Thicker Than Water

Laurens van der Molen
17-11-2014

8

Thicker Than Water (DVD)

Oskar (Joel Spira), Lasse (Björn Bengtsson) en Jonna (Aliëtte Opheim) zijn alle drie opgegroeid in het familiepension op het eiland Sunnanö in de Zweedse archipel. Lasse en Jonna zijn door onenigheid in hun jeugd vertrokken naar het vasteland en hebben daar een leven opgebouwd. Oskar heeft samen met zijn gezin en zijn moeder Anna-Lisa (Stina Ekblad) het familiepension gerund. De vader van Oskar, Lasse en Jonna is spoorloos verdwenen toen de kinderen nog jong waren, waardoor alle verantwoordelijkheid bij Anna-Lissa en haar zoon Oskar terechtkwam. Wanneer Anna-Lisa haar kinderen Lasse en Jonna uitnodigt voor de seizoensopening hangt er een gespannen sfeer. Die wordt echter nog veel gespannener als de volgende ochtend Anna-Lisa dood wordt aangetroffen. Uit haar testament blijkt dat de kinderen het pension alleen erven als ze het gedurende het hele seizoen met zijn drieën draaiende weten te houden.

Thicker Than Water (originele Zweedse titel: Tjockare än vatten) is een erg sterk familiedrama zoals ze die zo goed kunnen maken in Zweden. De serie bestaat uit tien episodes van 58 minuten en gedurende deze episodes leer je de personages steeds beter kennen. Telkens wanneer je denkt door te hebben hoe de vork in de steel zit, word je als kijker geconfronteerd met een nieuw feit waardoor je kijk op de karakters weer verandert. Dit werkt erg verslavend en hierdoor blijft het spannend tot en met de laatste episode. De serie draait vooral om de relatie tussen de broers en zuster, maar ook de relaties met de karakters om hen heen zijn erg interessant. Zo kan je als kijker niet wachten om te weten te komen wat er in het verleden is voorgevallen tussen Lasse en de vrouw van Oskar, Liv, een erg sterke rol van Jessica Grabowsky. Ook de relatie tussen Oskar en de priesteres Petra Andersson (Tanja Lorentzon) is erg boeiend. En zo zijn er nog veel meer karakters die het leven van de drie sterk beïnvloeden. Helaas zijn niet alle verhaallijnen even interessant. Zo gedraagt de dochter van Lasse zich vaak irritant en heeft ze weinig begrip voor de situatie. De hoofdrolspelers zijn alle drie erg goed, maar Joel Spira, die de rol van Oskar speelt, verdient een extra vermelding. Bekend van de Snabba Cash-films zet hij hier een totaal andere rol neer en speelt hij een kwetsbaar personage. Regisseur Erik Leijonborg heeft met het eiland Sunnanö een geweldige locatie uitgezocht om te filmen. De vergelijking met een andere Scandinavische serie, The Legacy, is snel gemaakt, maar Thicker Than Water is gelukkig geen herhalingsoefening en brengt genoeg verrassingen en vernieuwingen met zich mee. Hierdoor is het juist een aanrader voor liefhebbers van The Legacy. Als je zin hebt in een spannend familiedrama en niet vies bent van de Zweedse taal, dan is Thicker Than Water een absolute aanrader.

Genre: Drama, Televisie
Speelduur: 600 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019008048

Het beeld van de DVD-uitgave van Thicker Than Water wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit van deze uitgave is prima. Hier en daar is wat lichte filmgrain of edge enhancement zichtbaar, maar verder bevat het beeld geen fouten. Het eiland Sunnanö zorgt voor mooie beelden van het Zweedse landschap. De zee, de bossen en de ligging van het familiepension leveren allemaal prachtige beelden op. De kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast is goed. Op het zwartniveau en het schaduwdetail valt ook niets aan te merken. De Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van Thicker Than Water bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Zweeds audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook wanneer de omgevingsgeluiden aan de harde kant zijn, wanneer de karakters bijvoorbeeld op de pier lopen. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze worden samen met de achterste twee speakers ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack is van een hoge kwaliteit en draagt bij aan de sfeer van de serie. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar doet wanneer nodig zijn werk goed. Thicker Than Water heeft een prima geluidsspoor meegekregen.

Thicker Than Water bevat in totaal tien episodes van ongeveer een uur. Deze zijn verspreid over vier DVD’s. Helaas heeft de DVD-uitgave van Thicker Than Water geen extra’s. Elke disc maakt gebruik van een statische achtergrond met achtergrondmuziek waar kan worden gekozen voor de gewenste episode. De DVD uitgave komt wel met een boekje met daarin alle huidige en toekomstige Lumière-uitgaven.

Oskar, Lasse en Jonna zijn samen opgegroeid in het familiepension van hun ouders op het eiland Sunnanö. Lasse en Jonna zijn door onenigheid in hun jeugd vertrokken naar het vasteland, terwijl Oskar samen met zijn gezin en hun moeder Anna-Lisa het familiepension heeft gerund. Wanneer Anna-Lisa dood wordt aangetroffen, blijkt uit haar testament dat de kinderen het pension alleen erven als ze het gedurende het hele seizoen met zijn drieën draaiende weten te houden. Thicker Than Water is een tiendelig Zweeds familiedrama, dat kan worden vergeleken met een Scandinavische serie als The Legacy. Thicker Than Water staat met het intrigerende verhaal en de sterke acteerprestaties echter zeker zijn mannetje. De karakters zijn dermate interessant dat je door wilt blijven kijken. De DVD-uitgave is uitstekend met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de uitgave geen extra’s. Thicker Than Water is een goede keuze voor liefhebbers van The Legacy, maar is ook voor andere kijkers die zin hebben in een sterk familiedrama een aanrader.