Transcendence

24-11-2014

5

Transcendence (DVD)

Will Caster (Johnny Depp) is een zeer gedreven wetenschapper. Hij doet vooraanstaand onderzoek op het gebied van artificiële intelligentie (A.I.). Het enige andere waaraan hij wellicht even toegewijd is, is zijn wederhelft en partner in werk: Evelyn (Rebecca Hall). Daar waar grote stappen worden gezet in de wetenschap, hebben deze vaak een ingrijpende verandering van de wereld tot gevolg. En er zijn altijd mensen die angst hebben voor deze verandering en deze zelfs met geweld willen bevechten. Will wordt men zijn neus op deze feiten gedrukt wanneer er een aanslag op hem wordt gepleegd, waarvan later blijkt dat de kogel die hem heeft getroffen hem heeft besmet met een dodelijke bestralingsziekte. Evelyn kan niet accepteren dat ze haar maatje verliest en roept de hulp van hun vriend Max Waters (Paul Bettany) in. Samen vinden ze een manier om het bewustzijn, zijn ziel zo je wilt, van Will te uploaden naar een computer. Zo kan deze onafhankelijk van zijn lichaam voortbestaan. Maar is dat wezen in die supercomputer nog wel Will? Of is het iets heel anders? ‘Het’ wordt snel krachtiger en machtiger en het is onduidelijk of de bedoelingen goed- of kwaadaardig zijn.

Het science fiction-genre wordt al sinds jaar en dag geïnspireerd door de hedendaagse wetenschap. Het is simpelweg een kwestie van verder extrapoleren wat er nu al kan. Aan Wally Pfister de eer om het originele script voor Transcendence, van de hand van Jack Paglen, naar het witte doek te brengen. Voor Pfister is dit zijn regiedebuut. Hij maakte naam en faam als cinematograaf voor de films van Christopher Nolan. Ironisch genoeg komt de visuele kwaliteit van deze films maar zelden tot haar recht in Transcendence. De film is niet lelijk gefilmd, maar valt ook niet op in dit aspect. Dat regisseren bovendien een heel andere job is blijkt eens te meer. Transcendence hangt namelijk als los zand aan elkaar. Eigenlijk is de start meteen al vals. Je kunt aan elke vezel in het lijf van Johnny Depp zien dat hij niet echt betrokken is bij dit project en vooral op zijn cheque zit te wachten. Hij giet maar heel beperkt emotie in zijn rol. Het verschil tussen hem als mens en hem als ‘robot’ is nauwelijks te zien. Dat was vast niet de intentie van de makers. Rebecca Hall doet nog wel haar best, maar haar pogingen om juist zeer emotioneel te acteren, voelen dissonant met de koude en industriële uitstraling en sfeer in de rest van de film. De rest van de cast is even indrukwekkend qua namen met Paul Bettany, Cillian Murphy, Kate Mara en niemand minder dan Morgan Freeman op de loonlijst. Maar ze hebben allemaal weinig te doen, doen niet echt hun best of zelfs allebei. Morgan Freeman wordt tegenwoordig vaak in de achtergrond gezet in steeds weer dezelfde rol van wijze oude man. Dit terwijl hij zoveel meer kan. Onbenut potentieel dus. Dat is ook waar de plot van deze film om draait. De supercomputer wordt slimmer en slimmer. En daarmee het verhaal meer en meer ongeloofwaardig en absurd. Als de film beter in elkaar stak zou je dit misschien nog door de vingers kunnen zien, maar ook daar rammelt het helaas. Zoals genoemd is het acteerwerk niet spetterend en wat eveneens niet helpt is dat de film een onevenwichtig tempo heeft. Er zijn meerdere momenten waarop het inzakt en saai, dan weer interessant is. De redding komt vaak gelukkig net op tijd, maar Transcendence  had het kunnen doen met een stuk minder speelduur. Transcendence verdient een compliment voor haar durf en ambitie, maar de uitwerking is op alle fronten matig en dat maakt deze film niet aanbevelenswaardig.

Genre: Drama, Mysterie, Science fiction
Speelduur: 114 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Belga Films
EAN: 5412370880208

• What is Transcendence?
  • Wally Pfister: A Singular Vision
  • Guarding the Threat
  • The Promise of A.I.
  • It’s Me (teaser)
  • Singularity (teaser)
  • R.I.F.T. (teaser)

Het beeld van Transcendence is in het originele beeldformaat van 2.35:1 op de DVD geplaatst. De uitstraling van het beeld als geheel is niet super. De kleuren zijn grijs en grauw en huidtonen te somber. De scherpte is op niveau, maar doet niet dat schepje erbovenop. Opvallend is het gebrek aan schaduwdetail, vooral in sommige scènes. Het contrast is ook wat uit balans en had hier en daar best een tikkeltje minder gemogen. Het slechtste uiterlijk hebben de shots met veel special effects erin en bovendien weinig licht (zie bijvoorbeeld de vijfde van de screenshots). Dit lijkt misschien overmatig negatief, maar zo erg is het ook weer niet. De algehele detaillering is voldoende en er zijn geen grove defecten te bespeuren. Daarmee krijgt deze presentatie nog steeds een (krappe) voldoende. Echter van een recente transfer mag je meer verwachten.

Transcendence wordt ondersteund door een audiopresentatie in de originele Engelse taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Het geluid is een stuk beter op orde en maakt meer indruk dan het beeld. Zeker naarmate er meer actie in film komt, komt de dynamiek van de track goed tot haar recht. Achterste speakers en subwoofer worden hierbij prima benut. Ook de ruimtelijkheid is mooi gedaan, bijvoorbeeld wanneer een robotstem door de hele ruimte galmt. Deze galmt dan ook echt door je huiskamer. Binnen al dit geweld zijn de dialogen altijd goed verstaanbaar. Transcendence komt met een prima audiopresentatie die goed in balans is en op de juiste momenten op de voorgrond treedt.

De DVD zit in een standaard keep case met daaromheen een kartonnen sleeve. Vanuit een statisch menu kom je bij een rijtje extra’s. Die worden hieronder omschreven. De beeldkwaliteit is gelijk aan de hoofdfilm en de audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

What is Transcendence? (5 min.)
Cast en crew geven een toelichting op het concept van de film. Maar echt veel diepgang daarin kan niet worden gecreëerd in slechts vijf minuten.

Wally Pfister: A Singular Vision (3 min.)
De cast en crew bespreken hun ervaringen met het werken met de regisseur. Maar ook deze extra heeft een te korte speelduur.

Guarding the Threat (2 min.)
Wederom erg kort en ook een toelichting op het verhaal. Daarmee is er veel overlap met de eerste extra.

The Promise of A.I. (2 min.)
Een kort gesprek over de voortgang van technologie.

It’s Me (teaser) (1 min.)
Een promotietrailer.

Singularity (teaser) (1 min.)
Nog een korte trailer.

R.I.F.T. (teaser) (1 min.)
En nog één.

Trailer (2 min.)
De officiële bioscooptrailer.

Will Caster is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van artificiële intelligentie, die na een aanslag op zijn leven uiteindelijk komt te overlijden. Door zijn vrouw en collega’s wordt zijn bewustzijn in een computer gezet, maar is het wezen in die computer nog wel Will of is het iets anders? Transcendence is een gedurfde science-fiction in haar opzet, maar faalt in een matige uitvoering op alle fronten. De cast is niet overtuigend en het verhaal neemt meer en meer ongeloofwaardige vormen aan. De DVD heeft een beeldkwaliteit die net een krappe voldoende kan binnenslepen. Het geluid is wel een heel stuk beter. De opsomming aan extra’s lijkt lang, maar ze duren allemaal kort tot zeer kort en hebben weinig diepgang. Samengevat verdient de film geen aanbeveling en is de DVD-uitgave als geheel wel van voldoende niveau.