Lucy

18-12-2014

7.3

Lucy (DVD)

Tegen haar zin wordt Lucy (Scarlett Johansson) door haar vriendje gedwongen om een koffer af te leveren bij Mr. Jang (Choi Min-Sik). De koffer blijkt vol met de nieuwe drug CPH4 te zitten en Lucy wordt nu door de meedogenloze Mr. Jang gedwongen om de drug naar Europa te smokkelen. Er wordt een pakketje in haar lichaam geïmplanteerd, maar er gaat iets mis, waardoor het pakje openscheurt en Lucy een enorme overdosis krijgt. Ze overleeft het echter en ze merkt dat haar brein steeds beter begint te werken. Professor Norman (Morgan Freeman) is een expert wat betreft het menselijk brein, die beweert dat het brein maar voor zo’n 10% gebruikt wordt. Lucy wil weten wat er gebeurt als ze haar brein voor 100% kan gebruiken en gaat op zoek naar professor Norman. Dit alles is niet zonder gevaar, want Mr. Jang stuurt zijn medewerkers op Lucy af om de drugs terug te krijgen.

Na een paar uitstapjes richting komedie (The Family), drama (The Lady) en animatie (Arthur 3) is Luc Besson met Lucy weer terug met waar hij goed in is; het maken van een gewelddadige thriller met science-fiction-invloeden. Besson heeft goed z’n research gedaan. Hij begon zo’n tien jaar geleden al met de start van dit project. Ook wat betreft de titel van de film kent hij de historie. Lucy gaat over de ontwikkeling van het menselijk brein en Lucy is ook de naam van wat verondersteld wordt het eerste menselijke wezen met een brein op aarde te zijn geweest, wiens overblijfselen zijn gevonden in Ethiopië en aldaar te bezichtigen is in een plaatselijk museum. De film Lucy begint heel aardig op de typische Luc Besson-manier met veel gevoel voor theatraal drama en straight-forward geweld. Tussendoor gebruikt Besson overbodige metaforen van jagende luipaarden. Dat haalt alleen maar de vaart uit een verder spannende scène en lijkt alleen maar gebruikt om tijdwinst te boeken in deze toch al vrij korte film van nog geen anderhalf uur. Daarna krijgen we nog een mooie les van Morgan Freeman over het menselijk brein,wat op zich interessant is, maar ook hier wordt het tempo uit het verhaal gehaald. Daarna komt het allemaal goed op stoom, als Lucy op zoek gaat naar professor Norman en de zelf de confrontatie aangaat met Mr. Jang. Dan krijgen we de ware Luc Besson te zien, met wederom een flinke dosis geweld en een absurde autorit door Parijs, die aan Ronin doet denken. De laatste twintig minuten worden echter verknald door zweverige fantasy-beelden met een CGI-overkill van jewelste. Besson probeert hier in een paar minuten de gehele evolutie van de mensheid te vertellen, maar dat komt nauwelijks over. De cross-montage met een gewelddadige shoot-out kan dit deel helaas ook niet redden. Het lijkt wel of Besson niet goed raad weet met het gegeven van een brein dat op 100% werkt. De transformaties van 10% naar 60% lijken alle creativiteit al gebruikt te hebben en blijft er niets meer over om de transformatie van de laatste 40% mee te vullen. Scarlett Johansson zet wel een goede Lucy neer, die van bangige meid tot een meedogenloze killer transformeert. Morgan Freeman speelt - zoals we hem tegenwoordig steeds vaker zien - een aimabele, wijze man die zich niet snel gek laten maken en bijna overal een antwoord op heeft. Weinig verrassend dus, maar zoals gewoonlijk ook niet slecht. De film zelf is ook niet echt slecht, maar er had zoveel meer met dit onderwerp gedaan kunnen worden. Luc Besson is teruggegaan naar zijn roots, maar zijn niveau van Leon of The Fifth Element haalt hij nog niet.

Genre: Science fiction, Thriller
Speelduur: 85 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370880307

• Cerebral Capacity: The True Science of Lucy
  • The Evolution of Lucy
  • Interview with Luc Besson & Dr Yves Agid
  • Rue de Rivoli Car Chase

Op de DVD-uitgave van Lucy staat beeldtransfer met een 2.39:1 anamorf beeldformaat, wat gelijk is aan het originele formaat. De kwaliteit van het beeld is perfect. Scherpte, contrast, schaduwdetail of zwartniveau, het is allemaal dik in orde. De kleuren zijn fel en van een goede verzadiging en huidtinten komen altijd natuurlijk over. De continue hoge bitrate zorgt ervoor dat er nergens compressiefoutjes aanwezig zijn. Lucy is een lust voor het oog en verdient dan ook de maximale score.

Er staan twee geluidstracks op de DVD van Lucy, een Engelstalige en Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Net als het beeld is ook het geluid van uitstekende kwaliteit, al zijn hier wel een paar kleine opmerkingen te maken. Hoewel het geluid op momenten erg dynamisch klinkt had er wel wat meer gebruik gemaakt mogen en kunnen worden van het LFE-kanaal. Daarnaast zijn de dialogen soms iets te veel op de voorgrond geplaatst. De tekst van Lucy als ze op bezoek gaat naar Mr. Jang die op dat moment een tatoeage krijgt klinkt daardoor behoorlijk onnatuurlijk. Daar had wat meer ‘leven’ in mogen zitten. De film kent gelukkig ook een heleboel mooie momenten wat het geluid betreft, zoals de bizarre autoachtervolging door Parijs met een explosief einde, ook in geluid. Tijdens de vuurgevechten vliegen de kogels je letterlijk om de oren, niet in het minst tijdens de shoot-out aan het eind van de film. De muziek is zoals zo vaak bij films van Luc Besson gecomponeerd door Eric Serra, die ook nu weer een mooie filmscore heeft gemaakt.

De DVD heeft een geanimeerd menu, waarin ook de diverse extra’s zijn te selecteren. Alle extra’s op de DVD zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Cerebral Capacity: The True Science of Lucy (10 min)
Luc Besson is tien jaar geleden al begonnen met het schrijven van Lucy. Na gesprekken met wetenschappers kreeg hij steeds meer inzicht in hoe het brein werkt, of eigenlijk, met welke capaciteit het brein werkt. Een paar wetenschappers bevestigen de theorie dat het brein op dit moment slechts een klein deel gebruikt en wat er mogelijk zou kunnen zijn bij een hogere effectiviteit van het brein. Luc Besson denkt overigens wel dat de wetenschappers de Nobelprijs voor de Vrede hebben gewonnen, terwijl het toch ‘slechts’ in hun vakgebied zal zijn geweest.

The Evolution of Lucy (15½ min)
Luc Besson, Scarlett Johansson en Morgan Freeman vertellen over de ontwikkeling van Lucy als film en als karakter. Daarnaast komen we een beetje te weten hoe de film is opgenomen en wat de omstandigheden waren. Ondanks dat men af en toe elkaar veren in het achterwerk prikt is het een onderhoudend item, ook doordat je veel beelden van de set voorgeschoteld krijgt.

Interview with Luc Besson & Dr Yves Agid (8 min)
Luc Besson interviewt (in het Frans) neuroloog Yves Agid, wie hij als eerste contacteerde toen hij het idee van de film had. Besson zocht bevestiging van zijn ideeën, of dit tot de werkelijkheid behoorde. Dr. Agid geeft een les in de werking van de hersenen gebruikt daarbij interessante voorbeelden.

Rue de Rivoli Car Chase (4½ min)
De autoachtervolging in Parijs in verschillende stadia, van storyboard via computeranimatie en een combinatie van animatie met reëele beelden tot de uiteindelijke scène.

Trailer (2½ min)
De trailer van de film, die alle facetten van het verhaal vertelt.

Lucy krijgt wordt gedwongen om een nieuwe drug te smokkelen via een implantatie in haar lichaam. Het gaat echter mis en ze krijgt een overdosis, waardoor ze niet sterft, maar haar brein extra capaciteiten geeft. In plaats van 10% loopt de werking van haar brein gestaag op naar 100%. Lucy van de Franse regisseur Luc Besson, heeft een vermakelijk begin en een typisch Besson-achtig middenstuk, maar een zweverig en abstract laatste deel, waardoor de film toch niet echt als geslaagd gezien kan worden. Technisch is de DVD-uitgave bijna perfect en ook zijn er een aantal extra’s aanwezig, dus de DVD-uitgave kan wel als geslaagd worden beschouwd.