Boardwalk Empire - Seizoen 4

07-09-2014

8.8

Boardwalk Empire - Seizoen 4 (Blu-ray)

Na het zeer gewelddadige slot van seizoen 3, trekt Nucky Thompson (Steve Buscemi) zich volledig terug uit het publieke leven. Zijn vrouw en kinderen zijn weg, maar de trouwe butler Eddie (Anthony Laciura) weigert te vertrekken. Alle illegale handel wordt gerund door Nucky's broer Eli. Met de opkomst van J. Edgar Hoover (Eric Ladin) wordt het steeds lastiger drank te smokkelen en is er dringend vraag naar meer inventieve manieren van handel drijven. Al Capone (Stephen Graham) denkt alleen maar aan het uitbreiden van zijn macht, direct ten koste van de Ierse gangster Dean O'Banion (Arron Shiver). Van Alden (Michael Shannon), die zich nog altijd schuil houdt voor de politie, komt al snel middenin het strijdtoneel terecht. Ondertussen krijgt Chalky White (Michael Keneth Williams) steeds meer plezier in het runnen van een eigen nachtclub, hoewel er niemand van zijn huidskleur zelf in de club mag komen. De mysterieuze dokter Narcisse (Jeffrey Wright) predikt dat Chalky zich los moet maken van zijn blanke onderdrukkers, maar blijkt al snel meer sinistere plannen te hebben. Nucky staat voor een lastige opgave zich toch weer met de zaken te gaan bemoeien en zich hiermee weer in de kijker van zijn vijanden te spelen.

Na drie sterke seizoenen wordt het een grote opgave voor de makers van Boardwalk Empire om het vierde seizoen op hetzelfde niveau te houden. In de eerste drie jaar van de serie begon het sowieso wat haarscheurtjes te vertonen. Hier en daar slopen er wat karakters in de serie die niet heel nuttig waren, lag de drama er soms iets teveel bovenop en werd hoofdpersoon Nucky Thompson wat eentonig in een omgeving met interessantere bijfiguren. Boardwalk Empire – Seizoen 4 maakt dit grotendeels goed. Qua aankleding, enscenering en beeldvoering is deze serie nog steeds van de bovenste plank. Wederom zijn kosten noch moeite gespaard om kijkers de tijd van de drooglegging te doen herbeleven. Het is dan ook het verhaal waarvan kijkers hopen dat het bevalt. In eerste instantie zijn het bijfiguren zoals Chalky White, Al Capone en Richard Harrow die de boventoon voeren. Alle drie hebben een ijzersterk verhaal in dit seizoen van Boardwalk Empire en behoren tot de absolute favorieten van de serie. Andere gangsters, zoals Lucky Luciano en Dean O'Banion worden ook verder uitgediept. We krijgen meer te weten over de onderlinge strijd, de (geforceerde) wisseling van de wacht en hoe de opkomende (F)BI hiertegen optreedt. Dokter Narcisse, subliem gespeeld door Jeffrey Wright, gunt ons een betere blik in het leven van de zwarte Amerikaan in de jaren '20 en is een heerlijke wreedaard. Zijn kat-en-muis-spel met Chalky White en Nucky is één van de hoogtepunten van dit seizoen. Nucky zelf blijft een vreemd karakter, maar lijkt iets menselijker te zijn geworden. Hij krijgt een geloofwaardig, menselijk begrip voor Eddie, wat erg leuk is om naar te kijken. Zijn hele reis naar Tampa en de geforceerde romance aldaar is zonde van de tijd. Alle ontwikkeling van (bij)figuren waar we tot dusver nog niet zoveel van hebben gezien, gaat natuurlijk ten koste van andere personages. Laat dit voor het grootste deel nou net diegenen zijn, die de serie alleen maar ophouden. Figuren als Marget Thompson (Kelly Macdonald), die eigenlijk al een tijdje geen eigen ontwikkeling doormaken, krijgen stukken minder te doen. Het enige gemis is dat Michael Stuhlbarg's Arnold Rothstein iets te weinig voorkomt. Boardwalk Empire – Seizoen 4 bevat sowieso een stuk minder drama dan de vorige seizoenen en centreert zich op de gangsters. De afleveringen komen hierdoor wat gebalanceerder over, met een goed tempo dat de kijkers blijft boeien. Het drama van het seizoen focust zich voornamelijk op de familie van Nucky en Eli Thompson (de altijd subliem acterende Shae Whigham) en het verwoeste leven van Gillian Darmody (Gretchen Mol). Hoewel in eerste instantie wat cliché, komt dit allemaal tot een spetterend einde. Boardwalk Empire – Seizoen 4 is goed uitgebalanceerd waarin elke aflevering relevant is. Het verhaal wordt uitgebreider, de karakters interessanter en daarmee de serie nog stukken spannender. Seizoen 4 eindigt met heel veel open eindjes. De vraag is of alles in het aangekondigde laatste vijfde seizoen goed kan worden afgerond. Na een indrukwekkend vierde seizoen zijn de verwachtingen erg hooggespannen.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Speelduur: 672 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
  • DTS-HD 5.1 - Engels
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Warner Home Video
EAN: 5051888168899

• Boardwalk Chronicle
  • Scouting the Boardwalk
  • Season 3: Revisited
  • The Onyx Club: A Step Back In Time
  • PaleyFest: Made In NY Boardwalk Empire Panel
  • Becoming Harrow
  • New Characters
  • Audio Commentaries

Met een beeld in een 1.78:1 formaat heeft Boardwalk Empire – seizoen 4 een voor moderne televisieseries gebruikelijk beeldformaat. De Blu-ray discs hebben een 1080p-resolutie en voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Er valt weinig te klagen over het beeld van dit vierde seizoen van deze populaire serie. Net als de vorige seizoen heeft het beeld een donkere uitstraling, met uitgewassen en grauwe kleuren. Dat zien we met name terug in de kleding en decors. Huidtinten komen redelijk natuurlijk over. Ondanks de donkere delen blijft het contrast en schaduwdetail goed overeind. Op de scherpte van close-ups valt helemaal niets aan te merken, maar enkele totaalshots hebben een licht onscherpe aanblik. Voor het overige is dit wederom een prima uitgave op Blu-ray Disc.

Voor het geluid van Boardwalk Empire – seizoen 4 is er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track beschikbaar in de Engelse taal. De overige geluidstracks in de andere talen zijn ‘gewoon’ DTS-audio en laten we hier buiten beschouwing. De serie draait voornamelijk om dialogen en die blijven altijd kaarsrecht overeind. Ze komen uitsluitend uit het middenkanaal en zijn uitstekend te volgen. De overige kanalen komen ook veelvuldig in het geluidsbeeld voor, waarbij omgevingsgeluiden goed aanwezig zijn. Ze zorgen voor een sfeervolle creatie van de locaties. Er is veel aandacht voor detail, wie goed luistert komt heel mooie effecten en subtiele sfeergeluiden tegen. Geweer- of pistoolschoten knallen uit de speakers en het LFE-kanaal zorgt op momenten ook voor een goede ondersteuning van het laag. In alles een erg uitgebalanceerde en uitstekende geluidstrack, waar veel anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Seizoen 4 van Boardwalk Empire is op Blu-ray Disc verkrijgbaar op vier discs. Zodra je één van de discs in je BD-speler stopt, kom je direct in het geanimeerd Engelstalige hoofdmenu terecht. Elke disc bevat drie afleveringen en verschillende extra's.

Audiocommentaar door cast en crew
De helft van de afleveringen zijn met audiocommentaar te bekijken. Hierin komen producenten, regisseurs en acteurs die een belangrijke rol spelen in de desbetreffende aflevering aan het woord. Naast het ophalen van herinneringen of het prijzen van een acteerprestatie wordt er ook ingegaan op de directe motivatie van karakters, hoe een scène tot stand is gekomen of wordt een moment in historische context geplaatst. Sowieso vermakelijk en vaak genoeg interessant. Helaas is het audiocommentaar niet ondertiteld, waardoor je goed moet opletten.

Boardwalk Chronicle
Bij elke aflevering van Boardwalk Empire - Seizoen 4 kan men deze functie inschakelen. Tijdens een scène wordt er informatie gegeven over de karakters, de locatie waar de scène zich afspeelt en waar aanwezig historische feiten. Vaak interessant, vooral de vele feitjes.

Scouting the Boardwalk
Wanneer Boardwalk Chronicle is ingeschakeld, is er op een bepaald moment in elke aflevering de keuze een korte extra featurette te zien over de scène in kwestie. Dit gaat altijd over de ruimte waarin de scène zich afspeelt en hoe de makers van Boardwalk Empire getracht hebben de jaren '20 weer tot leven te wekken. Erg informatief voor de liefhebber. Op disc 4 van deze Blu-ray collectie van Boardwalk Empire - Seizoen 4, zijn alle twaalf korte featurettes in één keer te bekijken.

PaleyFest: Made in NY, Boardwalk Empire Panel (30 min)
Een Q&A met een deel van de cast en crew na het uitzenden van aflevering 5. Er wordt voornamelijk ingegaan op simpele vragen van aanwezigen. Leuk om te kijken, maar nergens wordt er echt nieuwe informatie verschaft.

Season 3 Revisited (15 min)
Producent Terence Winter gaat aan de hand van beelden uit de serie langs de hoogtepunten uit seizoen drie. Een goede opfrisser voor degenen die het eerdere seizoen gezien hebben en vol enthousiasme aan seizoen vier willen beginnen.

The Onyx Club: A Step Back In Time (10 min)
Hierin wordt er iets dieper ingegaan op de club van Chalky White, waaronder de bouw van de set, de (aan)kleding en hoe dergelijke clubs in de jaren '20 waren.

New Characters (6 min)
Alle nieuwe figuren uit dit seizoen worden besproken door Terence Winter en de verschillende acteurs die de nieuwe personages spelen. Er wordt ingegaan op de historische accuraatheid van de karakters en een korte biografie gegeven.

Becoming Harrow (8 min)
Een korte clip waarin er dieper wordt ingegaan op het interessante karakter van Richard Harrow. Acteur Jack Huston gaat in op hoe hij het personage heeft ontwikkeld en hoe hij Richard Harrow ziet. Hiernaast geeft regisseur/producent Tim van Patten zijn mening over Huston en Harrow.

In Boardwalk Empire - Seizoen 4 trekt Nucky Thompson zich terug uit de criminele wereld. Hij wordt al snel gedwongen zich met zijn gewelddadige verleden te verzoenen, wanneer oude vrienden in problemen komen en de spanningen hoog oplopen. Het vierde seizoen van Boardwalk Empire schetst een grotere, ingewikkeldere wereld dan tot nu toe gedaan is. Bijfiguren komen meer in de schijnwerper, wat erg goed uitpakt. Het verhaal is intens en voor het grootse deel zeer boeiend. Qua beeld is de serie wat grauw, maar naast enkele wazige achtergronden heeft Boardwalk Empire een prime beeldkwaliteit op deze Blu-ray Disc. Het geluid is fantastisch gelaagd en van een sublieme kwaliteit. De verschillende extra's zijn verdeeld over de vier discs en is voornamelijk zeer informatief. Boardwalk Empire - Seizoen 4 is een zeer sterke voortzetting van de serie, waar het verhaal omvangrijker en intenser wordt. De grootste vraag is of het de makers lukt alles af te ronden in het vijfde en laatste seizoen van het zeer sterke Boardwalk Empire. Een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.