Two Faces of January, the

05-01-2015

7.5

Two Faces of January, the (Blu-ray)

We schrijven het jaar 1962. Een charmant Amerikaans koppel, bestaande uit de charismatische Chester MacFarland (Viggo Mortensen) en zijn betoverende jongere vrouw Colette (Kirsten Dunst), arriveert in Athene. Terwijl ze een kijkje nemen bij de wereldberoemde Akropolis ontmoeten ze Rydal (Oscar Isaac), een jonge Grieks-sprekende Amerikaan die werkt als toeristengids. Maar tegelijkertijd doet hij ook links en rechts wat aan oplichting. Ze kunnen het allemaal goed met elkaar vinden, maar hun relatie krijgt al snel een scherp randje. Chester vraagt Rydal hem te helpen het lichaam te verplaatsen van een ogenschijnlijk bewusteloze man. Chester beweert dat deze man hem aanviel. Dit is het begin van een samenloop van omstandigheden, waarin uiteindelijk iedereen voor zijn veiligheid moet vrezen.

The Two Faces of January  is een klassieke thriller zoals je die niet vaak meer tegenkomt. Het tempo is zeer gemoedelijk. Er wordt ruim de tijd genomen om de personages te introduceren en bijna op Hitchcockiaanse wijze voel je wel aan dat er iets niet pluis is, maar krijg je als kijker heel weinig informatie. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan sfeer. De film doet aan als een film noir en had evengoed een halve eeuw geleden gemaakt kunnen zijn. Het acteerwerk van de cast is sterk. Op het eerste gezicht lijkt het misschien allemaal wat ingetogen, maar de vertolkingen zitten vol subtiele nuances. The Two Faces of January heeft het commercieel bijzonder slecht gedaan (een openingsweekend in de VS van 40.000 dollar) en ook de recensies zijn niet allemaal even positief. De vraag is wat de reden hiervoor is. De film biedt weinig spektakel en moet het hebben van precisie en een langzaam en zorgvuldig opgebouwde spanning. Wellicht ligt dat te ver af van wat de gemiddelde kijker tegenwoordig gewend is. Het is ook niet allemaal koek en ei. Naarmate de plotwendingen elkaar opvolgen, neemt het verhaal hier en daar een afslag die ietwat minder geloofwaardig is. Als de film je echter in het begin al vastgreep dan kan dit niet echt meer deren. Liefhebbers van ouderwetse thrillers zijn hier aan het juiste adres.

Genre: Thriller
Speelduur: 97 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949450

• Deleted scenes
  • Bloopers
  • The Story
  • The Characters
  • The Style
  • Film Noir

De Blu-ray Disc-uitgave van The Two Faces of January  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaags disk.

De beeldkwaliteit is niet echt bijzonder te noemen. Er zijn een aantal stilistische keuzes gemaakt, waardoor het beeld sowieso al wat vlakjes en contrastarm is. Wat daarbij niet helpt is dat het schaduwdetail vrij ondermaats is. Mits er voldoende daglicht is, is er sprake van ruim voldoende scherpte en detaillering. Ook zijn er geen noemenswaardig defecten. Overall verdient deze beeldpresentatie wel een voldoende, maar het is niet echt overtuigend.

Deze BD-uitgave van The Two Faces of January bevat een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De kwaliteit van de audio is prima. Deze film is bij uitstek een ‘praatfilm’ dus verwacht wat dat betreft niet al teveel spektakel. Op die momenten waarop er wel wat gebeurt, is de track voldoende overtuigend. Daarnaast zijn dialogen altijd goed verstaanbaar. Van defecten is geen sprake.

De extra’s zijn in HD met DTS audio. Er is helaas geen ondertiteling bij beschikbaar.

Deleted scenes (6 min.)
Hier zijn een aantal verwijderde scènes te bekijken in dezelfde kwaliteit als de hoofdfilm.

Bloopers (4 min.)
Een aantal mislukte takes, niet bijzonder grappig.

The Story (3 min.)
In deze featurette gaan we dieper in op het verhaal.

The Characters (3 min.)
Hier kom je meer te weten over de personages.

The Style (3 min.)
De look en de stijl van de film staan hier centraal.

Film Noir (3 min.)
Tenslotte een inkijkje in hoe het film noir-genre betrekking heeft op deze film.

Chester en zijn vrouw Colette zijn op bezoek in Athene en ontmoeten daar de reisgids Rydal. Al snel gebeuren er een aantal dingen die de relatie tussen dit drietal op scherp zet en zelfs hun leven in gevaar brengt. The Two Faces of January is een typische film noir. In deze film is er veel aandacht voor de personages en de spanning wordt langzaam opgebouwd richting een aantal soms wat minder geloofwaardige wendingen. Deze BD-uitgave is goed verzorgd met voldoende beeld- en geluidskwaliteit en een aantal extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.