Devil's Knot

Ferdi Akkulak
10-10-2014

8

Devil's Knot (DVD)

Op 5 mei 1993 wordt het stadje West Memphis in Amerika opgeschrikt door de plotselinge verdwijning van drie kleine jongens (Stevie Branch, Christopher Byers en Michael Moore). Na een uitgebreide zoektocht worden de drie jongens de volgende dag in een poel vermoord gevonden. De vreselijke ontdekking en de brute wijze waarop de slachtoffers zijn verminkt zorgt voor grote opschudding in de kleine gemeenschap. Moeder Pam Hobbs (Reese Witherspoon) kan maar moeilijk verdragen dat ze haar zoon is verloren. Het rouwproces voor de families is dan ook alles behalve pijnloos. Na een kort onderzoek worden al gauw drie tieners (Damien Echols, Jason Baldwin en Jessie Misskelley Jr.), met een voorliefde voor hardrock en occulte zaken, beschuldigd en veroordeeld tot zware gevangenisstraffen. Verdachte Damien Echols (James Hamrick) wordt beschouwd als het brein achter de moorden en hij wordt bovendien beticht van satanistische rituelen. Privédetective Ron Lax (Colin Firth) gelooft echter in de onschuld van de drie tieners en neemt het op tegen justitie. Wat volgt is een mysterie en raadsel voor de gehele gemeenschap. Wie zou deze moorden toch hebben gepleegd? Wat is de waarheid en wat is bedrog?

Devil's Knot is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de West Memphis Three naar het gelijknamige boek van schrijfster Mara Leveritt. Al eerder is er over dit verhaal een documentaire trilogie gemaakt onder de naam Paradise Lost voor de TV-zender HBO. Paradise Lost 3: Purgatory wist in 2012 zelfs een Oscar-nominatie binnen te slepen voor Beste Documentaire. Twee jaar geleden werd er nog een documentaire uitgebracht over de West Memphis Three genaamd: West of Memphis, overigens geproduceerd door Peter Jackson. Devil's Knot is verfilmd door Oscar-genomineerde regisseur Atom Egoyan, die vooral bekend is bij het arthouse-publiek met films als Exotica, The Sweet Hereafter, Where the Truth Lies, Adoration en Chloe. Deze regisseur heeft eerder veel samengewerkt met bepaalde acteurs uit Devil's Knot, met name Elias Koteas en Bruce Greenwood. Devil's Knot is een aangrijpend rechtbankdrama, dat ondanks haar wisselvalligheden blijft boeien. De gehele cast, waaronder Reese Witherspoon en Colin Firth, leveren krachtige acteerprestaties. Het verhaal is het meer dan waard om verfilmd te worden, alleen is het jammer dat er niet meer aandacht aan het script en de diepgang van Devil's Knot is besteed. De kijker blijft nu toch met onbeantwoorde vragen zitten. Het verhaal is heel vaak dan ook vaag en terwijl er veel gesuggereerd wordt krijg je geen duidelijke antwoorden op wat er plaats heeft gevonden tijdens dit verschrikkelijke misdrijf. Hoewel er veel karakters worden getoond in de film, is het wel duidelijk wie de hoofdpersonages zijn en die hebben dan ook een goede karakterontwikkeling. De manier van filmen is ook bijzonder opvallend. Dit vooral omdat de emoties van de karakters goed uit de verf komen en de beelden in West Memphis uitmuntend zijn. Er hangt een grauwe en realistische sfeer rondom de film, die zorgt voor een spanningsboog. De film weet een indruk achter te laten en geeft stof tot nadenken, maar heel lang weet de film niet te beklijven. Devil's Knot is meer een waarschuwing voor ouders om beter op hun kind(eren) te letten.

Genre: Biografie, Drama, Misdaad
Speelduur: 114 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033041

Devil's Knot wordt op deze DVD gepresenteerd in een anamorf 2.39:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit voor deze DVD-uitgave is netjes verzorgd en heeft over het algemeen weinig op- of aanmerkingen. De kleuren zijn helder en mooi verzadigd, terwijl het contrast goed is tot in de kleinste details. Compressiefoutjes zijn er bijna niet te vinden. Wat wel opvalt is het gebrek aan scherpte bij de nachtscènes, maar erg storend is dit niet. De transfer is niet perfect, maar is wel goed verzorgd. De DVD-uitgave bevat Nederlandse ondertiteling en is duidelijk onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Devil's Knot geeft de kijker de keuze tussen een Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s) en een DTS 5.1-track (754 kb/s). Het geluid is goed in deze film en dat komt vooral door de dialogen en de soundtrack. Wat wel opvalt is dat in bepaalde scènes de muziek overheersend is en dat dialogen wel eens niet verstaanbaar kunnen zijn. De geluiden komen uit de frontspeaker en er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van de surroundkanalen. Wat wel noemenswaardig is, is dat de omgevingsgeluiden met de Dolby Digital 5.1-track erg goed te horen zijn. De DTS 5.1-track zijn de details in de surroundkanalen iets meer te onderscheiden. Over het algemeen is het geluid voor de DVD-uitgave van Devil's Knot goed, maar had ook veel beter gekund.

Bij het opstarten van de DVD begint de film direct. Er is geen menu beschikbaar. Ook extra's zijn helaas niet aanwezig op deze DVD-uitgave. Op de buitenlandse uitgave van Devil's Knot zijn er wel extra's zoals: verwijderde scènes, een making of en een featurette te vinden. In Nederland of België is er van deze film geen Blu-ray Disc uitgebracht.

In 1993 worden drie kleine jongens op brute wijze vermoord in West Memphis, Arkansas. De hele gemeenschap, inclusief de families van de slachtoffers, zijn hiervan geschokt en opgeschrikt. Al snel volgt er een arrest van drie tieners met een voorliefde voor hardrock en satanistische rituelen. Devil's Knot is een spannend en meeslepend misdaaddrama dat vooral het beste werkt voor mensen die nog niet bekend zijn met het vreselijke waargebeurde verhaal. Regisseur Atom Egoyan brengt de film mooi in beeld en de cast laat zich van haar beste kant zien. Vragen zullen niet beantwoord worden en heel lang zal de film niet beklijven maar de film is de moeite waard om te bekijken. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn prima, maar helaas zijn er geen extra's aanwezig.