Tracks

02-10-2014

7.2

Tracks (Blu-ray)

Robyn Davidson (Mia Wasikowska) heeft een droom. Ze wil in haar eentje, met alleen een hond en een aantal dromedarissen, de binnenlanden van Australië doorkruisen naar de westkust. Een reis van meer dan 3000 kilometer. Iedereen verklaart haar voor gek, want ze zal dit niet overleven. Maar Robyn is vastbesloten en gaat in de leer bij Kurt (Rainer Bock) en Sally (John Flaus) om met de dromedarissen om te kunnen gaan. Als beloning krijgt ze dan drie dromedarissen mee voor op haar lange tocht. Zo’n reis is duur en ze zoekt naar fondsen om haar financieel te ondersteunen. Het tijdschrift National Geographic is geïnteresseerd in haar reisverhaal en stuurt de opdringerige fotograaf Rick (Adam Driver) naar haar toe. Hij zal haar onderweg een paar keer opzoeken om foto’s te maken. Vol goede moed gaat Robyn op pad, niet wetende wat de lange tocht haar zal brengen.

Robyn Davidson is een bijzondere vrouw. Een vrouw met lef, want dat moet je wel hebben als je in je eentje te voet de woestijngebieden van Australië wil oversteken met alleen maar een hond en een aantal dromedarissen als gezelschap. Toch heeft Robyn Davidson dat gedaan, in 1977. De reden waarom ze de tocht wilde maken blijft een beetje in het midden. Ze wilde alleen zijn, gaf ze aan, meer niet. Haar doorzettingsvermogen is in ieder geval bewonderenswaardig. Over haar ervaringen van deze tocht van meer dan 3000 kilometer schreef ze een boek, Tracks genaamd. En van dat boek maakte regisseur John Curran (The Painted Veil, Stone) een film, met Mia Wasikowska (The Kids Are All Right, Alice in Wonderland) in de rol van Robyn Davidson. Het proces van het maken van de film begon al veel langer geleden, al kort nadat het boek verscheen in 1980. Julia Roberts en Nicole Kidman waren ooit in beeld als de vertolkers van Robyn Davidson, maar uiteindelijk, vele jaren later, ging die rol naar Mia Wasikowska. Grote delen van de film zijn zonder dialoog, waardoor Wasikowska de gelegenheid krijgt haar acteerkunsten meer op een non-verbale manier ten toon te spreiden. En dat gaat haar redelijk goed af, al weet ze op de meest dramatische momenten net niet voldoende inhoud aan haar karakter te geven.
Het verhaal is in de basis eenvoudig: een jonge vrouw wil met een aantal dromedarissen de woestijnen van West-Australië doorkruisen, richting de westkust. Door dat verhaal heen worden diverse korte of langere verhaallijnen geweven, zoals met fotograaf Rick, die een reportage maakt voor National Geographic, maar ook een oogje op Robyn heeft. En hoewel Robyn in eerste instantie weinig van deze opdringerige fotograaf moet hebben speelt hij wel een belangrijke rol en is hij eigenlijk haar redder in nood. De film haalt regelmatig gebeurtenissen uit het verleden naar voren, maar dat is niet nodig en haalt alleen maar de vaart uit het verhaal. Ook zonder deze scènes wordt duidelijk waar Robyn vandaan komt en hoe ze in het leven staat. Want daar wordt in het begin van de film erg veel tijd aan besteed. Hoewel je er dan eigenlijk nog steeds niet achter bent waarom Davidson deze reis nu eigenlijk zo graag wil maken. Het tweede deel van de film is meer van hetzelfde en dan gaat het tempo, ondanks dat de ontberingen en het verlangen naar het einde van de tocht van Davidson goed in beeld worden gebracht, behoorlijk omlaag en kijk je halsreikend uit naar de einde van de reis. De film is boeiend, maar raakt de kijker toch niet heel diep in het hart. Daarvoor blijft de dramatiek net iets teveel aan de oppervlakte. Maar respect moet je wel hebben voor een vrouw als Robyn Davidson en dat geeft de film in dit geval een meerwaarde.

Jaar: 2013
Speelduur: 113 min
Uitgever: A-Film Benelux
EAN: 8716777950173

De Blu-ray Disc van Tracks heeft een 2.35:1 beeldformaat in een1080p resolutie. De film staat op een enkellaags disc, waarvan zo’n 23GB is beschreven. Een opvallend detail aan Tracks zijn de prachtige opnames. De natuur van Australië is daarvoor natuurlijk uitstekend geschikt, maar ook de belichting is mooi. Veel scènes zijn tegen zonsondergang opgenomen, waardoor de kleuren een warme tint meekrijgen. De transfer brengt deze mooie opnames erg goed over naar Blu-ray. Er valt eigenlijk niet zoveel aan te merken op het geheel. Scherpte, detaillering, contrast, het is allemaal dik in orde. De film is nog op 35mm-film gedraaid en dat zorgt voor een lichte korrel, welke de filmische uitstraling alleen nog maar versterkt. Een hele mooie transfer dus, die een hoge score verdient.

Er staat één geluidstrack op de Blu-ray Disc van Tracks en dat betreft een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Op zich is dit een hele mooie en gedetailleerde geluidstrack, met prachtige omgevingsgeluiden en mooie geluidseffecten. Vooral het gegrom van de dromedarissen is indrukwekkend. Er is echter één belangrijk nadeel en dat is dat de balans vaak ver te zoeken is. Meest storende element hierbij is het niveau van de dialogen, dat echt veel lager is dan de rest van het geluid. Daardoor is de verstaanbaarheid soms in het geding. Doordat de dialogen geheel uit het centerkanaal komen krijg je de neiging om het volume van dit kanaal wat op te krikken, maar dat zou nooit een overweging moeten zijn. De muziek van Garth Stevenson staat juist weer vrij hard in de mix. De muziek is erg esoterisch van aard en doordat deze bijna continue aanwezig is begint het op een bepaald moment te irriteren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Jammer van deze problemen met de balans, want qua inhoud is dit een zeer sfeervolle en mooi gedetailleerde geluidstrack.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu. Er staat slechts één extra op deze uitgave, in HD en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer van de film.

Robyn Davidson wil in haar eentje, slechts vergezeld door een hond en een aantal dromedarissen, door de woestijnen van Australië naar de westkust trekken. Een reis van meer dan 3000 kilometer. Tracks is de verfilming van het waargebeurde verhaal rond Robyn Davidson. De film is boeiend, maar blijft toch iets teveel aan de oppervlakte om diepe indruk te maken. Het beeld van deze Blu-ray Disc-uitgave is prachtig, maar het geluid mist de nodige balans, waardoor vooral de dialogen soms lastig te volgen zijn. Als schamele extra is alleen de trailer voorhanden.