Endless Love

Laurens van der Molen
16-10-2014

6.5

Endless Love (DVD)

Het is de dag dat David (Alex Pettyfer) en Jade (Gabriella Wilde) de uitreiking hebben van hun diploma op de middelbare school. David is al jaren verliefd op Jade, maar heeft nooit wat durven zeggen. Jade heeft zich van haar leeftijdgenoten afgesloten sinds de dood van haar broer en trekt vooral op met haar rijke ouders. Haar vader, Hugh (Bruce Greenwood), is dokter en wil niets liever dan dat zijn dochter in zijn voetsporen treedt. Hij doet er dan ook alles aan om dit waar te maken, dus wanneer David eindelijk de moed heeft gevonden om tegen Jade te praten en er een vonk overspringt tussen de twee, probeert Hugh er alles aan te doen om zijn dochter weg te houden bij de arme, maar charmante David.

Endless Love is een remake van de gelijknamige film uit de jaren ’80 met in de hoofdrollen Brooke Shields en Martin Hewitt. Het was de eerste film waarin Tom Cruise te zien was. Beide films zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van Scott Spencer. De film probeert een zeer bekend verhaal te vertellen, namelijk dat van het rijke meisje en de arme jongen die dolgraag samen gelukkig willen worden, maar helaas zijn er de ouders die hun geluk in de weg staan. Endless Love volgt dit verhaal op de voet en voor de ervaren kijker van dit soort films bevat de film dan ook weinig verrassingen. De twee hoofdrolspelers, Alex Pettyfer en Gabriella Wilde, hebben een duidelijke chemie en het is leuk om te zien hoe de twee steeds gekker op elkaar worden. Voor Gabriella Wilde is Endless Love haar eerste hoofdrol, maar dit gaat haar prima af. Alex Pettyfer kennen we onder andere van de boekverfilmingen van I Am Number Four en Beastly. Daarnaast was hij te zien in de film Magic Mike. Ook hij zet zijn rol goed neer. De ondersteunende cast is prima, de ouders, gespeeld door Bruce Greenwood, Joely Richardson en Robert Patrick, zijn vrij eendimensionale karakters en de acteurs maken er het beste van. Helaas komen alle clichés uit het genre voorbij: de jaloerse ex, de moeder die haar dochter volledig steunt, de moeilijke jeugd van de normale jongen, het zit er allemaal in. En toch is  Endless Love zeker geen vervelende film om naar te kijken. Regisseur Shana Feste maakt gebruik van een aantal prachtige locaties en geeft de twee hoofdrolspelers genoeg tijd op het scherm om de kijker te overtuigen van hun liefde. De aantrekkingskracht tussen de twee acteurs helpt hier ook aan mee. Endless Love is dan ook een vermakelijke film, maar legt het helaas door zijn voorspelbaarheid af tegen de toppers in het genre.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 104 min
Uitgever: Universal
EAN: 5053083004835

Het beeld van de DVD-uitgave van Endless Love wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is uitstekend. Het zwartniveau is goed, de kleuren zijn mooi verzadigd, en het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. Endless Love bevat een aantal mooie locaties, die prachtig in beeld worden gebracht. Het vakantiehuis aan de zee van de familie Butterfield heeft een prachtig uitzicht en de regisseur heeft erg goed gebruik gemaakt van deze locatie. Ook de verlaten dierentuin levert erg mooie beelden op. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Endless Love bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een erg goede kwaliteit. De dialogen zijn de gehele film duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde speakers, ook wanneer Jade en David zich op drukkere locaties bevinden. De subwoofer wordt weinig gebruikt en is voornamelijk te horen tijdens de feestjes die het stel bezoekt. De soundtrack van de film past goed bij de sfeer die deze over wil brengen en bevat naast een aantal popnummers ook een aantal mooie instrumentale stukken. Endless Love heeft een mooie geluidstrack meegekregen, die goed bij de film past.

De DVD-uitgave van Endless Love begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan er vanuit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen of om een scène te selecteren. De DVD bevat helaas geen extra’s.

David is al jarenlang verliefd op Jade. Wanneer hij eindelijk het zelfvertrouwen heeft gevonden om met haar te praten, hebben de twee meteen een klik. Dit tot groot ongenoegen van vader Hugh, die de arme David geen geschikte partij vindt voor zijn dochter, die zich volgens hem beter bezig kan houden met haar studie. Endless Love is een film zoals fans van het genre al vaak hebben gezien. De film doet niets nieuws. De voornaamste redenen om hem te bekijken zijn dan ook het goede acteerwerk en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers. De DVD-uitgave is prima. Op zowel de beeld- als geluidskwaliteit valt zo goed als niets aan te merken. Helaas bevat de DVD geen extra’s. Endless Love is door zijn voorspelbaarheid helaas niet meer dan een vermakelijke film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal.