Grace of Monaco

17-10-2014

5.1

Grace of Monaco (Blu-ray)

In 1961 vraagt Alfred Hitchcock (Roger Ashton-Griffiths) aan voormalig actrice en Oscarwinnares Grace Kelly (Nicole Kidman) voor een rol in zijn nieuwe film, Marnie. Grace is vereerd en overweegt het aanbod, maar ze is al een aantal jaren getrouwd met Prins Rainier van Monaco (Tim Roth) en dan wordt van je verlangd dat je prinses bent, geen actrice. Zij behoort aan de zijde van haar man te staan, zeker ook nu Monaco in conflict is met Frankrijk en president de Gaulle (Andre Penvern) dreigt om Monaco binnen te vallen als Rainier niet de belastingregels verandert. Grace twijfelt of ze nog één keer haar Hollywood-droom zal verwezenlijken of dat ze toch voor haar gezien zal kiezen en een gracieuze prinses van Monaco zal zijn.

Grace of Monaco opende het filmfestival van Cannes in 2014. Dat belooft wat, als je zo’n festival mag openen. Maar eigenlijk is het allemaal teveel eer, want zo geweldig is deze film niet. Met Oliver Dahan staat er een ervaren regisseur aan het roer, die met La Vie en Rose heeft bewezen een goede biopic te kunnen maken. Maar met Grace of Monaco lukt dat een stuk minder. Dat ligt niet zozeer aan Dahan – en zeker niet aan Nicole Kidman – maar vooral aan het script. Tijdens het kijken van de film vraag je jezelf af waarom je niet wist dat prinses Grace een oorlog tussen Frankrijk en Monaco heeft voorkomen. Je mag veronderstellen dat zo’n stuk geschiedenis algemeen bekend zou zijn. Als je dan wat onderzoek pleegt, dan blijkt het ook helemaal niet te kloppen, zoals meer elementen uit de film. Dat doet veel af aan de kracht van de film. Want als je een biopic over zo’n markant figuur maakt wordt wel verondersteld dat je dicht bij de waarheid blijft. Natuurlijk mag een maker een dichterlijke vrijheid aanmeten om zijn of haar verhaal kracht bij te zetten, maar Grace of Monaco staat wel erg ver af van de werkelijkheid. Het gevaar is dat kijkers dit verhaal als waarheid gaan zien, wat een volkomen verkeerd beeld van zowel prinses Grace als Monaco kan geven. De film bevat zeker een aantal boeiende en onderhoudende scènes. Een van de leukste is wanneer Alfred Hitchcock op bezoek komt bij Grace om haar een rol in zijn nieuwe film Marnie aan te bieden, waarbij hij een verwijzing maakt naar de eerste James Bonf-film met Sean Connery. Maar het is niet voldoende om de film naar een hoger plan te tillen. Het einde is niet sterk genoeg om te overtuigen. Het is ongeloofwaardig dat door zo een toespraak de hele wereld met andere ogen naar de situatie tussen Frankrijk en Monaco gaat kijken en daarmee een mogelijke oorlog wordt voorkomen. Dan is er toch echt meer nodig. Maar in de film is een traan wegpinkende Grace voldoende om alle wereldmachten hun mening te laten herzien. Op zich is de film niet slecht gemaakt en ook niet slecht gespeeld, zeker niet door Kidman, maar het ongeloofwaardige verhaal, waarvan de feiten behoorlijk zijn verdraaid, zorgen ervoor dat de film niet echt beklijft. Gek genoeg zou dit fictionele verhaal een stuk interessanter zijn geweest als het compleet verzonnen en niet gebaseerd zou zijn op een bestaand persoon. Nu blijf je toch met een wat nare nasmaak achter. Nicole Kidman heeft dit duidelijk ook gezien, want ze noemt dit geen documentaire over of biografie van Grace Kelly, maar een uitdieping van de kwetsbaarheid en menselijkheid van haar. Meer is het inderdaad niet.

Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045242664

Grace of Monaco krijgt op Blu-ray Disc een 1080p, MPEG-AVC-gecodeerde transfer mee in het originele beeldformaat van 2.39:1. De film staat op een enkellaags disc, die voor ruim 19GB is beschreven. Het meest opvallende aan het beeld is de matige scherpte, welke voornamelijk wordt veroorzaakt door de lichte ruis, maar ook door de erg veel toegepaste overstraling van de lichte delen in beeld. Een bewuste keuze van de makers, maar het heeft wel erg veel invloed op de scherpte. Het kleurgebruik is erg wisselend. Een aantal scènes zijn erg fel van kleur, bijna te verzadigd, terwijl andere juist weer erg grauw zijn, ook omdat het contrast daar laag is. De huidtinten zijn over het algemeen iets aan de rode kant. Schaduwdetail is matig, wederom door de lichte ruis. Een ruis waar de compressie ook wat moeite mee heeft, want veelvuldig zijn er hele kleine compressiefoutjes waarneembaar in beeld, waardoor het allemaal een beetje onrustig wordt. Over het algemeen een lastig te omschrijven transfer, omdat merendeel een bewuste keuze is geweest van de makers. Maar geheel overtuigen kan de beeldtransfer niet.

Er staat één geluidstrack op deze uitgave van Grace of Monaco en dat betreft een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track in de Engelse taal, met hier en daar een paar woordjes Frans. Het geluid weet wel te overtuigen. Het is een gedetailleerde geluidstrack die erg natuurlijk klinkt. Het is ook een dialoogfilm, gezien de vele praatscènes. Alles is duidelijk te verstaan en de stemmen klinken opvallend warm. In de vele scènes in grote ruimtes van de paleizen hebben de dialogen een extra ruimtelijke klank gekregen doordat ze lichte overspraak krijgen naar de frontspeakers. De surroundspeakers worden niet alleen voor omgevingsgeluiden en muziek gebruikt, maar met een zekere regelmaat zijn er ook subtiele geluidseffecten in verwerkt en een enkele keer zelfs een flard van een dialoog. Dit alles zorgt voor een mooi ruimtelijke beleving van het geluid, waarbij alleen het LFE-kanaal weinig te doen heeft. Een erg mooie geluidstrack, die een hoge waardering verdient.

De Blu-ray Disc start op met een aantal promotie-trailers. De disc heeft geen menu en geen extra’s.

Grace Kelly is getrouwd met prins Rainier van Monaco en is nu een prinses. Alfred Hitchcock biedt haar nog een rol aan zijn nieuwe film, maar Grace wordt geacht haar man bij te staan, zeker nu hij in een conflict is met Frankrijk. Grace of Monaco beschrijft een klein deel uit het leven van Grace Kelly als prinses van Monaco. De film staat ver af van de werkelijkheid en geeft een vertekend beeld van zowel prinses Grace als het staatje Monaco. De Blu-ray Disc-uitgave is voorzien van een matige beeldtransfer, maar heeft wel een prima geluidstrack. Extra’s schitteren door afwezigheid.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.