In The Blood

05-12-2014

6

In The Blood (DVD)

Er is maar weinig romantiek te vinden op de huwelijksreis van Ava (Gina Carano) en Derek (Cam Gigandet). Wat zo mooi begon, verandert in een regelrechte nachtmerrie wanneer Derek spoorloos verdwijnt na een kabelbaanongeluk. Vastbesloten haar man terug te krijgen tracht Ava hem op te sporen, eerst met hulp van de lokale politie. Echt hulp te bieden doet de politie niet, waardoor Ava zich genoodzaakt voelt zelf haar zoektocht te moeten voortzetten. Als ze maar niet te laat is.

Sinds het begin van (actie)films worden vaak professionele sporters gecast. Vaak genoeg in rollen als slechterik (Harold Sakata was één van de eerste als Oddjob in Goldfinger), maar tegenwoordig steeds vaker in rol van de held (Dwayne 'The Rock' Johnson in onder meer The Scorpion King). Gina Carano, oorspronkelijk een Mixed Martial Arts kampioene, maakte indruk in films als Steven Cronenbergs Haywire en Fast and Furious 6 en is nu de ster van In The Blood. Hieronder een recensie.

Er zit veel ambitie in de film, wat helaas nergens echt tot bloei komt. Het verhaal heeft zoals eigenlijk verwacht niet al te veel om het lijf. Het weet de verschillende actiescènes goed aan elkaar te koppelen, maar overal voelt het alsof andere (betere) films deze paden allang hebben betreden. Alleen Ava heeft een enigszins afgerond karakter, inclusief enkele flashbacks naar haar gewelddadige verleden. Gina Carano gooit zich op de rol alsof dit het laatste is wat ze ooit op deze aarde doet en haalt alles uit de kast om de film te laten werken. Hierin krijgt zij licht de kans om zowel haar charmante, innemende kant te laten zien als haar indrukwekkende vechtkunsten. Ze weet zich goed staande te houden en is met haar charisma direct te vergelijken met de eerder genoemde Dwayne Johnson. De rest van de cast komt en gaat echter zonder duidelijke motivatie of karakterontwikkeling, met een Danny Trejo Ex Machina als absoluut hoogtepunt. Wanneer er wel een emotionele scène is, is het puur door het zeker aanwezige acteertalent van Luis Guzman dat dit niet extreem geforceerd overkomt. De slechterik van de film, gespeeld door Amaury Nolasco, is er één uit de dertien-in-dozijn-categorie. Regisseur John Stockwell heeft duidelijk ambitie gehad bij het maken van dit project, maar (nog) niet de ervaring of de financiën om boven het maaiveld uit te komen. Nou ja, op één aspect misschien wel. De actie in de In the Blood is erg leuk om naar te kijken en de makers hebben getracht zo veel mogelijk variatie in de gevechten aan te brengen. De scènes bij de kabelbaan zijn indrukwekkend, hoewel wat stuntelig afgewerkt. Wederom is waarschijnlijk een te laag budget de reden waarom de actie zich op den duur toch wat herhaalt of de mogelijkheid op een gave actiescène compleet wordt genegeerd. Het is sowieso de vraag wat een hoger budget voor In The Blood had kunnen doen. Nu is het een simpele actiefilm die kijkers helaas snel weer zullen vergeten. Het toont echter wederom dat Gina Carano de potentie heeft een A-lijst actiester te zijn. Als er alleen maar een project langskomt waarin zij dat aan iedereen kan bewijzen.

Genre: Actie
Speelduur: 103 min
Uitgever: Excesso
EAN: 8718546522024

In The Blood is op deze DVD-uitgave te bekijken in een 1.85:1 beeldformaat. Voor het grootste deel wordt er gebruik gemaakt van natuurlijk licht, waardoor sommige scènes iets flets ogen. Er is sprake van een redelijke zwartwaarde hoewel het contrast niet al te hoog is. In The Blood kent veel kleur, zij het echt niet erg verzadigd. Alle beelden zijn vrij scherp, hoewel het de details soms wat wegvallen. Omdat er met digitale filmcamera's is gefilmd zonder extra belichting zijn veel van de scènes die zich in het donker afspelen vol compressieblokken (zie de bovenste afbeelding rechts). Dit is zeer storend. Er wordt naast reguliere digitale filmcamera's ook gebruik gemaakt van GoPro's, fototoestellen en telefoons. Waarschijnlijk is dit gedaan om de film meer dynamiek te geven, wat deels lukt. Zoals te zien in de afbeeldingen rechts leidt het verschil in camera's ook tot een verschil in beeldformaat, vaak binnen één scène. Zeker wanneer er erg snel wordt gewisseld tussen formaten, verslechtert dit de kijkervaring wat. Al met al dus een vrij matige beeldkwaliteit.

Op deze DVD-uitgave prijkt een Engelstalige Dolby Digital 5.1 audiotrack (448 kb/s). Sommige van de acteurs praten niet al te best Engels, maar ook zij zijn helder via het middenkanaal te horen. Bij In The Blood wordt er geregeld gebruik gemaakt van de surroundkanalen om scènes meer sfeer te geven. Het geluid is niet erg gevarieerd, maar doet zijn taak. ditzelfde geldt voor de geluidseffecten, die soms wat hol klinken. Dezelfde geluiden worden herhaaldelijk gebruikt, maar ze klaren de klus wel.. Het LFE-kanaal zwijgt voornamelijk. In de film is begeleidende muziek te horen, maar deze gaat het ene oor in en het andere uit. Het doet wat het moet doen zonder ergernissen. Een voldoende.

Na enkele promotietrailers kom je als kijker gelijk in het statisch hoofdmenu terecht, waar de film integraal af te spelen is met of zonder ondertiteling. Helaas zijn er geen extra's aanwezig.

Wanneer Ava's man na een ongeluk spoorloos verdwijnt en de politie te weinig helpt, besluit ze het heft in eigen handen te nemen. In The Blood is ondanks de bij vlagen indrukwekkende actiescènes een voorspelbare film waar alleen Gina Carano echt kan stralen. Qua beeld zijn er op deze DVD-uitgave hier en daar wel erge artefacten te bespeuren en het gebruik van verschillende beeldformaten kan storen. De geluidskwaliteit is redelijk, maar nergens echt indrukwekkend. Er zijn geen extra's aanwezig. Een film die misschien kan interesseren als hij op tv verschijnt of voor fans van Gina Carano.