Winter's Tale

Laurens van der Molen
04-09-2014

6.9

Winter's Tale (DVD)

Peter Lake (Colin Farrell) spoelt als baby aan in de haven van New York, nadat zijn ouders hem  hebben achtergelaten in een klein bootje. Hij groeit op zonder ouders en houdt zichzelf in leven door te stelen wat hij nodig heeft. De bendeleider Pearly Soames (Russell Crowe) ziet potentie in Peter en rekruteert hem voor zijn bende. Dit gaat een lange tijd goed, maar uiteindelijk krijgen de twee ruzie en moet Peter op de vlucht voor Pearly. Voordat hij definitief de stad verlaat, breekt hij nog bij een aantal huizen in om buit te verzamelen. Het laatste huis dat hij bezoekt is de villa van de ouders van Beverly Penn (Jessica Brown Findlay). Beverly heeft een dodelijke ziekte en is alleen thuis. Ze komt oog in oog te staan met Peter. Totaal tegen de verwachting in springt er een vonk over tussen de twee. Peter verlaat uiteindelijk met lege handen de villa, maar kan aan niets anders meer denken dan aan Beverly. Hij besluit om voor haar in New York te blijven, maar wat voor toekomst hebben Peter, die op vlucht is voor Pearly, en Beverly, die niet lang meer te leven heeft?

Op het eerste gezicht lijkt Winter’s Tale een standaard romantisch drama, maar schijn bedriegt. Het gaat hier namelijk om een strijd tussen god en de duivel en de relatie tussen Peter en Beverly is slechts een pion in het grotere geheel. Ieder mens op aarde heeft een wonder tot zijn beschikking dat hij of zij in kan zetten om iemand anders te helpen. De onderdanen van de duivel proberen te voorkomen dat iemand zijn wonder inzet, omdat na het gebruik van het wonder deze persoon aan de goede kant eindigt. Pearly werkt voor de duivel en is bang dat Peter zijn wonder gaat gebruiken om Beverly te redden. De strijd tussen goed en kwaad is erg interessant en op een leuke manier in beeld gebracht. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Mark Helprin. Het boek schijnt erg complex te zijn, maar het is regisseur Akiva Goldsman gelukt om in de film de kern van het verhaal te behouden. Hij heeft dit gedaan door zich te focussen op Peter en zijn liefde voor Beverly. Winter’s Tale heeft een indrukwekkende cast met onder andere Colin Farrell en Russell Crowe. Beiden zetten hun rol erg goed neer. Het is leuk om Crowe helemaal los te zien gaan als slechterik. Voor de wat kleinere rollen is ook een aantal verrassende acteurs gekozen. De setting van de film, New York in begin van de twintigste eeuw, is prachtig en erg mooi in beeld gebracht. De gebouwen, de landschappen, de kleding, alles zorgt ervoor dat je je daadwerkelijk in New York waant. Winter’s Tale heeft een aantal zeer emotionele scènes, die erg goed geacteerd zijn en goed binnenkomen. Helaas is niet alles aan de film goed. Zo ben je als kijker aan het begin behoorlijk in de war op het moment dat de film binnen enkele minuten tussen drie verschillende tijdperken heen en weer springt. Ook had ik het leuk gevonden als er iets meer te zien was geweest van de strijd tussen goed en kwaad. Ik snap dat de regisseur ervoor heeft gekozen om zich te richten op het liefdesverhaal van Peter, maar in de scènes van de film waarin we Pearly volgen had ik graag wat meer van de rest van de strijd gezien. Ondanks dit is Winter’s Tale zeker een aanrader en een succesvolle poging van Akiva Goldsman om dit klassieke boek tot leven te brengen op het grote scherm.

Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Warner Brothers Home Video
EAN: 5051888169315

• - Digital Copy
  • - Winter's Tale: A Timeless Love

Het beeld van de DVD-uitgave van Winter’s Tale wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is goed. De kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast is goed. Zwartniveau en schaduwdetail zijn ook prima, wat vooral goed  te zien is in de donkere scènes. Ook tijdens deze scènes blijft alles altijd goed te volgen. Doordat de film zich in twee verschillende tijdperken afspeelt, is zowel de omgeving als de kleding van de karakters zeer divers. In alle gevallen ziet het er echter goed uit en zeker de scènes met sneeuw springen eruit. De transfer bevat geen storende beeldfouten. De film bevat Nederlandse ondertiteling, deze staat duidelijk onder in het beeld en is goed leesbaar. De DVD-uitgave van Winter’s Tale heeft een prima beeld meegekregen.

De DVD-uitgave van Winter’s Tale bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Ook hier is de kwaliteit goed. De film bevat vooral veel dialogen. Deze zijn allemaal goed te volgen door de centerspeaker. Behalve in de scène waarin de dialoog galmt, hier komt deze van verschillende kanten. De film bevat een volledig instrumentale soundtrack die zeer goed tot zijn recht komt. Pas bij de aftiteling is het eerste gezongen nummer te horen. Omgevingsgeluiden zijn veelvuldig aanwezig, zeker in de scènes op straat of bij de krant. Deze geluiden worden altijd subtiel gebracht en leiden nooit af van het verhaal. De subwoofer is aanwezig waar nodig, maar blijft altijd subtiel en is nooit overheersend. De DVD-uitgave van Winter’s Tale heeft dan ook een prima audiospoor meegekregen.

De DVD-uitgave van Winter’s Tale bevat slechts één extra en een aantal promotietrailers. Deze kunnen worden gekozen vanuit een statisch menu. Ook is het mogelijk om de film digitaal te kijken op een apparaat naar keuze.

Winter’s Tale: A Timeless Love (6 min.)
De regisseur en de acteurs kijken terug op het maken van de film en leggen uit hoe lastig het was om het boek, dat ruim duizend pagina’s bevat, terug te brengen naar een film van twee uur. Een interessante extra, maar helaas wat aan de korte kant.

Digital Copy
Met een code is de film ook te downloaden en via een computer of tablet te bekijken.

Dief Peter Lake ontmoet tijdens een van zijn inbraken de terminaal zieke Beverly Penn. De twee worden op slag verliefd en Peter wil er alles aan doen om haar leven zo fijn mogelijk te maken. Winter’s Tale lijkt op eerste gezicht een romantisch drama, maar al snel blijkt dat er veel meer aan de hand is in het leven van Peter Lake. De film vertelt namelijk het verhaal van de strijd tussen god en de duivel en Peter is slechts een pion in hun oorlog. De regisseur doet een succesvolle poging om het klassieke boek met dezelfde naam tot leven te brengen op het grote scherm. De acteurs zetten zeer sterke rollen neer en de film ademt een en al sfeer uit. Wel had de film de strijd tussen goed en kwaad nog iets beter uit kunnen werken. De DVD-uitgave van Winter’s Tale is goed. Op beeld en geluid valt niet veel aan te merken, wel is het jammer dat de uitgave slechts één extra bevat van maar zes minuten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Brothers Home Video.