Zaytoun

Jaap Stolze
15-10-2014

6

Zaytoun (DVD)

Een Israëlische gevechtspiloot Yoni (Stephen Dorff) wordt neergeschoten boven Libanon. Hij wordt gevangen genomen door de PLO en komt tijdens zijn opsluiting in contact met een Palestijnse jongetje Fahed (Abdallah El Akal) die wil ontsnappen naar het beloofde land. Tijdens een gezamenlijke vlucht komen ze nader tot elkaar ondanks hun verschillen en leren ze zodoende meer over elkaars standpunten. Zo blijkt dat ieder een andere motivatie heeft om de grens van het beloofde land (Israël) te bereiken.

De film Zaytoun handelt op een luchtige wijze over het Palestijnse conflict en speelt zich af tijdens de oorlog in Libanon anno 1982. Het is ondoenlijk om verder in te gaan op het Israëlisch-Palestijnse conflict omdat dit veelomvattend en zeer ingewikkeld is. Tenslotte draait het hier om een film en geen politieke discussie over beide kanten van het conflict. De film start met een inkijk van het leven van een jongen van Palestijnse afkomst en zijn leven in een bezet kamp. Je ziet hem naar school gaan, thuis samen met zijn vader en opa omgaan en ook af en toe buiten het kamp proberen te komen. Al snel verliest hij zijn vader tijdens een luchtaanval van de Israëliërs en nadat ook zijn goede vriend overlijd besluit hij om te proberen het beloofde land (Israël) te bereiken. Via de PLO waar hij iedere week militaire trainingen volgt komt hij in contact met een gevangene die een Israëlische gevechtspiloot blijkt te zijn. Nadat hij een deal heeft gesloten om deze piloot Yoni (Stephen Dorff) te helpen met ontsnappen, gaan ze samen op de vlucht met ieder zijn eigen doel. Het blijkt dat ze beiden verschillende ideeën hebben over thuis en het beloofde land, maar naarmate de reis vordert steeds meer begrip krijgen voor elkaar. Zeker als Yoni meer te weten komt over deze jongen en het verlies wat hij al op zo'n jonge leeftijd heeft meegemaakt, besluit hij hem uiteindelijk echt te helpen bij zijn queeste. Als symbool voor het Palestijnse conflict wordt een boom gebruikt die de jongen meeneemt op zijn reis omdat de boom werd verzorgd door zijn vader en in het beloofde Palestina zijn wortels moet planten. Erg veel kom je over de oorlog in Libanon niet te weten, het is echt een persoonlijke benadering via de ogen van een Palestijnse jongen die een thuis zoekt waar vrede heerst en geen constante dreiging.Toch weet de film niet echt te raken, het verhaal is wel aardig uitgewerkt, maar het acteerwerk van de jongen (Abdallah El Akal) is matig en weet niet te overtuigen. Hij roept eerder irritatie op dan dat je echt met hem meeleeft, de piloot (Stephen Dorff) doet zijn best maar toch blijft de emotionele band die tussen de twee ontstaat oppervlakkig en dit is spijtig omdat de film daar vooral op leunt. Een redelijke film die helaas wat vlak blijft op emotioneel gebied en ook niet veel informatie bevat over de oorlog in Libanon anno 1982.

Jaar: 2012
Speelduur: 106 min
  • Dolby Digital 5.1 - Arabisch
  • Dolby Digital 5.1 - Hebreeuws
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777951095

Het anamorfe beeldformaat van 2.35:1 is mooi en scherp op de DVD-uitgave van Zaytoun gezet. Zeer heldere weergave van kleuren, de landschapsopnames zijn wijds en mooi op beeld weergegeven. De close-ups van de acteurs zijn erg scherp, goed contrast en fijne gezichtslijnen. Ook de nachtscènes zijn vrij van artefacts en vertonen een heldere print. Al met al een mooi beeld met gevoel voor detail en een scherpe weergave van nacht- en buitenscènes.

De DVD-uitgave van Zaytoun heeft enkel een Dolby Digital 5.1 geluidsspoor (448 Kbps). Deze track doet zijn werk naar behoren en de dialogen zijn goed verstaanbaar door de centerspeaker. Alleen tijdens de actiemomenten, de schietpartiijen en bombardementen, wordt gebruik gemaaakt van de surroundkanalen. De omgevingsgeluiden en achtergrondmuziek zijn vooral hoorbaar door de frontspeakers. Al met al een prima geluidsspoor, maar net een voldoende, het had beter gekund, bv. de muziek ook goed hoorbaar in de achterste speakers.

De DVD van Zaytoun heeft één extra, die voorzien is van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van Zaytoun geeft een goed beeld van de film. zodat duidelijk is wat voor type film men kan verwachten.

De film Zaytoun is een redelijk drama over de noodgedwongen vriendschap tussen een Israëlische gevechtspiloot en een Palestijnse jongen die samen door vijandelijk Libanon reizen. Naarmate de reis vordert groeien de twee nader tot elkaar en beginnen ze elkaar beter te begrijpen. Een aardige film waarin je helaas niet veel meer te weten komt over het Palestijns-Israëlisch conflict, maar die je wel (tot op zekere hoogte) mee laat leven met de hoofdpersonages. Deze DVD-uitgave van Zaytoun is prima verzorgd, een goede beeld-en geluidskwaliteit, minpunt is het ontbreken van relevante extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.