Rover, The

23-12-2014

4.5

Rover, The (Blu-ray)

Het is tien jaar na de economische ineenstorting van Australië. Er heerst anarchie, waarbij alleen de sterkste overleven. De handhaving is in handen van het leger, maar deze schiet schromelijk tekort. Als Eric (Guy Pearce) even een pauze heeft ingelast van zijn autorit om zich op te frissen crasht de pick-up truck van een drietal criminelen, die net een aanslag heeft gepleegd op een militair voertuig. De drie stelen de auto van Eric en gaan er vandoor. Eric weet zonder veel moeite de pick-up truck van het drietal weer op de weg te krijgen en zet de achtervolging in, maar de mannen weten te ontkomen. Als Eric dan stopt om te tanken wordt hij ingehaald door Rey (Robert Pattinson), de broer van een van de drie criminelen. Rey is bij de overval gewond geraakt en voor dood achtergelaten. Samen zetten ze de achtervolging in op het drietal, ieder met z’n eigen beweegreden; Eric wil zijn auto terug en Rey wil verhaal halen bij z’n broer.

De recensie op DVD.nl van Animal Kingdom sloot af met de zin “desondanks zijn de verwachtingen voor het volgende project van de Australische regisseur erg hoog”. We hebben het hier over David Michôd, die nu met The Rover zijn tweede lange speelfilm maakt. Helaas kan hij deze verwachtingen (nog) niet geheel waarmaken. Michôd heeft The Rover wel een eigen stijl gegeven en probeert er een boodschap in te stoppen, maar er zijn toch teveel elementen aan de film die ervoor zorgen dat deze geen blijvende indruk achterlaat. Dat heeft zowel met het verhaal als met de karakters te maken. De verhaallijn is erg dun en spanningsloos, dat je het einde van ver ziet aankomen. En na verloop van tijd ga je je mateloos irriteren aan de zwijgzaamheid van de hoofdpersoon. Hij geeft op geen enkele vraag antwoord en op een gegeven moment heb je daar als kijker wel genoeg van. De sympathie voor de hoofdpersoon wordt hiermee steeds minder. En dat wordt er niet beter op als hij na een poos iemand in koelen bloede doodschiet. Want op dat moment in de film verwacht je dat nog niet van dit personage. Verderop begin je wel te aanvaarden dat hij gaat schieten, maar je begrijpt nog steeds niet waarom.
Fans van de Twilight Saga-reeks zullen even schrikken als ze de doorgaans aantrekkelijke Robert Pattinson zien verschijnen in deze film. Hij is ruw, ongeschoren met een slecht gebit en heeft een vreselijk Australisch accent, waardoor hij soms nauwelijks te verstaan is. Heel anders dan we hem over het algemeen kennen en Pattinson doet er alles aan om zijn Twilight-imago achter zich te laten. Maar hij speelt wel goed als de mentaal niet helemaal gezonde Rey en laat zien dat hij meer kan dan alleen maar mooie jongen zijn. Guy Pearce kennen we vooral van de bijzondere film Memento van Christopher Nolan, maar speelde ook al in het eerder genoemde Animal Kingdom. Het is juist zijn karakter, de zwijgzame Eric, die je op een gegeven moment gaat irriteren, juist vanwege z’n zwijgzaamheid. Dat ligt niet aan Pearce, want hij geeft op een mooie manier invulling aan zijn rol, maar puur aan het karakter.
De sfeer van de film is beklemmend, mede veroorzaakt door de nerveuze muziek en Michôd heeft een wel heel negatief toekomstbeeld van de mensheid voor ogen. Over tien jaar is iedereen vogelvrij en viert anarchie hoogtij. Eric moet daar, misschien wel tegen z’n zin, noodgedwongen aan meedoen. Michôd weet de boodschap wel over te brengen, maar gebruikt daar iets teveel tijd voor en laat wel heel veel over aan de invulling van de kijker. De een zal er daarom ook veel meer mee kunnen dan de ander en ieder moet dan ook voor zich uitmaken of deze film aan hem of haar besteed is.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 107 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045237769

The Rover heeft op deze Blu-ray Disc een beeldformaat van 2.40:1. Het betreft hier een 1080/24p transfer en voor de video-codering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor bijna 20GB is beschreven. Het beeld van de film is grauw en duister, waarbij de zandkleur de overhand heeft. Kleuren zijn bleek en uitgewassen, wat de grauwe sfeer van de film sterk weet te benadrukken. In de donkere scènes blijft het schaduwdetail goed overeind en ook het contrast is erg goed. Af en toe hadden de zwartwaarden wat hoger mogen zijn, nog meer zwart dus. Close-ups zijn erg scherp en hebben veel detail. Vervelende zaken als compressiefouten of posterisatie zijn gelukkig niet aanwezig. We kunnen hier dan ook spreken van een prima beeldtransfer, waar niet zo heel veel op aan te merken valt.

Het geluid van The Rover bestaat uit een DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse (Australische) taal. Australische wordt met name genoemd, omdat de verstaanbaarheid soms wat te wensen overlaat en dat heeft vooral te maken met het Australische accent dat wordt gesproken. Voor het algemene geluidsbeeld geldt dat dit een zeer verstilde soundtrack is. Vaak zijn geluiden niet aanwezig, bijvoorbeeld in een rijdende auto hoor je de motor (bijna) niet en ook omgevingsgeluiden zijn wel aanwezig, maar heel subtiel. Zo hoor je alleen het zoemen van de TL-verlichting in een motel of een neuriënde vrouw in de achtergrond in een kiosk. In de surroundkanalen zijn al bijna helemaal geen omgevingsgeluiden aanwezig. Wel zijn er incidenteel goed geplaatste geluidseffecten te horen, die mooi richting aan een aktie geven. Wat erg sterk aanwezig is, is de muziek, die soms danig op je zenuwen werkt. Dat is goed voor de sfeer van de film, maar af en toe ligt het er te dik bovenop en gaat het een eigen leven leiden. Dat is wat minder geslaagd, kunnen we zeggen, in een voor de rest sfeervolle, bijna abstracte geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft geen menu en geen optie voor instellingen. De disc bevat ook geen extra’s. De US-uitgave bevat een making of als extra.

Tien jaar na de ineenstorting van de Australische economie heerst er anarchie onder de mensen. Ieder voor zich en God voor ons allen. Eric is op weg als zijn auto wordt gestolen door een drietal criminelen op de vlucht. Hij zet, samen met een voor dood achtergelaten broer van één van de criminelen de achtervolging in. The Rover is een donkere film van David Michôd, die echter een aantal elementen bevat die de film dwars zitten, met name de zwijgzaamheid van de protagonist. Qua beeld en geluid is deze Blu-ray Disc-uitgave dik in orde. Qua extra’s valt er helaas niets te halen. Dit is een film die sommigen misschien erg zal aanspreken, juist vanwege de donkere sfeer. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.