Ghostbusters / Ghostbusters II

28-10-2014

8.6

Ghostbusters / Ghostbusters II (Blu-ray)

Ghostbusters:

Op het moment dat een groep geleerden (Bill Murray, Dan Akroyd en Harold Ramis) een extra toelage kunnen krijgen voor hun onderzoek naar paranormale activiteiten wordt een lid, Peter (Bill Murray), ontslagen en ligt hun onderzoek stil. Peter gaat niet bij de pakken neerzitten en heeft een briljant idee en naar eigen zeggen een gat in de markt. Hij overtuigt de rest van de groep om een team te vormen dat zich voordoet als een soort van ongediertebestrijders en het gevecht aangaat met ongewenste entiteiten die aanwezig zijn in de stad. Compleet uitgerust met geavanceerde apparatuur en een clubhuis wachten ze af op de eerste boeking. Die blijft echter lang uit, totdat zich een klant meldt (Sigourney Weaver) die claimt dat ze in haar koelkast een portaal heeft naar een andere dimensie. Maar als ze die deur opendoen, krijgen de Ghostbusters meteen het gevecht van hun leven.

Ghostbusters II:

Vijf jaar nadat het team van de Ghostbusters New York heeft gered zijn ze nog altijd bij elkaar. Echter heeft iedereen wat anders te doen dan zich bezighouden met paranormale activiteiten en het bestrijden ervan. Ook Dana (Sigourney Weaver) is nog steeds in het leven van de groep. Ze werkt voor een eng figuur in een kunstgalerij en uitgerekend in die galerij gaan weer wat vreemde dingen gebeuren. De Ghostbusters worden vervolgens bij elkaar geroepen en andermaal gaan ze de strijd aan met het paranormale kwaad.

Ghostbusters en Ghostbusters II zijn op het hoogtepunt gemaakt in de periode van succesvolle actiekomedies van de jaren '80 en '90. Ook was het een perfect podium voor de groep komedianten die toentertijd in hun hoogtijdagen waren. De films komen uit een tijd waarbij een film voornamelijk werd gemaakt om het verhaal, niet als presentatie van de beste (CGI-) effecten die beschikbaar waren. Daarom werkt de humor ook zo goed in deze films. Het is altijd in dienst van het verhaal en binnen de groep van komedianten zijn absoluut geen sterallures te vinden. Dit is uiteraard ook te danken aan de regie van Ivan Reitman, die altijd de juiste toon weet te pakken. Het uitgangspunt van de productie was in die tijd ook erg uniek en tegelijkertijd absurd. Actie en komedie werd vaak gecombineerd, maar met sciencefiction erbij was nog niet eerder gedaan. Plus daarbij dat de film en de makers zichzelf totaal niet serieus namen maakte het geheel tot een daverend succes. En nog steeds staat deze film als een huis.
Het vervolg van vijf jaar later probeert zichzelf gelukkig niet beter te maken dan dat het concept is. Ook probeert de film niet het succes te sturen of een andere wending te geven. Simpelweg doorgaan op dezelfde voet was het devies. En het werkt, want ondanks dat het minder over-de-top is als het eerste deel valt er genoeg te genieten. De magie tussen de acteurs is er nog steeds en de humor is nog steeds aanstekelijk. Ondanks dat het verhaal wat oppervlakkiger is dan in het eerste deel weten de makers ermee weg te komen. Ook deels uiteraard omdat deel 1 zo'n succes was vergeef je de vele zwaktes van het tweede deel.
Sinds deel twee is het onderwerp van de dag het maken van een deel drie. Jarenlang is erover gesteggeld, en voornamelijk omdat Bill Murray geen zin had in een derde deel is het er nooit van gekomen. Door het jammerlijke overlijden van Harold Ramis gaat de oorspronkelijke bezetting ook niet meer terugkomen. Het maken van deel drie is echter wel een stuk dichterbij gekomen met het aantrekken van een nieuwe regisseur en het feit dat het team in het derde deel nu geheel gaat bestaan uit vrouwen. Bill Murray, die de laatste jaren wat meer openstond voor een kleine rol in de productie, zal dat waarschijnlijk ook gaan doen. Wellicht is het beter om deze franchise te laten rusten, maar door de trend van het remaken of vervolgen van succesvolle reeksen uit de jaren '80 en '90 zal dat waarschijnlijk niet gaan gebeuren.

Genre: Actie, Komedie, Science fiction
Jaar: 1984 / 1989
Speelduur: 213 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • En vele anderen
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609601190

• - Ghostbusters:
  • Audiocommentaar met schrijver/regisseur Ivan Reitman, schrijver/acteur Harold Ramis en producent Joe Medjuck
  • Slimer-Mode
  • Ecto-1: resurrecting the classic car
  • Ghostbusters garage: Ecto-1 Gallery
  • Scene Cemetery
  • 1984 Featurette
  • Cast and Crew Featurette
  • SXF Team Featurette
  • Multi-Angle Explorations
  • Storyboard Comparisons
  • Gallery 1988 Ghostbusters 20th Anniversary Print Collection
  • Who you gonna call: A Ghostbusters Retrospective
  • Alternative TV Version Takes
  • Music Video
  • Ghostbusters Theatrical Trailer
  • - Ghostbusters II:
  • Time is but a window: Ghostbusters II and Beyond
  • Scene Cemetary
  • Music Video
  • Original Trailers

Ghostbusters:

Ghostbusters heeft totaal drie releases op Blu-ray Disc gehad: een eerste standaard-release, een tweede release met een zogenaamd "Mastered in 4K"-transfer (zonder extra's) en deze derde release, die de "Mastered in 4K"-transfer combineert met extra's. Deze transfer staat via een AVC-codering in het originele beeldformaat van 2.40:1 op een dubbellaags 50GB Blu-ray Disc.
Vergeleken met de DVD (de eerste Blu-ray Disc-uitgave is niet voorhanden) is deze transfer een gigantische vooruitgang. Het kan gezegd worden dat het uitbrengen van deze klassiekers het bestaan van het medium van Blu-ray Disc al rechtvaardigen. Deze transfer laat zien hoe Ghostbusters eruit hoort te zien. De transfer heeft een hoeveelheid grain die de film een filmisch uiterlijk geven zonder dat het storend of als ruis overkomt. De kleuren zijn ook stabiel en de vele stadse kleuren worden op een natuurlijke manier weergegeven. Contrast en scherpte zijn in orde, ondanks dat er soms wat softe scènes en accenten zijn binnen het beeld. Zwartwaarden zijn soms iets te fel opgelicht, maar dat is gelukkig niet al te vaak het geval. Dit is een sterke en solide transfer die rekening houdt met de leeftijd van de film en het uiterlijk van de transfer daar ook naar maakt, en niet naar een recente productie geschoten op een Red-camera. Dan worden de foutjes snel vergeven en kan je als kijker genieten van Ghostbusters in de beste transfer ooit.
NB: alle screenshots die in het midden van het scherm zijn afbeeld, plus rechts t/m het screenshot met Slimer, zijn van deel 1.

Ghostbusters II:

Ook Ghostbusters II krijgt een "Mastered in 4K"-transfer op Blu-ray Disc. Deze is via een AVC-codering in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 op een dubbellaags 50GB Blu-ray Disc gezet.
Ook deze film heeft Sony met groot respect behandeld en heeft Ghostbusters II een natuurlijke en filmische transfer meegegeven. Grain is aanwezig maar zonder overdaad. Kleuren en huidtonen zijn sprekend en worden op een natuurlijke wijze weergegeven. Scherpte en detail zijn erg sterk, zowel in close-ups als in vergezichten. Zwartwaardes zijn ook erg sterk, en dat maakt het contrast ook erg goed. Dit is een erg sterke transfer die hoge ogen gooit.
NB: alle screenshots die rechts op het scherm zijn afgebeeld, vanaf het screenshot met de wagen van de Ghostbusters, zijn van deel 2.

Ghostbusters:

Ghostbusters krijgt voor deze uitgave een nieuwe audiotrack: een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack in de oorspronkelijke Engelse taal (de audiotrack op de vorige uitgave was een Dolby TrueHD-audiotrack).
Dit is een levendige audiotrack met veel surround-effecten en genoeg energie. Spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker en alle kanalen worden goed benut. De voorste speakers doen het meeste werk maar bij alle actieve en actiemomenten doen de surroundspeakers graag mee. De subwoofer doet ook goed zijn werk en dat maakt dat deze audiotrack eigenlijk hele hoge ogen scoort. De perfecte audiotrack voor deze film.

Ghostbusters II:

Het vervolg krijgt ook een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal.
Eigenlijk kan als hierboven hetzelfde gezegd worden van deze audiotrack: perfect. De track biedt genoeg energie en spreiding over de verschillende kanalen. De balans tussen spraak, muziek en audio-effecten is erg goed, het ene overstemt nooit het andere. De harmonie tussen alle elementen is erg goed en dat maakt deze audiotrack dan ook tot een geweldige luisterervaring.

Ghostbusters:

Dit eerste deel heeft een gigantisch pakket aan extra's meegekregen. Zowel alles van de eerste uitgave als ook nieuwe extra's speciaal voor deze uitgave gemaakt. De extra's zijn in SD anders dan waar weergegeven. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar met schrijver/regisseur Ivan Reitman, schrijver/acteur Harold Ramis en producent Joe Medjuck
Een onderhoudend en luchtig commentaar over alle aspecten van de productie, tesamen met leuke anekdotes en luchtige verhalen. Erg interessant en grappig om te beluisteren.

Slimer-Mode
Een picture-in-picture-functie waarbij je de film kan bekijken met pop-up-vensters met achtergrondinformatie.

Ecto-1: Resurrecting the Classic Car (1080i HD, 16 min)
Deze featurette gaat over de auto van het team. Het ontstaan, het opknappen en hoe deze in de film wordt gebruikt.

Ghostbusters garage: Ecto-1 Gallery (1080p HD, 6 min)
Een collectie van foto's van de beroemde auto van het team.

Scene Cemetery (8 min)
Een collectie van 10 verwijderde scènes.

1984 Featurette (10 min)
Een oppervlakkige featurette uit 1984 die de hoofdaspecten van de productie toelicht.

Cast and Crew Featurette (10 min)
Meer interviews met de acteurs en de makers die gemaakt zijn tijdens de productie van de film.

SXF Team Featurette (15 min)
Een korte docu over de special effects.

Multi-Angle Explorations
- Spook Central Exploding (3 min)
- She's a dog (2 min)
- Crossing the streams (2 min)
Deze featurette laat bovenstaande scènes uit de film in twee versies zien: eentje met en eentje zonder effecten.

Storyboard Comparisons
- Slimer (2 min)
- Dogs Drag Dana (2 min)
- Atop Spook central (2 min)
Deze featurette laat bovenstaande scènes uit de film zien met de storyboard-tekeningen onderin in beeld afgebeeld.

Gallery 1988 Ghostbusters 20th Anniversary Print Collection (1080p HD)
Een collectie van prenten die beinvloed zijn door de pop-art-cultuur.

Who you gonna call: A Ghostbusters Retrospective (1080p HD, 24 min)
Een leuk en interessant kijkje terug met Ivan Reitman en Dan Akroyd. Ze vertellen veel verhalen en anekdotes over het maken van de film.

Alternative TV Version Takes (1080i HD, 2 min)
Een paar leuke en grappige scènes uit de TV-versie.

Music Video (1080i HD, 5 min)
De muziekvideo "Ghostbusters" van Ray Parker Jr.

Ghostbusters Theatrical Trailer (1080p HD, 2 min)
De oorspronkelijke trailer van de film, in HD.

Ghostbusters II:

Het tweede deel heeft een leuke collectie aan extra's. Alle extra's zijn in 1080p HD (behalve de muziekvideo) en zijn Nederlands ondertiteld.

Time is but a window: Ghostbusters II and Beyond (16 min)
In dezelfde stijl als de retrospectieve documentaire van deel 1 (en met dezelfde interviewer) vertellen Ivan Reitman en Dan Akroyd over de productie van deel 2. Grappige anekdotes en leuke weetjes die zo leuk zijn om te horen dat deze documentaire eigenlijk veel te kort is.

Scene Cemetary (7 min)
Een collectie van 7 verwijderde scènes.

Music Video (5 min)
De muziekvideo "On our own" van Bobby Brown

Original Trailers (6 min)
Een collectie van drie trailers van de film: een teaser-trailer en twee verschillende Theatrical Trailers.

Beide discs worden in een aantal andere landen uitgegeven in een digibook-uitvoering; een boekcase met daarin een 25 pagina-tellend fotoboekje en een leaflet met een persoonlijke tekst van regisseur Ivan Reitman. Helaas krijgen de discs in Nederland slechts een duo-keepcase mee, zonder boekje.

Ghostbusters en Ghostbusters II zijn beide klassiekers in het genre en vertellen over een onwaarschijnlijk team van knappe koppen die een overall aantrekken en als heuse ongediertebestrijders het gevecht aangaan met allerlei paranormaal kwaad in de stad New York, met daarbij allerlei grappig gekibbel en een plotseling oog voor een mooie vrouw. Beide films krijgen op Blu-ray Disc een werkelijk prachtige en waardige transfer mee en een glorieuze en geweldige audiotrack. Als kers op de taart staan beide Blu-ray Discs werkelijk vol met klassieke en nieuwe extra's. Het enige, minieme, smetje is dat deze beide geweldige discs niet in een digibook zijn uitgegeven; een boekcase met daarin een 25 paginatellend fotoboekje en een leaflet met een persoonlijke tekst van regisseur Ivan Reitman. Ondanks dit kleine gemis is deze uitgave een prachtig voorbeeld van de meerwaarde van het uitbrengen van klassieke films op Blu-ray Disc.