Weekend in Paris, A

Laurens van der Molen
01-10-2014

8

Weekend in Paris, A (DVD)

Nick (Jim Broadbent) en Meg (Lindsay Duncan) zijn dertig jaar getrouwd en gaan om dit te vieren een weekend naar Parijs. De stad van de liefde en de plek waar ze ook met hun huwelijksreis heen zijn geweest. Eenmaal aangekomen bij het hotel blijkt echter alles veranderd te zijn en is Meg alles behalve tevreden. Het Britste stel besluit het over een andere boeg te gooien en stapt in een taxi naar een van de meest luxe hotels in Parijs. Vanuit daar proberen ze hun relatie een tweede leven te geven, maar hebben ze na dertig jaar, nu hun kinderen uit huis zijn, eigenlijk nog wel een reden om bij elkaar te blijven? In Parijs ontmoeten ze Morgan (Jeff Goldblum), een oude studiegenoot van Nick, die hen uitnodigt voor een feest bij hem thuis. Op dit feest komen alle frustraties van de afgelopen dertig jaar naar boven en zullen Nick en Meg een beslissing moeten nemen over hun toekomst.

De originele titel van de film is Le Week-End. Er is in Nederland echter voor gekozen om de film de titel A Weekend in Paris mee te geven. Een titel die de lading van de film goed dekt en ook logischer is, aangezien het een Britse film is die zich afspeelt in Parijs. Kijkend naar de trailer zou je een romantische komedie verwachten, maar regisseur Rocher Michell weet de kijker aangenaam te verrassen. A Weekend in Paris is namelijk alles behalve een romantische komedie. Nick en Meg houden van elkaar, maar vooral Meg ziet eigenlijk geen goede reden meer om bij elkaar te blijven. Nick doet er alles aan om haar bij zich te houden, maar Meg stelt hem terecht de vraag: “Is dit omdat je mij wilt of omdat je bang bent voor verandering?”. Het is erg interessant om te zien hoe deze spanning zich tijdens het weekend opbouwt. Dit is voor een heel groot deel te danken aan de geweldige cast. Jim Broadbent en Lindsay Duncan spelen geweldig en zorgen ervoor dat je als kijker de aandacht erbij houdt. De toevoeging van Jeff Goldblum als oude studiegenoot is ook een erg goede keuze. Hij geeft een komische noot aan de film en speelt weer een vreemde vogel, zoals we van hem gewend zijn. Bovendien biedt zijn karakter, Morgan, Nick een goed beeld van hoe het ook kan, iets wat erg belangrijk is voor de uiteindelijke conclusie van de film. De locatie Parijs is prachtig en zorgt voor een goed contrast met de problemen die het stel heeft. Terwijl de twee al ruziënd over straat lopen, worden ze aan alle kanten gepasseerd door jonge verliefde stelletjes, wat ze dertig jaar geleden tijdens hun huwelijksreis zelf nog waren. A Weekend in Paris is een verfrissende film in zijn genre en door de erg sterke acteerprestaties een genot om naar te kijken.

Genre: Komedie
Speelduur: 93 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939742712

Het beeld van de DVD-uitgave van A Weekend in Paris wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De kleuren zijn mooi verzadigd, het zwartniveau is goed en het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. Parijs staat uiteraard garant voor een aantal mooie beelden. Het uitzicht vanuit het hotel waarin Nick en Meg verblijven is bijvoorbeeld prachtig en ook erg sfeervol in beeld gebracht. De stad ademt romantiek en regisseur Rocher Michell heeft dit erg goed in beeld weten te brengen. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van A Weekend in Paris bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. Het spoor heeft een ruimtelijk gevoel en de verschillende speakers worden optimaal gebruikt. Hoewel A Weekend in Paris een film is die het vooral van de dialoog moet hebben, is er ook erg veel aandacht besteed aan het achtergrondgeluid en aan de mooie soundtrack. Beide voegen veel toe aan de sfeer. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ook in de drukkere scènes. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, maar daar is het de film ook niet voor.

De DVD begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan vanuit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen, om een scène te selecteren of om de trailer af te spelen. De DVD-uitgave van A Weekend in Paris bevat helaas, naast de trailer, geen extra’s.

Om hun dertigjarigehuwelijks jubileum te vieren en tegelijkertijd hun huwelijk te redden, gaan Nick en Meg een weekend naar Parijs. Tijdens het weekend komen alle frustraties van het Britse stel naar boven en komen ze voor een moeilijke keuze te staan. A Weekend in Paris is een andere film dan je zou verwachten na het zien van de trailer. In plaats van een romantische komedie krijgt de kijker een eerlijk verhaal te zien over een huwelijk waar eigenlijk de fut wel uit is. Regisseur Rocher Michell zet samen met zijn cast een realistisch beeld neer van romantiek en dat werkt verfrissend. De DVD-uitgave van A Weekend in Paris is wat beeld en geluid betreft uitstekend, maar bevat helaas geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.