Closed Circuit

13-10-2014

7.2

Closed Circuit (Blu-ray)

In het centrum van Londen ontploft bij een terroristische aanslag een kleine vrachtwagen waarbij veel mensen om het leven komen, waaronder twee van de daders. De enig overgebleven dader, Farroukh Erdogan (Dennis Moschitto), wordt direct opgepakt, omdat de aanslag is vastgelegd door veel beveiligingscamera’s. Het proces tegen Erdogan lijkt een uitgemaakte zaak, maar de advocaat van de verdediging pleegt zelfmoord. Advocaten Martin Rose (Eric Bana) en Claudia Simmons-Howe (Rebecca Hall) worden door de procureur-generaal (Jim Broadbent) aangesteld als vervangers. Rose duikt in de dossiers van de zaak en komt al snel tot verrassende conclusies. Hij vermoedt dat zijn voorganger achter iets is gekomen, wat hem duur is komen te staan. Erdogan lijkt meer dan een gewone terrorist te zijn en wat heeft de Britse veiligheidsdienst MI-5 daar mee te maken? Des te meer Rose en Simmons-Howe te weten komen, hoe meer ze beseffen dat ze hun leven niet meer zeker zijn.

Met de affaire Edward Snowden en de afluisterpraktijken van de NSA nog vers in het geheugen is de tijd rijp voor een film als Closed Circuit, waar de Britse veiligheidsdienst behoorlijk onder vuur ligt. De film haalde in Nederland en België de bioscopen niet, maar verscheen direct op DVD en Blu-ray Disc. Blijkbaar is het politiek getinte onderwerp niet aan de Benelux besteed. Terwijl het toch een boeiend en actueel onderwerp is. Closed Circuit, van regisseur John Crowley (Boy A), gaat dieper in op de rol van de Britse veiligheidsdienst bij terroristische aanslagen. Deze rol is duidelijk anders dan het publiek aanneemt. Op zich misschien niet verrassend, gezien de verhalen uit het recente verleden, maar op z’n minst opmerkelijk. Je legt je veiligheid in handen van zo’n organisatie en deze gaat daar op een heel andere manier mee om dan je denkt en ook mag verwachten. Een interessant onderwerp voor een film en dat wordt hier redelijk spannend uitgewerkt. Het verloop van het verhaal is moeilijk te voorspellen. Het is behoorlijk complex en je moet als kijker de aandacht er goed bijhouden om alles goed te kunnen blijven volgen. Zo is voor het voor ons onduidelijk waarom er twee verschillende advocaten betrokken zijn bij de verdediging, die elkaar niet mogen spreken of zien. Het maakt het verhaal spannender, dat wel, maar de logica ontgaat hier. Zo zijn er nog wel meer kleine en minder kleine onduidelijkheden en ongeloofwaardigheden in het script. Zo spreekt de Turkse zoon van Erdogan bijna perfect Engels, maar toch moet hij een geheime boodschap zo nodig in het Turks doorgeven. De afloop van de film is vrij onbevredigend. Hoewel misschien realistisch verwacht je toch een iets ander einde. Een ander lastig punt is het gebrek aan karakterontwikkeling. Beide advocaten schijnen elkaar uit het verleden te kennen, maar hoe dat nu precies in elkaar steekt is niet helemaal duidelijk. Martin Ross, prima vertolkt door Eric Bana, is een arrogante klootzak zonder principes, zoals hij dat zelf ook zegt. Dat is niet goed voor de sympathie van zijn karakter, ondanks zijn eerlijkheid. En van Claudia Simmons-Howe vraag je je af hoe zij de maatschappelijke ladder der advocatuur heeft kunnen beklimmen, want haar intelligentie is niet van een erg hoog niveau. Ook dit komt de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede. Intrigerend is de film wel, al is het maar omdat je wilt weten hoe het proces afloopt. Helaas is het einde een anticlimax en gaat de film een beetje als een nachtkaars uit.

Genre: Thriller
Jaar: 2013
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777949566

Closed Circuit heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan ruim 23 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Voor een moderne release is dit een vrij tegenvallende release. Dat heeft alles te maken met een ondermaats contrast. Het zwartniveau is daarmee ook niet goed. Meer dan donkergrijs wordt het niet, ook niet in de nachtscènes. Duidelijk is dat de helderheid te hoog is, waardoor het beeld flets en futloos overkomt. Qua kleurgebruik lijkt het wel alsof de film zich in het najaar afspeelt, maar het is hartje zomer. Huidtinten komen hierbij toch wel erg grauw over. De scherpte is redelijk, maar zeker niet optimaal. Echt storende compressiefouten zijn niet aanwezig, maar regelmatig duiken er kleine foutjes op. In alles dus een vrij matige transfer.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Closed Circuit is een Engelstalige lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Deze maakt redelijk goed gebruik van de surround-mogelijkheden die zo’n DTS-HD-track biedt. Het geheel klinkt redelijk dynamisch, maar richt zich behoorlijk op de voorste kanalen. De surroundkanalen worden echter niet vergeten met atmosfeergeluiden en muziek. Het LFE-kanaal laat ook direct in de eerste scène, tijdens de explosie van de vrachtwagen, al horen waartoe het in staat is. De rest van de film komen dit soort momenten echter niet veel meer voor en komt dit kanaal alleen nog in aktie als de muziek spannende passages heeft. Dialogen klinken natuurlijk en zijn over het algemeen goed te volgen. Wel is de inhoud van de dialogen op momenten erg juridisch van aard, dus je moet de juiste termen kennen om alles bij te houden. Anders biedt de ondertiteling uitkomst. Over de gehele linie gezien een degelijke geluidstrack, zonder heel erg opzienbarend te zijn.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu waar de afspeel-instellingen kunnen worden gekozen. Er is één extra te selecteren, die in HD-resolutie is en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die al vrij veel prijs geeft van het verhaal.

In het centrum van Londen wordt een terroristische aanslag gepleegd, waarbij één van de daders direct wordt gearresteerd. De advocaat van de verdediging pleegt zelfmoord, waarna Martin Ross en Claudia Simmons-Howe de zaak overnemen. Het wordt al snel duidelijk dat er veel meer aan de hand en lijkt MI-5, de Britse veiligheidsdienst wel heel betrokken te zijn. Closed Circuit is een redelijk spannende politieke thriller, die adepten van complottheorieën als muziek in de oren zal klinken. Het einde is echter redelijk onbevredigend. Het beeld van deze Blu-ray Disc-uitgave is matig, het geluid is prima in orde. Er is slechts een trailer als extra aanwezig. Buitenlandse uitgaves hebben niet veel meer extra’s, maar wel een betere beeldkwaliteit.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Benelux.