August: Osage County

24-09-2014

7.1

August: Osage County (DVD)

De aan pillen verslaafde Violet (Meryl Streep) woont samen met haar aan alcohol verslaafde man Beverly (Sam Shepard) op het platteland in Osage County in Oklahoma wanneer Beverly plotseling overlijdt. Tijdens de begrafenis komen hun dochters Barbara (Julia Roberts), Karen (Juliette Lewis) en Ivy (Julianne Nicholson) met hun respectievelijke partners naar Osage County. Ook Mattie Fae (Margo Martindale), de zus van Violet en haar man Charlie (Chris Cooper) zijn van de partij. De onderlinge verhoudingen zijn al jaren verstoord en iedereen heeft zo z’n relationele problemen, maar niemand wil verstek laten gaan. De ruzies en onderlinge verwijten zijn niet van de lucht. Oude geheimen worden openbaar gemaakt, wat de onderlinge verhoudingen niet ten goede komt. Maar het is je familie en die laat je niet in de steek. Toch?

In 2008 won schrijver Tracy Letts de Pulitzer Price voor zijn toneelstuk August: Osage County. Het heeft twee jaar bijna onafgebroken in de Amerikaanse zalen gespeeld. Letts bewerkte zijn eigen toneelstuk tot scenario en had graag ook dezelfde cast van zijn toneelstuk voor de film, maar producent Harvey Weinstein stak daar een stokje voor. Uiteindelijk is geen enkele acteur of actrice van het toneelstuk in de film aanwezig. Het sterke punt van August: Osage County is het acteren. Meryl Streep en Julia Roberts kregen beide een Oscarnominatie, maar het merendeel van de cast speelt uitstekend, uitgezonderd Juliette Lewis en Benedict Cumberbatch, die net iets te overdreven spelen. Dat past ook wel weer bij de film, waarbij de absurditeit steeds grotere vormen aanneemt. Maar het is een genot om naar zowel Streep als Roberts te kijken. Meryl Streep is niet bang om lelijk te zijn. Zowel in uiterlijk als persoon. Ze is een bitch, die op momenten ook medelijden opwekt. Julia Roberts speelt voor het eerst een hartvochtig personage, wat haar dus uitstekend afgaat. Zelf vind Roberts haar karakter een vreselijk mens en daar heeft ze zeker gelijk in. Een erg beklemmende scène is de eetscène na de begrafenis, waar de hele familie is aangeschoven voor een lunch. Het is familie, dus men wil elkaar niet afvallen, maar er worden continue stoten onder de gordel uitgedeeld aan elkaar. Het roept herinneringen op aan Festen, de Deense Dogma-film van Thomas Vinterberg. Maar waar dat een bloedserieuze film is begint in August: Osage County langzaamaan een komische ondertoon de overhand te krijgen. Omdat de film duidelijk als drama gekenmerkt staat is het maar de vraag of dat de bedoeling is geweest.
Het toneelstuk was behoorlijk succesvol, de film zal die status niet halen. Maar het is boeiend om deze cast eens in rollen te zien die buiten hun gebruikelijke spectrum liggen.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 116 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033027

August: Osage County heeft op deze DVD-uitgave het originele beeldformaat van 2.35:1 in anamorfe vorm meegekregen. Er is nog ‘ouderwets’ op 35mm-film gedraaid en de prachtige en sfeervolle fotografie van de film heeft een uitmuntende transfer op DVD gekregen. Het beeld is haarscherp en heeft een uitstekend contrast met bijbehorend schaduwdetail. De broeierige, warme sfeer komt goed over op beeld, terwijl de film in een koude herfst is opgenomen. Maar daar merk je weinig tot niets van. Door de constant hoge bitrate is er geen sprake van enige compressiefouten. Ook overige artefacten zijn niet aanwezig en dat maken dit tot een perfecte transfer. De volle score!

Een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de Engelse taal is wat als belangrijkste geluidstrack op deze DVD staat. We mogen hier van een dialoogfilm spreken, want in bijna alle scènes is dialoog de hoofdmoot van het geluid. Deze komt niet alleen uit het centerkanaal, maar wordt bijna continue doorgezet naar de frontkanalen. Dat zorgt voor een iets ruimtelijker effect, wat over het algemeen goed werkt. De surroundkanalen worden alleen gebruikt voor omgevingsgeluiden en muziek en dat alles op een laag volume. Daardoor ontstaat de indruk dat alleen de voorste kanalen gebruikt worden. De aandacht ligt vooral op de dialogen, die ondersteund worden door elementaire omgevingsgeluiden die niet erg opvallen, maar het geheel wel goed ondersteunen. De muziek is pakkend en sfeervol, maar niet in heel veel scènes wordt muziek gebruikt.

De DVD heeft geen menu en ook geen extra’s. In Nederland of België is er van deze film geen Blu-ray Disc uitgebracht.

De familie van Violet Weston komt bijeen voor de begrafenis van Beverly, de man van Violet. De onderlinge verhoudingen zijn duidelijk verstoord en de verwijten naar elkaar zijn niet van de lucht. August: Osage County is een bewerking van een toneelstuk. Het acteerwerk is bij vlagen zeer indrukwekkend, vooral van Meryl Streep en Julia Roberts. De film zelf hinkt teveel op twee gedachten om over de hele linie indruk te blijven maken. Het beeld van deze DVD-uitgave is indrukwekkend en het geluid is dik in orde. Extra’s zijn helaas niet aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Films.