Planes 2 - Redden & Blussen

Laurens van der Molen
24-12-2014

7.5

Planes 2 - Redden & Blussen (DVD)

Na het winnen van de Wereldrace is Dusty (Dane Cook) een wereldberoemd racevliegtuig. Hij heeft echter problemen met zijn motor en doordat hij een oud model is, is het vinden van een vervangende motor erg lastig. Om zijn dorp te helpen, besluit hij zich te laten trainen als brandweerman. Hij doet dit bij de bosbrandweer en -reddingsploeg. Hier leert hij veteraan Blade Ranger (Ed Harris) en zijn team kennen. Tijdens de verschillende reddingsacties komt hij erachter dat er meer is in het leven dan racen en dat het misschien niet het einde van de wereld is als hij dit nooit meer zal kunnen doen.

De grote kritiek die het eerste deel van Planes te verduren kreeg, was dat het een rip off van Cars zou zijn. Het klopt dat er inderdaad behoorlijk wat overeenkomsten zijn tussen de twee films, maar door de leuke karakters was Planes toch een ‘eigen’ film. Regisseur Robert Gannaway heeft ervoor gekozen om de karakters voor dit tweede deel grotendeels te veranderen. Een gewaagde keuze, die erg goed uitpakt. Planes 2 is namelijk spannender, komischer, origineler en ziet er beter uit dan zijn voorganger. De animaties zijn prachtig en Disney Toons komt steeds dichter in de buurt van de kwaliteit van het moederbedrijf Disney zelf. Ook in dit tweede deel is er gekozen voor een aantal leuke typetjes. Zo spreekt Julie Bowen de tekst in van het vrouwelijke reddingsvliegtuig Little Dipper, een groot fan van Dusty, die behoorlijk wat stalkertrekjes vertoont. Ook het karakter van Blade Ranger, ingesproken door Ed Harris, is erg interessant. Blade Ranger was vroeger een beroemde acteur, die een hoofdrol vertolkte in de tv-serie Chops, de Cops-serie uit het Planes-universum. Door een ongeluk van zijn partner is hij echter gestopt met acteren en in zich in gaan zetten om andere vliegtuigen te redden. Wat Planes 2 leuker maakt dan zijn voorganger, is dat het verhaal een stuk beter is en een stuk volwassener. De tegenslagen waar Dusty mee te maken krijgt, zijn erg  zwaar en ook de humor is in dit deel een stuk geschikter voor volwassenen. Dit wil niet zeggen dat er niet genoeg spektakel is voor de kleintjes, want die kijken namelijk ook hun ogen uit. Het enige nadeel van Planes 2 is dat het verhaal wat aan de korte kant is, met slechts een speelduur van 83 minuten. Dit merk je vooral aan het einde van de film, wanneer alles ineens wel erg snel afgerond wordt.  Planes 2 - Redden & Blussen is een aanrader voor iedereen die heeft genoten van het eerste deel, maar ook andere liefhebbers van animatie hebben met dit tweede deel een prima film te pakken.

Genre: Animatie
Speelduur: 83 min
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418448158

• Vita-minamest Luchtspektakel

Het beeld van Planes 2 - Redden & Blussen wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is zeer goed. De film heeft geen last van storende fouten en bevat mooie volle kleuren die van het beeld afspringen. Het zwartniveau en het contrast zijn uitstekend. Ook in de donkere scènes is alles goed te volgen en tijdens de bosbranden voel je als kijker bijna de hitte. De film heeft Nederlandse ondertiteling. Deze wordt duidelijk onder in het beeld weergegeven. Een perfecte DVD-transfer dus voor Planes 2 - Redden & Blussen.

De DVD-uitgave van Planes 2 - Redden & Blussen bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor en een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Voor deze recensie is gebruik gemaakt van het Dolby Digital 5.1 Engelse audiospoor. Het geluid is van een zeer goede kwaliteit. De dialogen komen door de centerspeaker en waar nodig de voorste speakers. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ondanks het feit dat de film behoorlijk wat harde omgevingsgeluiden bevat. Deze zijn duidelijk om de kijker heen te horen en voegen veel toe aan de sfeer van de film, met name tijdens de actiescènes. Dit is ook, in combinatie met de instrumentale soundtrack, het moment dat de subwoofer duidelijk aanwezig is.

De DVD-uitgave van Planes 2 - Redden & Blussen begint, net zoals elke Disneyfilm op DVD, met Fastplay, waar kan worden gekozen om direct de film te kijken of naar het hoofdmenu te gaan. In het hoofdmenu kan er worden gekozen om de film af te spelen, een scène te selecteren, de taal voor de audio en de ondertiteling te selecteren of om de special features af te spelen.

Vita-minamest Luchtspektakel (7 min.)
Een erg leuke korte film met Dusty en de andere karakters uit het eerste deel in de hoofdrol. Een absolute aanrader die je na de film zeker even moet kijken.

Na het eerste deel van Planes is Dusty een wereldberoemd racevliegtuig. Hij is echter een oud model dat niet gemaakt is voor racen en zijn motor begint het te begeven. Een nieuwe motor vinden is lastig en hij neemt de beslissing om zich te laten trainen tot brandweerman. Planes 2 - Redden & Blussen is spannender, komischer, origineler en mooier dan zijn voorganger. De film is bovendien ook een stuk geschikter voor volwassenen door het betere verhaal en de subtielere humor. De DVD-uitgave van Planes 2 - Redden & Blussen is uitstekend. Het beeld is fantastisch en ook op het geluid valt niets aan te merken. Helaas bevat de DVD-uitgave maar één extra, maar dit is dan wel weer een erg leuke.  Planes 2 - Redden & Blussen is een aanrader voor iedereen die heeft genoten van het eerste deel, maar ook andere liefhebbers van animatie hebben met dit tweede deel een prima film te pakken.