op zijn Ipad zijn gezin ziet en in huilen uitbarst. Hij krijgt hiermee een menselijk gezicht en dat hij oorlog wil, wordt simpelweg een ander standpunt. Het maakt hem niet direct tot een zwart/wit slechterik. De grote kracht van de film is dat het continu spannend is of er wel of geen geweld uitbreekt en in welke vorm. Maar Dawn of the Planet of the Apes heeft nog een grote troef in handen. De special effects zijn van een niveau dat zijn weergave niet kent. De beroemde studio Weta heeft dit drie jaar geleden al laten zien in het eerste deel, maar inmiddels is de techniek weer een stuk verder. Alle kleine nuances in de emoties van de apen zijn zichtbaar. En ze zien er zo fotorealistisch uit dat je je soms afvraagt of ze niet echt zijn. Dawn of the Planet of the Apes doet iets unieks. Het is een blockbuster met een groot budget en spectaculair uiterlijk. Maar weet daarnaast echte spanning en emotie op te roepen en heeft veel meer diepgang in het verhaal dan soortgenoten. Deze film biedt de perfecte combinatie van spektakel en ontroering.

Genre: Actie, Drama, Science fiction
Speelduur: 130 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626047124

• Verwijderde scènes
  • De ontwikkeling van Dawn
  • Andy Serkis: Het herontdekken van Caesar
  • Humans and apes: De cast van Dawn
  • De wereld van Dawn
  • De apengemeenschap
  • Move like an ape: Het expressiemiddel van een kunstenaar
  • Weta en Dawn
  • De strijd om de toekomst
  • Bioscooptrailers
  • Sneak peak van Exodus: Gods and Kings

De Blu-ray Disc-uitgave van Dawn of the Planet of the Apes  heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Zoals in de samenvatting al genoemd is een grote troef van Dawn of the Planet of the Apes hoe goed de apen eruit zien. Dat komt in deze transfer uitstekend tot zijn recht. Elke klein detail in gelaat en vacht is zichtbaar. Dit geldt overigens uiteraard ook voor de mensen die figureren in de film. De setting van de meeste scènes is nogal donker en grauw. Het kleurenpalet springt er dan ook niet echt uit, maar is wel nauwkeurig. Zowel bij shots van dichtbij als in overzichtsshots blijft de detaillering altijd consistent goed. Een klein verbeterpunt is dat het schaduwdetail bij momenten wel wat beter had gekund. Tenslotte is het nog een vermelding waard dat er op geen moment enige vorm van defecten zichtbaar zijn.

Deze BD-uitgave van Dawn of the Planet of the Apes bevat een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De specificaties zijn dus vrij optimaal en ook bezitters van een 7.1 setup kunnen deze hier optimaal inzetten. Deze track is behoorlijk krachtig en biedt veel geluidsgeweld, maar zit tegelijk ook vol met nuances. Dialogen zijn altijd helder verstaanbaar en goed verspreid over het geluidsbeeld wanneer dat van toepassing is. De muziek valt naadloos in deze mix en wordt met voldoende dynamiek gebracht. Al met al is dit een indrukwekkende track waarop simpelweg niets is aan te merken.

Vanuit het hoofdmenu zijn een voor een de extra’s op te starten. Deze zijn allemaal in HD met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling (tenzij anders vermeld).

Verwijderde scènes (5 min.)
Hier zijn een aantal verwijderde scènes te bekijken met optioneel commentaar door regisseur Matt Reeves. De audio bij deze extra is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

De ontwikkeling van Dawn (9 min.)
Deze extra gaat over de film in brede zin en hoe de film ontwikkeld is en wat het verhaal moet zijn.

Andy Serkis: Het herontdekken van Caesar (9 min.)
Deze extra gaat dieper in op Caesar en in bredere zin op de motion capture-technologie die is ingezet om de apen tot leven te brengen.

Humans and apes: De cast van Dawn (18 min.)
Dit is meer een algemene making of met wat van het karakter van een promotionele featurette. We leren over het verhaal en de belangrijkste spelers daarin.

De wereld van Dawn (15 min.)
Hier gaat het over de verschillende locaties waar gefilmd is en de combinatie van echte locaties en digitaal. Leuk is dat je details ziet in de omgevingen die je tijdens de film misschien niet zijn opgevallen.

De apengemeenschap (10 min.)
Hier gaan de diepte in op de nederzetting van de apen, sommige van de specifieke personages en hoe ze met elkaar communiceren.

Move like an ape: Het expressiemiddel van een kunstenaar (15 min.)
Hier gaan we nog dieper in op de techniek van motion capture. Zowel de wijze van acteren als het omzetten naar digitale beelden.

Weta en Dawn (20 min.)
Hier krijgen we een profiel te zien van Weta, de studio achter de special effects. En hoe ze aan deze film gewerkt hebben.

De strijd om de toekomst (16 min.)
Ja, er wordt gevochten in de film. Hier zien we hoe dit aspect tot leven is gebracht. Er komt onder andere wat vecht-choreografie voorbij.

De regisseur heeft een commentaar ingesproken. Hij is enorm fan van de hele Apes-franchise en dan ook verzot op zijn eigen film die hier deel van mag uitmaken. Zijn enthousiasme blijkt in dit commentaar met veel interessante anekdotes en technische details.

Hier zijn een aantal afbeeldingen te bekijken op het gebied van concepttekeningen, personages, kostuums en attributen.

De wereld is niet meer wat het geweest is. De mensheid staat op de rand van uitsterven en intelligente apen hebben de overhand. Een ontmoeting tussen mens en aap leidt tot een continue spanning tussen oorlog en vrede. Dawn of the Planet of the Apes gaat verder waar het vorige deel eindigde. De special effects zijn van ongekend hoog niveau, maar ook het verhaal kent meer diepgang dan de gemiddelde blockbuster. De BD-uitgave is prima verzorgd met een goede beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Daarnaast is er een heel behoorlijk pakket aan extra’s inbegrepen.