Begin Again

03-12-2014

7.2

Begin Again (Blu-ray)

Gretta (Keira Knightley) en haar vriend Dave (Adam Levine) zijn al lange tijd bij elkaar. Het gaat hen voor de wind, maar hun leven samen verandert wanneer Dave een megadeal scoort bij een groot platenlabel. De valkuilen van het beroemd zijn liggen op de loer en al snel loopt de relatie van de twee grote schade op. Gretta zit hierdoor nogal in de put, maar veert op wanneer ze de uit de gratie geraakte muziekproducent Dan (Mark Ruffalo) ontmoet. Deze man ziet rauw talent in haar, gelooft daarin en wil dolgraag met haar aan de slag. Deze toevallige ontmoeting verandert in een reis door New York, waarbij een heel album wordt opgenomen. Tijdens deze ervaring leren ze elkaar en zichzelf beter kennen en komen ze op nieuwe manieren in contact met de mensen die hen dierbaar zijn.

De combinatie van muziek en film is schrijver en regisseur John Carney niet vreemd. Hij won veel prijzen met zijn kleinschalige maar charmante film Once (2006), over een Iers straatmuzikantenkoppel. Nu mag hij het nogmaals proberen met meer budget en een grote, bekende en gevarieerde cast. Muziekliefhebbers kunnen zich in hun handen wrijven, want een aantal bekenden uit de muziekwereld maken hun opwachting. Mos Def, CeeLo Green en Adam Levine (voorman van Maroon 5) hebben allemaal een rol in de film. Dit wordt prachtig aangevuld door de jonge maar nu al getalenteerde Hailee Steinfeld (True Grit) en veteraan Catherine Keener. Maar het hart van de film wordt gevormd door het ‘koppel’ Keira Knightley en Mark Ruffalo, dat een prachtige chemie heeft. Koppel tussen aanhalingstekens, want hoewel er hier en daar wellicht wat erotische spanning in de lucht hangt, is dit niet waar het tussen hen echt om draait. Met de casting zit het dus wel goed en ook de soundtrack is John Carney wel toevertrouwd. Het verhaal van Begin Again is een kwestie van smaak. Het is een onvervalst optimistische film. Je moet goed zoeken om enig spoor van cynisme of negativiteit te ontdekken. De film is ambitieus in haar pogingen op iets van het leven te duiden, maar slaagt daar maar deels in. Uiteindelijk voelt Begin Again toch een beetje als een niemendalletje. Echte diepgang wordt nooit bereikt. Daarvoor ligt het tempo net wat te hoog en ook de toon is daar te luchtig voor. Dit maakt dat Begin Again een vermakelijke en goed gemaakte film is geworden, die weliswaar niet echt beklijft.

Genre: Drama, Komedie, Muziek
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045242787

• The Making of Begin Again
  • Muziek videos

De Blu-ray Disc-uitgave van Begin Again heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De beeldkwaliteit van deze film is fenomenaal. Van begin tot eind zijn alle beelden gestoken scherp. Gecombineerd met een heldere uitstraling en een natuurlijk contrast, maakt dit dat het soms bijna voelt alsof je in de film kunt stoppen. Voor de close-ups kennen onwijs veel detail. De kleuren zijn consistent goed, ongeacht de omstandigheden. Ook deze hebben een natuurlijke uitstraling. Begin Again voelt door de getrouwe uitstraling een beetje alsof het door een amateur is gefilmd, maar dan wel met een uitzonderlijke kwaliteit. Er zijn in het geheel geen defecten te bespeuren.

In Begin Again draait alles om de muziek, dus misschien wel het belangrijkste is dat deze goed tot haar recht komt. Dit is gelukkig voor de volle honderd procent het geval. Daar waar er muziek klinkt, worden subwoofer en achterste speakers goed ingezet en je huiskamer gevuld met muzikale klanken. De dynamiek op dit soort momenten is indrukwekkend goed. Ook tijdens de rest van de film is de mate van detail opvallend, waarbij een goede mix van dialogen in de voorgrond en subtiele omgevingsgeluiden in de achtergrond, maakt dat deze track gewoon alles in huis heeft. Het kan misschien niet zoveel geweld leveren als een grote actiefilm, maar als ondersteuning bij deze film verdient het toch de volle punten.

Vanuit het hoofdmenu zijn een tweetal extra’s te bekijken.

The Making of Begin Again (21 min.)
Deze making of blijft wat oppervlakkig met veel beelden uit de film en wel heel korte fragmenten van interview. Het lijkt meer voor promotionele doeleinden te zijn gemaakt, dan dat het echt informatie beidt. Helaas geen ondertiteling bij deze extra. De audio is Dolby Digital 2.0.

Muziek videos (14 min.)
Er zijn een hier een viertal muziekvideo’s van nummers uit de film te bekijken, met een gezamenlijke speelduur van ongeveer een kwartier. Een ervan is van Adam Levine, de andere drie hebben Keira Knightley in de hoofdrol.

Gretta heeft net haar relatie beëindigd en dat is nogal een klap voor haar. Maar dan ontmoet de producent Dan en samen gaan ze aan de slag met een compleet muziekalbum, geheel opgenomen op buitenlocaties overal in de stad New York. Begin Again is een onvervalst optimistische film, waarin muziek centraal staat. De cast doet het verdienstelijk en de film is vermakelijk, maar echte diepgang wordt niet gebruikt. Deze BD-uitgave verdient de volle punten voor de uitmuntende kwaliteit van beeld en geluid. Qua extra’s is het pakket wat mager, met een standaard making of en wat muziek video’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.