Railway Man, The

03-09-2014

8.7

Railway Man, The (Blu-ray)

Eric Lomax (Colin Firth) is idolaat van treinen en kent het spoorboekje zowat uit z’n hoofd. Op een van zijn treinreizen ontmoet hij de jongere Patti (Nicole Kidman) en wordt op slag verliefd. Binnen afzienbare tijd zijn ze met elkaar getrouwd. Wat Patti nog niet weet is dat Eric zijn verleden met zich meedraagt. Hij heeft tijdens de oorlog in krijgsgevangenschap gezeten en moest werken aan de Birma-spoorweg. Wat hij daar allemaal heeft meegemaakt vertelt Eric echter niet. Hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen en daarom zoekt Patti contact met Finlay (Stellan Skarsgard), een medesoldaat uit de oorlogstijd en net als Eric lid van de lotgenotengroep van ex-krijgsgevangenen. Finlay heeft ook een oorlogstrauma, maar vertelt wel aan Patti wat de jonge Eric (Jeremy Irvine) tijdens deze zware periode heeft meegemaakt. Ze werkten aan het onderhoud van de machines van de spoorweg en van diverse losse onderdelen maakten ze een radio waarmee ze naar de BBC konden luisteren. Als de radio wordt gevonden wijst Eric zichzelf aan als het brein. De ontberingen zijn zwaar, maar er staat hem nog veel meer te wachten. Het is dan ook een wonder dat Eric nog leeft.

De Brit Eric Lomax vocht als jonge luitenant tijdens de oorlog in Azië, maar werd krijgsgevangen gemaakt. Hij werd gedwongen te werken aan de Birma-spoorlijn en gemarteld. Na de oorlog sprak hij met niemand over zijn ervaringen, maar na 50 jaar schreef hij een autobiografie. In datzelfde jaar werd het boek al verfilmd met John Hurt in de rol van Lomax. Nog eens twintig jaar later is er dan The Railway Man, gemaakt door Jonathan Teplitzky, met Colin Firth in de rol van de oude en Jeremy Irvine als een jonge Eric Lomax. Het is Eric’s vrouw Patti, een mooie integere rol van Nicole Kidman, die wil weten wat er zich precies met haar man is gebeurd, want ze staat op het punt er aan onderdoor te gaan. The Railway Man is een film met diepgang en weet uitstekend de problemen en traumatische gevoelens van oorlogsslachtoffers en hun partners weer te geven. Geslotenheid, verdriet, nachtmerries, het zijn allemaal kenmerken van mensen die de verschrikkelijke ontberingen van de oorlog hebben meegemaakt. Deze film laat beide elementen zien; het leven van een getraumatiseerde man die er niet over kan en wil praten en de ervaringen van de jonge soldaat zelf. Via verschillende flashbacks komt het verhaal naar buiten. In het heden (begin van de jaren ’80, wanneer Eric Lomax z’n vrouw leert kennen) wordt het traumatische leven van Lomax kenbaar gemaakt. In de flashbacks zien we hoe de jonge Eric moet zien te overleven in krijgsgevangenschap en martelingen van de Japanners moet doorstaan. Deze scènes hebben duidelijk de meeste impact. Heden en flashbacks lopen door elkaar heen, soms wordt er wat te vaak heen en weer geschakeld tussen heden en verleden. En ook het tempo had wat omhoog gekund. Maar over het algemeen is het een aangrijpende film, zeker als je beseft dat het volledig op waargebeurde feiten is gebaseerd. Om zo dicht mogelijk bij de realiteit te blijven heeft men de opnames gemaakt op precies dezelfde locaties in Thailand waar de echte spoorlijn is aangelegd. Door de jaren heen heeft het oerwoud de spoorlijn weer teruggenomen, maar een gedeelte werd weer vrijgemaakt voor de opnames.
De moraal aan het eind van het verhaal lijkt wat geforceerd, maar ook dit is overeenkomstig de werkelijke feiten. Lomax stierf voordat de film af was, maar volgens zijn vrouw Patti is die trouw aan de ervaringen van haar man gebleven. Dat maakt de film des te meer aangrijpend.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045240769

• Interviews

The Railway Man staat in het originele 2.35:1 formaat op de disc en het betreft een 1080p-transfer. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-AVC codec. Wie de film bekijkt zal getroffen worden door het mooie beeld. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op filmisch en inhoudelijk vlak. De kadrering lijkt soms erg onnauwkeurig en slordig, maar dat roept juist de beklemmende sfeer op die de makers zoeken. En dat alles wordt op een bijna perfecte manier overgebracht in deze transfer. Scherpte, kleurgebruik en detaillering zijn uitmuntend. Ook de dieptewerking is zoals we van HD-materiaal mogen verwachten. De kille sfeer van de jaren ’80 wordt afgewisseld met de broeierige, tropische sfeer tijdens de oorlog. Geen enkel storend element is aanwezig. Het enige dat deze transfer van een perfecte score afhoudt is het niet altijd even consistent zijn van het zwartniveau. Maar dat is dan ook het enige minpuntje van deze verder prachtige transfer.

Voor het geluid van The Railway Man is er een DTS-HD Master Audio 5.1-track beschikbaar. Ook hier hebben we te maken met een uitstekende transfer. Ondanks dat er weinig actie in de film zit is deze track toch heel dynamisch en divers. Van harde passages tot subtiele scènes, alles komt uitstekend over. Men heeft regelmatig heel korte effecten toegepast, waarbij het geluid alom aanwezig is. Meestal om de kijker even te laten schrikken, of op een bijzondere omkeer te wijzen. Het LFE-kanaal is dan ook kort en fel actief. De dialogen klinken natuurlijk en helder, al is het soms lastig te volgen wat er precies gezegd wordt. Sommige belangrijke informatie wordt in dialogen verpakt die als een flard voorbij komen. Goed bij de les blijven is het devies. Er wordt veelvuldig en op een mooie manier gebruik gemaakt van alle kanalen, inclusief de surroundkanalen. De omgevingsgeluiden bij de scènes waar aan de spoorweg gewerkt wordt zijn indrukwekkend.

De Blu-ray Disc start met een aantal trailers, waarna een menu volgt. Er staat maar één extra op deze uitgave, maar die duurt dan wel meer dan een uur. Helaas zijn er geen Nederlandse ondertitels beschikbaar.

Interviews with cast & crew (72 min)
In afgebakende blokken interview komen eerst de drie producenten aan het woord en daarna de cast, met daar tussendoor weer regisseur Teplitzky. Visueel is het bijzonder saai, gefilmd tegen een zwarte achtergrond, en het geheel is wat lang, maar er zitten interessante gedachten en visies tussen.

Eric Lomax heeft al sinds de oorlog een trauma na zijn werk als krijgsgevangene aan de Birma-spoorweg. Hij praat hier echter met niemand over, ook niet met zijn vrouw Patti. Die wil graag hun huwelijk redden, maar dan moet ze wel weten wat Eric allemaal heeft moeten doorstaan. The Railway Man is een indrukwekkend filmrelaas van een waargebeurd verhaal rond Eric Lomax, een oorlogsveteraan met een trauma. Een film over liefde, wraak en vergeving. Qua beeld en geluid is deze Blu-ray Disc-uitgave van uitermate hoog niveau. De interviews bij de extra’s zijn ook interessant, al zijn deze niet Nederlands ondertiteld.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.